farvebetegnelser???
Fra : Brian Olsen

Dato : 05-08-02 16:39

hej NG!

jeg har jo selv kat, men jeg aner altså ikke hvad alle de der
farvebetegnelser i kommer med betyder.

hvad er fx en makreltabby???
eller en tortie???

jeg bliver forvirret fordi jeg er vandt til det betegnelser vi bruger på
landet. sort hvid stribet trefarvet brun osv.
er der en der gider oversætte for mig please??

Bente

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 05-08-02 16:54

En del farver kan du finde illustreret på Dansk Siameser & Orientaler Rings
hjemmeside:
www.dso.dk
under farver og mønstre.
Hilsen Vibeke

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-08-02 18:50

Hej Brian

Makreltabby er almindelig stribet

Klassisk Tabby er den marmorerede form for striber hos nogle racer kaldet
marble

Spottet er der hvor striberne er delt op i pletter

Tortie = skildpadde er trefarvet, ofte sort/brun/rød. Disse kan være med
eller uden hvidt og med eller uden striber.

Dilution betyder fortynding dvs dilution (fortynding) af sort er blå.

Blå katte ser for "normale" mennesker ud som ensfarvet grå

Blåtabby er blå (grå) katte der er stribede i to blå nuancer.

Det her er ikke helt nemt at forklare, men spørg, når du støder på et ord,
du ikke forstår. Vi kattenørder tager meget for givet, som vi ikke selv
vidste for få år siden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-08-02 19:55

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev...

> Tortie = skildpadde er trefarvet, ofte sort/brun/rød. Disse kan være med
> eller uden hvidt og med eller uden striber.

Nej, det passer nu ikke helt...
Tortier er pr. definition altid to-farvet - nemlig sort/rød (eller brun/rød,
når vi fx snakker burmesere), blå/creme, chokolade/rød og lilla/creme - og
hvis de så desuden har hvidt på sig, så er de tre-farvede.

Og derudover kan katten, som Nina også skriver, være tabby oveni - dvs. der
er striber/pletter i de røde/creme dele.

Mvh. Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-08-02 21:36

Tak for rettelsen

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 06-08-02 01:09

"Camilla Scharff" skrev:

> Og derudover kan katten, som Nina også skriver, være tabby oveni - dvs.
der
> er striber/pletter i de røde/creme dele.

Hmmmm; er de øvrige favede pletter ikke også tabby? Et godt ekempel er
Carsten Paulsens Fie (Hun kan findes i profilerne, hvis ikke linket virker)

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_cats.php?kat=82&
limit_start=0&limit_user=15

Hun må vel nærmest være sort tortie makreltabby m. hvidt (eller i hvilken
rækkefølge det nu skal siges *g*)? -Mønstre er absolut ikke min stærke side

Mange hilsner
Katrine

Fra : Martin Hughes

Dato : 06-08-02 17:22

Hej Katrine!

På min profil kan du se to hunkatte. Yatzy er sort tortie og Zulaima er
sort tortie makreltabby. Så kan du se forskellen på de to farver
Håber det kan hjælpe lidt.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=145&limit
_start=0&limit_user=15

MVH Kari

Fra : Grit Wessel

Dato : 06-08-02 12:14

> hvad er fx en makreltabby???
> eller en tortie???

Hej Bente

Jeg har godt nok nævnt denne side før, men jeg synes (hvis jeg skal sige det
selv), at den viser farverne ganske godt. Den mangler godt nok chokolade,
lilla, cinnamon, fawn og maskede katte, da disse ikke er godkendt på
skovkattene, men dem kan du se på linket Vibeke sendte.

http://www.norskskovkat.dk/dansk/colours.asp

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : B&B

Dato : 07-08-02 13:21

oki tak for det.
efter det her ville jeg ikke vide hvad laban er. Han er ferskenfarvet på
ryggen on "hvid" (beskidt) på maven og benene.

kan ikke uploade billede da de er for store og brian har ikke lært mig at
gøre dem mindre endnu.

Bente