MS Windows
briani 27239
Studierabat
Fra : Tage

Dato : 05-08-02 17:18

Hvordan virker den

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-08-02 17:52

Fint. Gør ting billigere.

On Mon, 5 Aug 2002 18:17:48 +0200, "Tage" <gone@io.dk> wrote:

>Hvordan virker den

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 06-08-02 01:57

Hørt.

/Flemming

>"Jens Peter Karlsen" skrev
> Fint. Gør ting billigere.

Fra : Thomas Demant

Dato : 05-08-02 17:34

> Hvordan virker den

Der står lidt om det her: http://www.microsoft.com/danmark/license/student/
Håber det er nok (jeg har ikke selv fået det læst, endnu).

--
Thomas (der er træt af spam og nu prøver om det virker:)
Ved e-mail svar: Fjern "nospam" i mail adressen!

Fra : Sven

Dato : 06-08-02 15:48

Jeg ved ikke med officepakken, men jeg gik op til den lokale computerbiks og
købte en WindowsXP Pro Opgradering på studielicens til 620,- kr, gik hjem og
installerede den på en clean HD (den skulle lige smage på min Win98 cd under
installationen), aktiverede den, og så er jeg ellers kørende.

Da forældre til skolesøgende børn også kan købe denne udgave, skal der IKKE
vises studiekort eller lign. som før i tiden.
Se (som tidligere nævnt):
http://www.microsoft.com/danmark/license/student/

Bemærk dog, at der følger ingen support og ingen manualer med (lidt manual
til install og problemsøgning er der dog med i pakken), samt at licensen kun
er gældende sålænge du studerer eller har skolesøgende børn boende hjemme.

Sven

Fra : Thomas Demant

Dato : 06-08-02 16:14

> Da forældre til skolesøgende børn også kan købe denne udgave, skal der
IKKE
> vises studiekort eller lign. som før i tiden.
Hvordan beviser man så at man er berettiget til studielicens?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-08-02 23:42

Sender en kopi af sit barns studiebevis ind.

Fra : Thomas Demant

Dato : 07-08-02 06:03

> Sender en kopi af sit barns studiebevis ind.
Ok, på den måde. Tak

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-08-02 23:57

Forældre kan købe en sådan licens til deres børn som studerer ikke til
sig selv.
Som der står på siden:
For at kunne købe Microsoft Student License skal du være studerende,
elev eller lærer

Studiekort eller lign. skal sendes ind til Microsoft.

Fra : Sven

Dato : 07-08-02 18:02

> Studiekort eller lign. skal sendes ind til Microsoft.

Nej, ikke ifølge forretningen hvor jeg købte den. Et barn i folkeskolen har
jo ikke noget studiekort.

Sven

Fra : Sven

Dato : 07-08-02 18:18

> Nej, ikke ifølge forretningen hvor jeg købte den. Et barn i folkeskolen
har
> jo ikke noget studiekort.
>
> --

Hov, jeg skal måske lige præcisere, at ovenstående gælder for en opgradering
af WindowsXP. Hvordan det foregår med OfficeXP (som jeg mener er en fuld
licens og ikke en opgradering) ved jeg ikke.

Jeg ringede til Zitech og spurgte om jeg kunne købe en sådan
studieopgradering til familiens PC da jeg har en datter som studerer HF (har
studiekort) samt en søn i folkeskolen (begge hjemmeboende), og fik at vide i
tlf. at det var der ingen problemer i, så jeg kørte op og købte en sådan. I
butikken skulle jeg IKKE vise studiebevis inden køb, og de sagde, at jeg
ikke skulle indsende noget til Microsoft, da det ikke er en fuld version,
men en opgradering.

Sven

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-08-02 01:42

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Forældre kan købe en sådan licens til deres børn som studerer ikke til
> sig selv.

I en nylig annonce fra Fredgaard stod der alle elever over 6, lærere og
forældre til skolesøgende børn under 18.

Børn i folkeskolen må vel kunne få noget der svarede til tidligere
tiders Scholar-kort. På universitetet findes der dog studiekort ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-08-02 01:42

Sven <burgurne@hotmail.com> wrote:

> Bemærk dog, at der følger ingen support og ingen manualer med

Det gør da da vist heller ikke til den »store« udgave. Jeg sidder derfor
stadig med mine manualer til 4.2.1 [Mac, men manualerne er fælles].

> (lidt manual til install og problemsøgning er der dog med i pakken), samt
> at licensen kun er gældende sålænge du studerer

Øh. Det sidste virker nu lidt søgt.

Betyder det at en stud.scient./mag. ikke må bruge sin Office-pakke i
sommerferien mellem han er blevet kandidat, og så når han starter som
årsvikar i gymnasieskolen i august? For nu blot at tage et eksempel.

MS har i øvrigt ikke den fjerneste mulighed for at kontrollere det. I
øvrigt er ordningen så bred at jeg i praksis vil sige at der er en
særlig lav pris til private ...

Fra : Sven

Dato : 08-08-02 05:31

> [...]

> sommerferien mellem han er blevet kandidat, og så når han starter som
> årsvikar i gymnasieskolen i august? For nu blot at tage et eksempel.

LOL. Ja, det er ikke første gang, der er huller i licensaftalerne. Men det
står der faktisk i licensaftalen.

Sven

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-08-02 10:20

> samt

> LOL. Ja, det er ikke første gang, der er huller i licensaftalerne. Men det
> står der faktisk i licensaftalen.

Så må man konkludere at licensaftalen er åbenbart tåbelig. Og at det
incitament mange vil have for at have en »lovlig« kopi af softwaren vil
blive mindre. Det er jo ikke lige frem fordi det er svært at få en kopi
af MS' software på en hjemmebrændt [ny betydning af ordet!] CD-R.

Fordelen vil dog under alle omstændigheder være, at folk er registrerede
[i tilfælde af kontrol over internettet], og at MS ikke har den
fjerneste mulighed for at kontrollere om man stadig er elev eller lærer!

Fra : Sven

Dato : 08-08-02 15:34

> [...]
> Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
> DK-2700 Brønshøj
> Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Nej, det virker jo næsten som et billigt "tag selv bord", men måske der er
mening med galskaben? Der står nemlig også i Licensaftalen, at en
Studielicens ikke kan bruges til fremtidige opdateringer, så når man er
færdig med sit studie (eller folkeskolen), så er der måske kommet en ny
Windows, som man så ikke kan opgradere til. Og som du skriver, så er det
ikke svært at finde en "alternativ" udgave af WindowsXP, så måske Microsoft
hellere vil have lidt ud af skoleelever (studielicens) end slet ingenting
pga Internettet. (Dette er ikke skrevet for at opfordre nogen til
ulovligheder!)
Microsoft har jo nok den bagtanke, at hvis elever, lærere osv udbreder
kendskabet til Microsoft's produkter, så vil eleverne tage denne påvirkning
med sig ud til deres kommende arbejdsgivere og påvirke dem til at købe
Microsoft-produkter (til fuld pris).

Sven

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-08-02 15:56

> [...]

> med sig ud til deres kommende arbejdsgivere og påvirke dem til at købe

I lighed med hvad IBM gjorde i 60erne.

Man forærede datamater til universiteterne, så disse ikke skulle
investere i materiel til undervisningen af studenterne. Som til gengæld
så, når de kom ud i erhvervsliv og offentlig forvaltning, kun kendte
IBMs produkter ...