d. 19/02/01 19:05 skrev Thomas H. på thhe@sol.dk i artiklen
wfdk6.12415$2w6.171903@twister.sunsite.dk:
>>> Eb G7
>> Jeg er ikke helt sikker på, om G7 virkelig har 7 med i originalen
> Lige netop den 7'er synes jeg er meget tydelig! Der er jeg ikke i tvivl
Well, 7'eren er jo med i sangen (endda ret tydeligt). Spørgsmålet er, om den
også er med i akkompagnementet. Nå, jeg gider ikke tjekke det nu, håber det
er ok...
> Bb7, tjaa, måske ikke, men den er ikke vigtig som sådan,
Som regel kan man på dominanter (og bidominanter) uden videre spille dem med
eller uden septimer. Der er dog en tendens til, at man i forlagsnoder osv.
oftere har dem med, end de rent faktisk spilles på de originale
indspilninger. Det kan eventuelt også hænge sammen med noget klangligt: Hvis
nummeret skal spilles på klaver i stedet for med en større besætning, kan
7'eren være med til at kompensere for den manglende fylde.
Det er jo i øvrigt i denne forbindelse vigtigt at skelne mellem
"deskriptive" og "præskriptive" becifringer:
* "Deskriptive becifringer" beskriver, hvad der bliver spillet.
* "Præskriptive becifringer" beskriver, hvad man skal spille.
> det er sgu værre dem hvor jeg ikke kan høre om det er dur eller mol!
Det er i øvrigt sjovt: På den anden Abm synger han ret tydeligt c og ikke
ces (h), altså durterts og ikke molterts. Det lyder dog helt fint og hænger
sammen med, at melodikken i pop/rock ofte i højere grad er "styret" af indre
strukturer - her blandt andet pentatonik - end af forholdet mellem melodi og
akkompagnement (harmonik).
> Det irriterer mig!
Tjah. Ofte skyldes det, at der er tale om "hverken-eller", specielt i
forbindelse med blues-baserede stilarter, hvor tertsen slet ikke spilles som
akkordtone (men nok som meloditone). Jeg har skrevet lidt om det i min bog
om Rockharmonik:
http://cyrk.dk/Rockharmonik/
> men Abmaj9#11 er nok den rigtig måde, man behøver vel ikke skrive maj7,
> giver "7"'eren ikke sig selv?
Jo, men mange - mig selv inklusive - foretrækker at skrive 7'eren med. Men i
princippet er Abmaj og Abmaj7 det samme. Noget andet er så, at jeg som regel
skriver det med en trekant. Desværre er trekanten ikke med i almindelige
tegnsæt, men så bruger jeg Amadeus, der er en skrift specielt til
musiksymboler. Se
http://cyrk.dk/amadeus/ - og ja, jeg har selv lavet den,
så det er altså igen lidt reklame, som jeg håber, I bærer over med.
> Ja, jeg giver dig ret, men det er tit at man hører sig blind(hmm) på noget,
"Hører sig døv"?
> og så når man ser noderne (akkorderne) så siger man, guuud ja, hvordan
> pokker kunne jeg overhøre det.
Nemlig. På den anden side risikerer man også at overse ting, fordi man
umiddelbart hører det, man læser, og ikke det, der faktisk klinger.
I øvrigt kan jeg anbefale computer-programmer til at afspille musik i halv
hastighed, men med samme tonehøjde. Det hjælper altså meget, når man vil
transskribere. Se evt. også
http://cyrk.dk/musik/transskription/
--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
E-mail: jjj@cyrk.dk
http://www.cyrk.dk/musik/