Asus A7V 333 og pc 2700
Fra : Ikaro

Dato : 06-08-02 17:34

Hej alle sammen.

Jeg har en Amd 1800+ , Asus A7v 333 og 256 ddr pc 2700 mærket kingston.
Jeg vil bare høre, om det ikke er mullig at køre 166 mhz i fsb ?
det skulle give de 333 mhz ....eller hvad ?

Og har nogen et link til et site hvor der er nogle "optimal settings til
Asus A7v bios" eller sådan noget i den still.

hvormeget har i kunne OC sådan en system ?
håber i har nogle tips.

Takker .,
Hilsen
Ikaro

Fra : o&u

Dato : 07-08-02 08:47

On Tue, 6 Aug 2002 18:34:01 +0200, "Ikaro" <Ikaro@suicide.nu> wrote:

>Hej alle sammen.
>
>Jeg har en Amd 1800+ , Asus A7v 333 og 256 ddr pc 2700 mærket kingston.
>Jeg vil bare høre, om det ikke er mullig at køre 166 mhz i fsb ?
>det skulle give de 333 mhz ....eller hvad ?

Jo, det skulle være muligt. Sættes i bios: for ram noget med host + 33

Ja, 2x166=333

pc2700 er netop gearet til 333. Til 400 skal man købe pc3200.

>Og har nogen et link til et site hvor der er nogle "optimal settings til
>Asus A7v bios" eller sådan noget i den still.

det er ialfald a7v133, du skal kigge efter, og ikke gamle a7v.

søg på www.google.com

>hvormeget har i kunne OC sådan en system ?

De er jo så svære at køle i forvejen de cpu'er. Skøn ud fra
temperaturer, om det kan gå.

Du kan læse på www.overclockers.com i cpu database, hvad man har
opnået. Se efter om det er luftkøling.

mvh

John

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 07-08-02 12:45

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> Jo, det skulle være muligt. Sættes i bios: for ram noget med host + 33

Der er en setting der sætter bussen ift. rammen til 4:5 kan ikke huske
nøjagtig hvad den hedder menuen, men det er settingen 4:5 du skal vælge. 4:5
= 4*33mhz på bussen(133):5*33mhz til rammen(166), det er under samme "side"
hvor man også har mulighed for at vælge cpu settings.

mvh
Lasse

Fra : Sven

Dato : 07-08-02 15:55

> [...]
> Asus A7v bios" eller sådan noget i den still.
>
> hvormeget har i kunne OC sådan en system ?

Det allerbedste resultat kan du opnå ved at "låse" din CPU op, så
multiplieren kan ændres. Så UNDERCLOCKER du din CPU via multiplieren, sætter
systembus / membus til 1:1, hæver FSB til 166Mhz, og dermed kører du
synkront 166Mhz på systembus / membus. Hvis du ikke laver det med
multiplieren, skal du være ualmindelig heldig, hvis du kan OC din CPU til
166Mhz FSB.

Din multiplier er nu 11,5 og den skal (i første omgang) sættes ned til 9
eller 9,5. 9.5x166 giver lidt mere end de standard 1533mhz din CPU er
beregnet til, så derfor rammer du loftet med en mindre FSB end hvis du
sætter FSB til 9. Der må du eksperimentere lidt om multiplieren skal være 9
eller 9.5.

Ang. oplåsning af din CPU, så se:
http://www17.tomshardware.com/column/01q4/011124/index.html

Sven

Fra : Ikaro

Dato : 07-08-02 16:24

takker for svarerne :)
lige nu ser sådan ud :
http://ikaro.homepage.dk/wcpuid.jpg

ram settings er på 2-2-2-5
T1 enabled og 4:5

Hilsen
Ikaro

Fra : Lovegreen

Dato : 14-08-02 08:08

"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sætter
> systembus / membus til 1:1, hæver FSB til 166Mhz, og dermed kører du

Jeg har læst benchmarks fra http://www.tweakers.com.au/
hvor de bla. skriver at kt333 boards med pc2700 ram
ikke er meget hurtigere end kt333 med pc2100 ram,
pga. rammen kører asynkront. Altså cpu'en kører med
fsb 133, og rammen kører med 166.
I de benchmarks de har vist, er pc2700 ram omkring
1% hurtigere end pc2100

http://www.tweakers.com.au/articles/cpu_mem/ddr_roundup/page1.asp

Altså så skal man underclocke sin cpu, for at udnytte kt333's chipset,
eller hva ?

Jeg sidder i dag med et Asus a7v133, med sd-ram, og overvejede indtil
i går at købe et a7v333 sammen med noget pc2700 ram, men det kunne
tyde på at enten skal jeg vente, ellers kan jeg lige så godt købe pc2100
sammen
med 333'eren...

Hvad ville en klog mand gøre ?

mvh
Lars

Fra : Sven

Dato : 14-08-02 16:12

> Altså så skal man underclocke sin cpu, for at udnytte kt333's chipset,
> eller hva ?

Ikke underclocke CPU'en, kun multiplieren (det var lidt dårligt formuleret).
Da du jo hæver FSB kommer CPU'en op på sin normale hastighed igen, og
ASUS-mobo skifter selv divider for AGP / PCI ved 166Mhz, så resten af din
maskine vil køre normal hastighed. Afhængig af hvor heldig du er, kan du så
OC yderligere fra de 166 Mhz FSB, og få resten af din PC OC.

Et eksempel:
Du har en AMD XP1900+ som jo kører 1600Mhz, dvs 133 * 12. For at bruge "mit"
trick skal FSB sættes til 166Mhz (eller derover), og multiplieren på CPU'en
skal så sænkes til 9.5 (eller 10 hvis du er heldig), så vil CPU'en køre
9.5*166= 1577 (10*166= 1660 Mhz). Som du kan se, så bibeholdes
CPU-hastigheden, men din FSB og din MEM-bus kører begge 166Mhz, altså
synkront.

> I de benchmarks de har vist, er pc2700 ram omkring
> 1% hurtigere end pc2100

Dette er korrekt i de fleste tilfælde, og det er hovedsalig pga den
asynkrone tilstand. Men PC2700 RAM er jo beregnet til en større hastighed,
hvilket vil sige, at du kan køre denne ram lige så aggressivt som bundkortet
tillader, køber du PC2100 ram, skal du finde noget i topkvalitet for at
kunne køre lige så aggressivt. Ram-hastighed er bestemt ikke kun et
spørgsmål om Mhz!!!

Eneste ulempe ved dette er, at oplåsningen af CPU'en er så f..... svær!

Mvh
Sven

Fra : Lovegreen

Dato : 14-08-02 17:46

> [...]
> spørgsmål om Mhz!!!
>
> Eneste ulempe ved dette er, at oplåsningen af CPU'en er så f..... svær!

Jeg ved stadig ikke rigtigt om jeg vil købe et kt333 board, fordi
det virker lidt som et salgs-trick at man nu bruger pc2700 ram, når
det ikke er specielt meget hurtigere end pc2100 (altså asynkront på
et kt333 board)
Det virker lidt underligt at man skal unlocke sin cpu, for at udnytte
kt333 chipsettet. Jeg er ikke helt frisk på at unlocke min xp1800+
(ikke endnu ihvertfald)

Fordelene ved at købe kt333 er, efter min overbevisning, ikke
at rammen kører 333, men de andre features der følger med de
fleste kt333-boards, fx. Asus a7v333, som har: usb 2.0, raid, firewire.
Og, ok, hvis jeg skulle købe motherboard idag, er det da klart at kt266
er "forældet" i disse sammenhænge...
(for ikke at tale om mit eget kt133)

mvh
Lars