[CSS] IE4 og floats
Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 17-02-01 00:13

[Rettet version. Originalen annuleret - håber ikke nogen så den...]

Hej folk.

Jeg sidder og kæmper med CSS-placering af egenrådige div-blokke. Jeg
vil gerne have et layout delt i tre vandrette blokke, som hver er delt i
to sidestillede blokke. Underblokkene til højre skal justeres ind efter
hinanden (fremstå som en kolonne). Altså sådan her: (skift til monotype
nu!)

+----------------------------------------+
| Overskrift Invariant |
| indhold |
| |
| |
| bla bla bla bla bla bla b |
| la bla bla bla bla bla bl billede |
| a bla bla bla bla bla bla som går |
| bla bla bla bla bla bla b cirka |
| la bla bla bla bla bla bl hertil |
| a bla bla bla bla bla bla |
| og egentlig skulle blabla teksten |
| ikke wrappe ind under billedet, men |
| måske gør det ikke noget... |
| |
| |
| Under menu punkter Hovedmenu |
| med |
| punkter |
| nedad |
+----------------------------------------+

Men det driller! Top- og bundblokkenes baggrundsfarve fylder ikke nok,
og jeg ved ikke hvordan jeg skal få bundblokken til at gå til bunds i et
højt vindue.

Jeg nærmer mig vist målet, men det er kun Opera 5.0 der endnu hænger på.
IE4.71 går i coma (eneste kur er ctrl-alt-del), og NN4.61 forkludrer
det. Jeg har ikke IE5 eller NN6, men de klarer det såmænd nok, vil jeg
tro.

Mine spørgsmål er nu:

1. Hvad er det der tager livet af IE4 (ok html, så det må være i css)
2. Er der håb for NN4?
3. Hvad skal jeg ændre for at ramme skitsen ovenfor?

Svaret på 3. kunne være tabeller og/eller frames, men sporten er jo at
undvære disse.

Problematikken er udstillet på
http://www.seidenfaden.net/pub/review1.html - MEN KLIK IKKE hvis du
bruger IE4 Gå i så fald til http://www.seidenfaden.net/pub i stedet
for, og gem review1.html lokalt, hvis du vil undersøge den.

Håber nogen (a) gider se på det, (b) kan overskue koden, (c) har
løsningerne.
(- Allan...?)

-- Klaus.

Fra : Leonard

Dato : 17-02-01 12:33

"Klaus Seidenfaden" <ks@CUT.seidenfaden.net> skrev:

>Håber nogen (a) gider se på det, (b) kan overskue koden, (c) har
>løsningerne.

Jeg har kigget med IE5 og NN6 og der ser det altså heller ikke ud som
jeg tror du forventer det.
Screenshots sendt pr. email.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-02-01 11:28

Klaus Seidenfaden <ks@CUT.seidenfaden.net> skrev:

> Håber nogen (a) gider se på det, (b) kan overskue koden, (c) har
> løsningerne.
> (- Allan...?)

Er det mig du mener?

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 19-02-01 17:55

Allan Vebel skrev i meddelelsen ...

>Er det mig du mener?

Ja.

-- Klaus.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-01 12:29

> Ja.

Hm, jeg har lige været på ferie i 3 dage, og så ligger der flere hundrede
indlæg i hver gruppe, der lige skal tygges igennem

> Håber nogen (a) gider se på det,
Jo!

> (b) kan overskue koden,
Ja, så slem er den heller ikke. En ting jeg lige hæftede mig ved er at du
bør bruge den lange form #FFFFFF i stedet for #FFF, men det er nok ikke det
der gør at NN4 og andre flipper ud.

> (c) har løsningerne
Det ser rimeligt ud i IE5, men NN4.04 knalder bare de enkelte elementer op
ved siden af hinanden med én lang vandret scrollbar, og det meste står oven
i hinanden.

Hvis jeg skulle lave sådan noget, ville jeg KUN teste det i NN4, indtil jeg
var tilfreds med resultatet her. Herefter ville jeg starte IE5 - og her
plejer det bare at fungere, måske med enkelte tilretninger. Test til sidst i
IE4 på en anden maskine. Derfor vil jeg anbefale at starte helt forfra i
nævnte rækkefølge. Der er adskillige css-elementer som NN4 slet ikke
forstår - og derfor skal de hænges på enkeltvis med test hver gang.

Det var jo ikke løsningen jeg kom med, men prøv noget med <br
style="clear:left"> mellem elementerne - det burde kunne lade sig gøre at få
det plads i NN4. Jeg ved godt at det er en sej opgave, men...

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-02-01 15:34

Tue, 20 Feb 2001 12:29:04 +0100, skrev "Allan Vebel"
<allan@vebel.dk>:

>Hm, jeg har lige været på ferie i 3 dage,

Hmm - kan du tillade dig det?

Jeg kan ikke mindes et indlæg, hvor du har spurgt om lov.

Husk det en anden gang, for du kan jo se at webdesigngrupperne ikke
kan undvære dig.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-01 20:12

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:
> Hmm - kan du tillade dig det?

Jamen, jeg elsker også dig.

> for du kan jo se at webdesigngrupperne ikke
> kan undvære dig.

Jeg kan heller ikke undvære webdesigngrupperne, men når arbejdet kalder i
Langtpokkerivold (Sønderjylland), så kan man lige tage et par feriedage ved
den stiplede linie.

Mojn
--
Allan

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 20-02-01 15:44

Allan Vebel skrev i meddelelsen ...

>du bør bruge den lange form #FFFFFF i stedet for #FFF

Hvorfor det?

> [...]
op
>ved siden af hinanden med én lang vandret scrollbar, og det meste står

Og IE4 fryser...

>Hvis jeg skulle lave sådan noget, ville jeg KUN teste det i NN4, indtil
jeg
>var tilfreds med resultatet her.

Jeg påtænker at spise NN4-brugere af med et junk-design. Jeg skal lige
have lidt styr på PHPLIB og templates, så skulle det være en smal sag at
vedligeholde

>Det var jo ikke løsningen jeg kom med, men prøv noget med <br
>style="clear:left"> mellem elementerne

Det kigger jeg på.

Tak. -- Klaus.