Kemi program
Fra : Jeanette Trøstrup

Dato : 06-08-02 18:30

Hejsa.
Jeg læser fortiden Kemi C og der på århus akademi havde vi et program på
computeren hvor man trænede navnene på de forskellige ioner.

Man fik fx. Na2(CO4)3 og skulle så skrive navnet. Nogen der ved hvor man kan
finde dette program, og evt hvad det kunne hedde, eller et lignende program.

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : John Olsen

Dato : 06-08-02 18:49

"Jeanette Trøstrup" <sapette8@privat.dk> writes:

> Hejsa.
> Jeg læser fortiden Kemi C og der på århus akademi havde vi et program på
> computeren hvor man trænede navnene på de forskellige ioner.

Hej!

Vi brugte det også på Hjørring gymnasium.

> Man fik fx. Na2(CO4)3 og skulle så skrive navnet. Nogen der ved hvor man kan
> finde dette program, og evt hvad det kunne hedde, eller et lignende program.

Jeg er sikker på de gerne vil oplyse navnet på programmet. Du må
spørge dem, om du kan få en kopi.

Vh

John

--
John Olsen
http://home.imf.au.dk/johno

"Thou, nature, art my goddess; to thy laws my services are bound..."
Carl F. Gauss

Fra : Andreas Jensen

Dato : 06-08-02 19:14

> Vi brugte det også på Hjørring gymnasium.
Jeg kan undersøge det i morgen.

Mvh
Andreas Jensen

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-08-02 20:32

In an article of 6 Aug 2002 Jeanette Trøstrup wrote:

> Jeg læser fortiden Kemi C og der på århus akademi havde vi et program på
> computeren hvor man trænede navnene på de forskellige ioner.
>
> Man fik fx. Na2(CO4)3 og skulle så skrive navnet.

Ja, gad vide hvad man skriver til det...

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-08-02 23:17

Uffe Holst wrote:

> Ja, gad vide hvad man skriver til det...

På C-niveau ville det være rimeligere at spørge om Na2CO3 ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-08-02 13:44

In an article of 7 Aug 2002 Jeppe Stig Nielsen wrote:

> På C-niveau ville det være rimeligere at spørge om Na2CO3 ...

Og på hvilket niveau mon man så spørger om Na2(CO4)3 ... ?

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-08-02 15:02

Uffe Holst wrote:

> Og på hvilket niveau mon man så spørger om Na2(CO4)3 ... ?

Kemi på fantasiniveau. Formlen er vist yderst hypotetisk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : John Olsen

Dato : 07-08-02 16:39

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Kemi på fantasiniveau. Formlen er vist yderst hypotetisk.

Ja, det ligner ikke noget jeg har set før, på noget niveau... Det er
heller ikke et stof Databogen for fysik og kemi har set før.

Vh

John

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-08-02 19:27

In an article of 7 Aug 2002 John Olsen wrote:

> Ja, det ligner ikke noget jeg har set før, på noget niveau... Det er
> heller ikke et stof Databogen for fysik og kemi har set før.

Der er godt nok mange ting, som Databogen for fysik og kemi fra gymnasiet
ikke har set, hvilket absolut hverken gør dem hypotetiske eller fantasifulde.

--
Uffe Holst

Fra : Jackie

Dato : 07-08-02 22:17

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]

<Der er godt nok mange ting, som Databogen for fysik og kemi fra gymnasiet
<ikke har set, hvilket absolut hverken gør dem hypotetiske eller

Har nu heller ikke set den formel før, Na2(CO4)3. Tror det er en
fejltastning...

Men hvis der er nogle kemikere, som har set formlen før, og ved hvor den
findes så skriv gerne...

Ville umiddelbart tro, at hvis forbindelsen findes, vil det være i jorden,
men synes ikke det virker sandsynligt med natrium.

Jackie

--
Uffe Holst

Fra : Mads Jungersen

Dato : 11-08-02 01:26

>Na2(CO4)3

Jeg har kigget lidt på grundstoffernestofferne og deres valens tal og jeg
kan på ikke få dem til at passe, jeg må derfor slutte at stoffet ikke
opfylder oktet reglen det vil derfor ikke kunne eksistere i mere end nogle
få femtosekunder og kan derfor ikke betragtes som et "egentligt" stof.

Fra : Anders Lund

Dato : 07-08-02 17:34

"Jeanette Trøstrup" <sapette8@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
> Jeg læser fortiden Kemi C og der på århus akademi havde vi et program på
> computeren hvor man trænede navnene på de forskellige ioner.

Jeg har pt kemi på b niveau. Jeg syntes prograrammet lyder så smart, at
hvis du vil hjælpe med indtastningen, så kan jeg godt smække noget asp eller
php kode sammen til en hjemmeside med opgaven.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Thomas Demant

Dato : 07-08-02 17:42

> Man fik fx. Na2(CO4)3 og skulle så skrive navnet. Nogen der ved hvor man
kan
> finde dette program, og evt hvad det kunne hedde, eller et lignende
program.
På I- & H skolen i Nykøbing Falster bruges et program der hedder "Formler
til windows", men pga. licens regler må jeg ikke uploade det her.

Men det er lavet af (bem.: adresserne er fra januar 1999, så om de stadigt
passer ved jeg ikke):
Forlaget FAG
Ægirsvej 3
3600 Frederikssund
tlf 47 31 77 50
mail: datalyse@writeme.com

--
Thomas (der er træt af spam og nu prøver om det virker:)
Ved e-mail svar: Fjern "nospam" i mail adressen!

Fra : Katrine

Dato : 07-08-02 20:52

Hej Michael.

Dengang i tidernes morgen, hvor jeg havde kemi c (Det er altså kun ca. 4 år
siden...) brugte vi et program, der hed CPKemi (Lavet af vores lærer, med
initialerne CP). Jeg har desværre forlagt min kopi af det, og ved ikke, om
det kan fremskaffes.
Men man kunne måske forhøre sig på Vesthimmerlands Gymnasium (ligger i Års,
Nordjylland)

Mvh
Katrine

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-08-02 23:41

Katrine wrote:

> Dengang i tidernes morgen, hvor jeg havde kemi c (Det er
> altså kun ca. 4 år siden...) brugte vi et program, der
> hed CPKemi (Lavet af vores lærer, med initialerne CP).

Carsten Poulsen? cp@vhim-gym.dk

Jeg har i skrivende stund glemt, hvad min kemi-lærer hed -
det er en skam, der ikke er billeder på hjemmesiden.

> Jeg har desværre forlagt min kopi af det, og ved ikke, om
> det kan fremskaffes. Men man kunne måske forhøre sig på
> Vesthimmerlands Gymnasium (ligger i Års, Nordjylland)

På den rigtige side af fjorden

--
Jens Axel Søgaard