MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
2 brugere af modem og outlook under XP
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-08-02 16:43

Hej

Jeg skal ud og kigge på en kammerats computer. Han har lige fået den og der
er XP på den. De har tilsyneladende lavet en opstarts profil til alle
ungerne og begge voksne (guderne må vide hvorfor, 6 stk profiler på en
hjemme maskine).

De siger at det kun er den ene voksne der kan gå på nettet via deres modem,
nu har jeg ikke rodet meget med XP, så jeg vil høre om der er nogle der har
erfaringer med det og hvordan det skrues sammen.

De skal desuden bruge samme Outlook, men de siger det kun er den bruger der
har adgang til nettet, der kan se posten, den anden får en tom outlook op?

Håb om hjælp, da han hænger i telefonen min. en gang om dagen, fordi han
ikke gider prøve selv!

Stef

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-08-02 19:53

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> modem, nu har jeg ikke rodet meget med XP, så jeg vil høre om der er
> nogle der har erfaringer med det og hvordan det skrues sammen.
Legitimationsoplysninger, f.eks. brugernavn og adgangskode, er påkrævede
ved oprettelse af forbindelse til Internettet ved hjælp af opkald.
Baseret på din brugerprofil får du tilbudt to eller tre valgmuligheder
til lagring af dine legitimationsoplysninger, når du opretter
forbindelse via opkald. Din brugerprofil har registreret, at du enten
har rettigheder som administrator eller bruger. Hvis du har
kontoprofiler med både administrator- og brugerrettigheder, er det kun
rettighederne til den konto, du i øjeblikket er logget på, der gælder.

Hvis du logger på med brugerrettigheder, kan du kun oprette Pr.
bruger-opkaldsforbindelser. Pr. bruger-opkald er kun tilgængelig for dig
og ikke til andre brugerkonti. Med Pr. bruger-opkaldsforbindelser kan du
kun gemme dine legitimationsoplysninger til eget brug eller undlade at
gemme dem. Hvis du vælger at gemme dine legitimationsoplysninger til
eget brug, angives de kun automatisk ved opkald, hvis du er logget på
computeren som den bruger, der gemte legitimationsoplysningerne. Hvis du
ikke gemmer dine legitimationsoplysninger, får du vist en dialogboks,
hvor du kan angive dine legitimationsoplysninger, før oprettelsen af
tilslutningen gennemføres.

Hvis du logger på med administratorrettigheder, kan du oprette enten
globale eller Pr. bruger-opkaldsforbindelser. Globale tilslutninger kan
ses af enhver bruger, der logger på den computer, der er vært for
tilslutningen, men om oprettelse af tilslutningen lykkes afhænger af,
hvordan legitimationsoplysningerne belv gemt. Med globale tilslutninger
kan du kun gemme dine legitimationsoplysninger til alle brugere, til
eget brug eller undlade at gemme dem. Hvis du gemmer dine
legitimationsoplysninger til alle brugere, angives de gemte
legitimationsoplysninger automatisk for enhver bruger, der forsøger at
oprette forbindelse til Internettet ved hjælp af ikonet til
opkaldsforbindelse eller opkald efter anmodning. Hvis du kun gemmer dine
legitimationsoplysninger til eget brug, angives de kun automatisk ved
opkald, hvis du er logget på computeren. Andre brugere får vist en
dialogboks, hvor de anmodes om et brugernavn og en adgangskode, men de
kan ikke gennemføre oprettelsen af forbindelsen til Internettet med
denne forbindelse, medmindre de kan angive de korrekte
legitimationsoplysninger Hvis du ikke gemmer dine
legitimationsoplysninger, vises en dialogboks, hvor du eller enhver
anden bruger anmodes om at angive dine legitimationsoplysninger, før
forbindelsen til Internettet kan oprettes.

> De skal desuden bruge samme Outlook, men de siger det kun er den
> bruger der har adgang til nettet, der kan se posten, den anden får en
> tom outlook op?

Hvis den anden bruger ikke har brugeradgang til posten, vil det kun være
den, der har adgangen, der kan se posten.
De andre skal så separat oprettes under deres profil for at få adgang.
Opkaldet vil stadig gå til udbyderen. Hvis udbyderen er den samme hos
alle brugere, vil de som regel have en såkaldt stjernealias, der betyder
at flere kan benytte samme e-mail-konto, men have forskellige profiler,
de såkaldte stjernealias. Men det betyder at den, der først tænder for
adgangen til udbyderen vil modtage den samlede post. De andres
post-indbakke vil så være helt tom.
Hvis udbyderen tilbyder forskellige e-mail-adgange til forskellige
personer, vil det ikke være tilfældet.

> Håb om hjælp, da han hænger i telefonen min. en gang om dagen, fordi
> han ikke gider prøve selv!

Så lad være med at hjælpe ham - det er i orden at "hjælpe", men det bør
være hjælp til selvhjælp - ellers kan man få nok at gøre.

--
ahw

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-08-02 21:58

> Så lad være med at hjælpe ham - det er i orden at "hjælpe", men det bør
> være hjælp til selvhjælp - ellers kan man få nok at gøre.
>
> --
> ahw

Det var dælenme lige det svar jeg havde håbet på, takker mange gange for
hjælpen.

Stef