Ræveskab
Fra : Claus Johannsen

Dato : 15-02-01 23:33

Hvordan ser det ud med ræveskab på din egn?
Her i Østhimmerland hvor jeg kommer på jagt, er alle de ræve jeg har set på
jagterne frie for skab.
Bestanden er i tydelig fremgang, og det kan mærkes på bestanden af især
agerhøns og tildels
fasaner og harer.

Det er første år hvor jeg ikke har set nogen med pletter efter kulmationen i
95-96

'Hilsen Claus Johannsen
landkaergaard@zybermail.dk

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 16-02-01 23:59

On Thu, 15 Feb 2001 23:33:11 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@zybermail.dk.> wrote:

> [...]
>fasaner og harer.
>
>Det er første år hvor jeg ikke har set nogen med pletter efter kulmationen i

Skabb vil nok uansett være tilstede i populasjonen. Mellom ca
1992-1998 så jeg ingen skabbrev her i området, og regnet med at
skabben var forsvunnet. (fra ca 1980-1990 fantes det knapt friske
rever) Vinteren 1999-2000 var det derimot skabb på omtrent halvparten
av all rev jeg skjøt/fanget. I år har det også vært noen skabbrever,
men de fleste har vært mildt angrepet - så mildt at jeg ikke har sett
at de var angrepet før jeg kom bort til den døde reven.

Dette skyldes antakelig en kombinasjon av bestandssvingningene til
revestammen (høy stamme -->større smittepress) og en viss grad av
resistens blant de rever som evt. overlever en skabbperiode.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------