Fiskeri i Holbæk
Fra : Steen Ulrichsen

Dato : 06-08-02 00:38

Hej NG,

Jeg har nu boet i Holbæk i godt 1 års tid, og jeg spejder stadig efter
lystfiskere.
Sig mig en gang: er der ingen fisk ved Holbæk eller har jeg blot spejdet de
forkerte steder ??
Fortæl mig venligst, hvor og hvad kan jeg fiske ??
Jeg er særdeles interesseret i fladfisk.

På forhånd tak.

Mvh Steen

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-08-02 01:51

Steen Ulrichsen skrev:
> Sig mig en gang: er der ingen fisk ved Holbæk eller har jeg blot spejdet
de
> forkerte steder ??
> Fortæl mig venligst, hvor og hvad kan jeg fiske ??

Jeg kender ikke det store til området, men du bor meget tæt på et af de
bedste (vinter) spots for havørredfiskeri - Tempelkrogen (i bunden af
Isefjorden). Her fik jeg personligt min første havørred

En anden oplagt mulighed er Lammefjordskanalerne, som er ret kendte for godt
karpefiskeri. Kanalerne rummer en god bestand af mellemstore karper, og ikke
så få sjællandske karpevande rummer fisk fra netop disse kanaler (illegale
udsætninger).

Mht. fladfisk kan jeg ikke hjælpe, men mon ikke du bare skal tage til kysten
og "tyre" dit forfang ud?

Venlig hilsen
/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-08-02 11:59

Michael Boysen skrev:
> [...]
ikke
> så få sjællandske karpevande rummer fisk fra netop disse kanaler (illegale

Jeg har lige læst at mange af udsætningerne som foregik i 80´erne og
starten af 90´erne var lovlige.
Kilde: Artikel af John Eiberg på http://www.carphunters.suite.dk

Er der nogle som ved noget om lovgivning på området og hvornår den evt. er
ændret?

Venlig hilsen
/Michael Boysen

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-02 22:42

Karpeudsætninger uden tilladelse var lovlige indtil 91 eller 92 (så vidt jeg
husker). Og det har jeg papir på fra Fiskeriministeriet. Det eneste man nok
skulle tage hensyn til var andres erhversfiskeri, hvilket sjældent gav
problemer, især når lodsejeren synes det var en god idé. At karpeudsætninger
skulle være skadelige er en ny idé. Karper har nemlig hygget sig i danske
søer i mindst 450 år uden at lave ulykker.
Venlig hilsen
Thomas Vedel
Tidligere formand for Danske Karpefiskere

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-08-02 23:57

Thomas Vedel skrev:
> [...]
> skulle være skadelige er en ny idé. Karper har nemlig hygget sig i
danske
> søer i mindst 450 år uden at lave ulykker.

Hej Thomas

Tak for informationen (+ postulatet).

Som jeg har skrevet i en mail på Carphunters (under Gulbjerg mose), er
jeg ikke enig mht. at karper ikke er/kan være skadelige. Det er min
klare opfattelse, at det var karperne som var ved at "smadre" Gulbjerg
indtil isvinteren 96/97 gjorde en definitiv ende på det sublime fiskeri
i "mosen" (det er vel en skovsø?).

Jeg troede at flytninger af fisk altid havde været forbudt, indtil jeg
læste John Eibergs artikel samt dit indlæg.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med disse flytninger var omkring
1985 i Hirbosøerne ved Rødbyhavn. Jeg syntes det var et fantastisk
initiativ den lokale fiskeklub havde taget - at udsætte karper fra
lammefjordskanalerne i de kunstige søer (opgravninger til færgelejerne).

Først en del år senere ca. 1994 indså jeg, at det måske ikke er så fedt
endda at udsætte karper uden bistand fra fagfolk (jvnf. mit indlæg på
Carphunters).
Der er dog stadig en væsentlig forskel på, at udsætte i kunstige søer
kontra udsætninger i "naturlige" søer som Gulbjerg - Man risikerer ikke
at skade en gammel bestand af seriøse specimen fisk.

Håber ikke dette indlæg blev for rodet - det gik lidt stærkt

Venlig hilsen
/Michael Boysen
www.rokkerne.dk

P.S. Er du ham "Thomas fra kælderen" ved Utterslev mose, for så har jeg
besøgt dig sammen med Jonas Juul Hansen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 08:19

Hej Michael,
Nej jeg er ikke "fra kælderen". Ellers fremfører jeg ingen postulater, kun
konstateringer, der ligger fint i tråd med hvad der er dokumenteret i
Danmark i øvrigt. Det er kun i ekstreme tilfæde, der er problemer med
udsatte karper (i hvert fald i Danmark). Typisk i de tilfælde hvor der
udsættes alt for mange, hvilket ingen kan være interesseret i. Men du kan jo
læse IFF rapporten (statens biologer), "Karpers indvirkning på det omgivende
miljø" IFF rapport nr. 19 - 1993. Den er udarbejdet netop den gang reglerne
blev lavet om.

Og i øvrigt; Gulbjerg Mose er en tørvemose. Så vidt jeg husker havde vi i
DKK søen i kikkerten tilbage i 87, men vi fik aldrig spottet noget derude
dengang. Så blev der sat nogle Galinaer ud (en håndfuld) af ukendte lokale
fiskere (jeg kender dem stadigvæk ikke), og de voksede til sande monstre. De
udnyttede nemlig en fødekilde (små muslinger) de andre fisk ikke brugte. Når
de døde under isvinteren 95/96, var det af samme årsager som i alle de andre
søer, karpebestand eller ej.

Venlig Hilsen
Thomas

Fra : Brian C

Dato : 07-08-02 18:37

> dengang. Så blev der sat nogle Galinaer ud (en håndfuld) af ukendte lokale

Hvad er det for nogle???

nogen link eller billeder til disse

mvh. Brian

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 19:34

Slang for en bestemt slags spejlkarper.... (af bedste kvalitet)

Har i øvrigt intet med fladfisk at gøre, som der heller ikke er nogen af nær
Holbæk. Prøv Vestsjælland eller Odsherred. Så skulle tråden vist være
reetableret.
Thomas

Fra : Michael Boysen

Dato : 07-08-02 22:52

Thomas Vedel skrev:
> Nej jeg er ikke "fra kælderen".

Ok. Måtte lige spørge.

> Ellers fremfører jeg ingen postulater

Sorry........
Det var ikke ment som et angreb. Jeg er bare stadig dybt frustreret over
at Gulbjerg blev "smadret" på få år. Man kan måske argumentere for at
det ikke var karpernes skyld, men jeg fiskede i perioder dagligt i
mosen, og kunne bare konstatere ændringer i fiskenes
gennemsnitsstørrelse.
Dengang (1987) var der store grødeklatter spredt i søen - disse
forsvandt stille og roligt efter karpernes ankomst. Det er ikke sikkert
det er karpernes skyld, men det er bare pudsigt?!

For et par uger siden mødte jeg en gut fra Amager ved Gulbjerg, som jeg
fik en meget interessant snak med. Han havde ikke fisket i Gulbjerg de
senere år, men havde et par Hollandske gæster med derude. Han fortalte
at det var en fyr ved navn Ole ......, som havde udsat karperne i
firserne. Jeg husker desværre ikke efternavnet, men det var ikke én jeg
havde hørt omtalt før.

> Men du kan jo læse IFF rapporten (statens biologer),
> "Karpers indvirkning på det omgivende miljø" IFF rapport nr. 19 -
1993.

Vil jeg helt sikkert gøre. Finder jeg den på biblioteket?

> Og i øvrigt; Gulbjerg Mose er en tørvemose.

Det mente jeg også men ham Amager-gutten fortalte, at man også havde
høstet siv til tage i tidligere tider. Kilde: skovfogeden.

> Så vidt jeg husker havde vi i DKK søen i kikkerten tilbage i 87,

Det havde I

> [...]
monstre. De
> udnyttede nemlig en fødekilde (små muslinger) de andre fisk ikke

Uden at være sikker, tror jeg det var Farum-fiskere som stod bag (som
jeg absolut ikke betragter som lokale).
Ved ikke om du er en af de "oprindelige" Farum-fiskere?
Hvis du er ved du sikkert også om der fandtes en gut ved navn Ole (jvnf.
ovennævnte).

Det er muligt karperne lever/levede af bl.a. små muslinger, men de
spiser vel også andet.
F.eks. var der tidligere en gigantisk bestand af tudser. Man så dem
stort set kun i det tidlige forår, hvor de lå i ubeskrivelige mængder
langs brinkerne. Dette har jeg ikke oplevet de senere år, og jeg
mistænker igen karperne for at være synderne. Haletudser er vel en meget
nærende og sund fødekilde?
I hvert fald har du ret. Karperne havde en fantastisk tilvækst!

> Når de døde under isvinteren 95/96, var det af samme årsager som i
alle de andre
> søer, karpebestand eller ej.

Ups jeg mente bestemt det var 96/97, og jeg er helt på det rene med, at
karperne intet har med fiskedøden dette år at gøre.

I dit svar til Brian C lyder det som om du ikke synes, at vi skal
fortsætte diskussionen i denne tråd.
Medmindre det er interessant for andre, håber jeg du vil svare mig
privat (evt. blot afvise videre diskussion), da jeg finder det meget
interessant og lærerigt.

Om ikke andet kan du se en af de nuværende "Gulbjergkarper" her:
http://www.rokkerne.dk/wolff2.asp

Venlig hilsen og respekt.
/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 07-08-02 23:08

Michael Boysen skrev:
> Vil jeg helt sikkert gøre. Finder jeg den på biblioteket?

Jeg har nu fundet den, hvis der skulle sidde andre interesserede:
http://makeashorterlink.com/?G40132771

Venlig hilsen
/Michael Boysen