Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstilling af skærm ?
Fra : Frank Birch

Dato : 05-08-02 21:30

Hej.

Jeg har en 19" IBM P96 skærm og tager fotos med et Canon Ixus 300
digital camera, men hvordan indstiller jeg min skærm så jeg er sikker
på at det jeg ser, er det rigtige, med hensyn til farvebalance,
kontrast, lys o.s.v.
jeg kan jo sagtens efterredigere billederne i fotoprogram, men i så
fald er det jo måske kun på skærmen at de ser gode ud. de skulle jo
også gerne være gode hvis jeg evt. mailer dem til andre eller får dem
fremkaldt.

På forhånd tak, Frank.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-08-02 22:02

Prøv dette link: http://niels-ebbesen.net/skaermtest

Fra : Gunnar K

Dato : 06-08-02 12:07

Flot skærmtest som du har lavet Niels,
tusund tak for det !

mvh

Gunnar Konradsson

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-08-02 08:17

Frank Birch wrote in <hqntkuk5rv2q61he3cha0p4r4o4r74cbh6@4ax.com>:
> [...]
> digital camera, men hvordan indstiller jeg min skærm så jeg er sikker
> på at det jeg ser, er det rigtige, med hensyn til farvebalance,

Det er ved at være (for) længe siden jeg har beskræftiget mig med det, så
der er måske fejl i det efterfølgende. Der skal nok være nogen til at rette
de groveste fejl.

Brug "brightness" til at indstille hvor mørkt det sorte skal være (den burde
måske hedde "darkness", og "contrast" til at instille hvor lyst det hvide
skal være.
Jeg kan ærligt talt ikke huske hvilken der er bedst, at indstille første.
Men jeg tror man bør starte med at skrue *helt* op for kontrasten, og så
indstille det sorte med "brightness".

Hvis billedet er meget lyst, så vil du se at "sort" er lysere end den sorte
kant omkring billedet. Skru godt op for brightness så du ser forskellen, og
skru ned til du netop ikke kan se forskellen.
Juster derefter kontrasten. Kan ikke lige huske reglen for hvor den skal
være, men på de fleste "hjemmeskærme" synes jeg den skal være skruet helt
op.

Hvis du kan, vil det være godt at indstille hvid-balancen. Hvid er ikke bare
hvid. Belysningen omkring dig vil have en eller anden variation af hvid.
Sollys er en anelse rød (varm), elektronisk belysning er nogle gange en
anelse blå (kold).
På min skærm er der to defaults, varm og kold. Jeg ved ikke lige hvad
måleenheden er, men kold er "9300" og varm er "6500".

En måde at kontrollere hvid-balancen skulle vist være at kigge på noget
hvidt (fx. en væg eller ud af vinduet) i lang tid (fx. 30 sekunder), og så
kigge på skærmen. Skærmen sættes til at vise en masse hvidt inden du kigger
væk. :)
Hvis skærmen så fx. virker rødlig, så er temparaturen for varm.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-08-02 08:42

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Hvis du kan, vil det være godt at indstille hvid-balancen. Hvid er ikke
bare
> hvid. Belysningen omkring dig vil have en eller anden variation af hvid.
> Sollys er en anelse rød (varm)

Hvis man ser bort fra solop- og nedgange er sollys blåt i forhold til hvid.

> elektronisk belysning er nogle gange en
> anelse blå (kold).

Ja, lysstofrør kan udsende 'blåt' lys men også grønt.

> På min skærm er der to defaults, varm og kold. Jeg ved ikke lige hvad
> måleenheden er, men kold er "9300" og varm er "6500".

Skalaen hedder Kelvin. Mere på http://3drender.com/glossary/colortemp.htm

Hilsen
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-02 09:11

"Frank Birch" skrev
> [...]
> fald er det jo måske kun på skærmen at de ser gode ud. de skulle jo
> også gerne være gode hvis jeg evt. mailer dem til andre eller får dem

Eftersom du antagelig ikke mener "hvor finder/laver jeg ICC profiler
til min og andres hardware" vil jeg anbefale følgende:
Du tager et testbillede med dit kamera. Det skal være
korrekt eksponeret og rumme lige dele lyse og mørke
flader, ligesom alle grundfarver skal være repræsenteret.

Uden at pille ved noget udskriver du et billede på
din egen printer. Det er vigtigt at du bruger det
papir, som du senere har tænkt dig at udskrive
andre billeder på. Indstillingen af selve printeren skal
passe dig og papiret. Det er ikke altid at "Fotokvalitet"
giver det bedste resultat. Her må du eksperimentere lidt.

Ligner det udskrevne billede dét på skærmen, er alt jo
godt. Hvis ikke, skal måden billedet vises i dit
billedbehandlingsprogram justeres. Dette gøres
i selve programmet og _ikke_ på skærmens
indstillinger. Denne "profil" gemmes så som f.eks.
"Kodak Glossy" så den passer til dit fotopapir.

Tilsvarende justeres din skærm så den passer til
et billede printet på et laboratorium. Denne justering
gemmes så som f.eks. "Merlin" eller hvor du nu får
lavet dine billeder.

Desværre har ikke alle billedbehandlingsprogrammer
mulighed for individuelle profiler...
Hvis du justerer skærmens grundindstillinger har
det også indflydelse på hvordan resten af dine
programmer vises. Profiler i f.eks. Photoshop
har kun indflydelse på hvordan billeder vises i
selve programmet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply