Akkorder til Only You, er det sådan?
Fra : Thomas H.

Dato : 16-02-01 22:26

The Platters - Only You

Har lige siddet og lyttet, er det ikke noget lignende sådan:

---------------------
Bb A Bb

Eb G7
Cm Eb7
Ab Bb7 Eb Gm Cm C (*1)
F7 Bb7

Eb G7
Cm Eb7
Ab Abm6 Eb G7 C (*2)
F7 Bb7 Eb Abm -/g -/f Eb

Eb G7
Cm Eb7
Ab Abm6 Eb G7 C
F7 Bb7 Eb Abmaj9 11# Ebmaj9
------------------

(*1) Jeg er meget i tvivl om den Gm, og ligeledes om den er G7 i de andre
vers, er der nogle der har noderne?
(*2) Det lyder lidt som Abm6, men er ikke sikker på 6'eren

Og de der slut akkorder, er sådan lidt improviseret efter det korhalløj der
synges.....skrives Abmaj9 11# Sådan?

Håber nogle kan hjælpe
Mvh
Thomas H.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-02-01 09:52

d. 16/02/01 22:26 skrev Thomas H. på thhe@sol.dk i artiklen
RVgj6.73815$zw.1326424@twister.sunsite.dk:

> The Platters - Only You
Jeg har lyttet akkorderne (løseligt) af og kommenterer altså ud fra denne
indspilning og ikke i forhold til eventuelle forlagsnoder.

1. vers
=======

> Eb G7
Jeg er ikke helt sikker på, om G7 virkelig har 7 med i originalen (svært at
høre). Det lyder dog sikkert fint selv at spille den.

> Cm Eb7
> Ab Bb7 Eb Gm Cm C (*1)
Jeg er igen i tvivl om, hvorvidt Bb7 virkelig har 7'er med.
Jeg har G i stedet for Gm.
Det lyder som om, de ikke helt kan blive engie om, hvorvidt de skal gå lige
på C eller have Cm først...

> F7 Bb7
Og igen: Jeg tror ikke, at de rent faktisk spiller 7'ere her, men jeg er i
tvivl.

> Ab Abm6 Eb G7 C (*2)
Jeg har bare Abm (evt. med ces = h i bassen). Den lyder dog selvfølgelig
lidt mere krydret på grund af sangens tydelige g, der er septim i forhold
til Abm.
Jeg har desuden Cm - C i stedet for blot C (som i første vers) og G uden
7'er.

> Og de der slut akkorder, er sådan lidt improviseret efter det korhalløj der
> synges.....skrives Abmaj9 11# Sådan?
Mener du mon Abmaj9#11 = Abmaj7,9#11 = Abmaj7,9,#11 = Abmaj#11 for nu at
skrive nogle almindelige måder at angive samme akkord på. Spørgsmålet er
dog, om der er en hel akkord her til sidst - og om den i hvert fald under
alle omstændigheder ikke høres som en Eb-"et-eller-andet".

> er der nogle der har noderne?
Hvis du tænker på noder udgivet af et nodeforlag, så skal man ikke stole på
dem! Som regel er de fulde af fejl og fortolkninger i forhold til
indspilningerne. Noderne kan dog være meget nyttige som hjælp, når man
lytter af, men i sidste ende må man stole på sit eget øre.

> Håber nogle kan hjælpe
Det håber jeg så, at jeg har gjort.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas H.

Dato : 19-02-01 19:05

> Jeg har lyttet akkorderne (løseligt) af og kommenterer altså ud fra denne
> indspilning og ikke i forhold til eventuelle forlagsnoder.

Tak, endelig en der har lidt forstand på det

> Jeg er ikke helt sikker på, om G7 virkelig har 7 med i originalen (svært
at
> høre). Det lyder dog sikkert fint selv at spille den.

Lige netop den 7'er synes jeg er meget tydelig! Der er jeg ikke i tvivl

> Jeg er igen i tvivl om, hvorvidt Bb7 virkelig har 7'er med.
> Jeg har G i stedet for Gm.

Bb7, tjaa, måske ikke, men den er ikke vigtig som sådan, det er sgu værre
dem hvor jeg ikke kan høre om det er dur eller mol! Det irriterer mig!

> Det lyder som om, de ikke helt kan blive engie om, hvorvidt de skal gå
lige
> på C eller have Cm først...

Ja!

> Og igen: Jeg tror ikke, at de rent faktisk spiller 7'ere her, men jeg er i
> tvivl.

F er i 7 !! 100%

> Jeg har bare Abm (evt. med ces = h i bassen). Den lyder dog selvfølgelig
> lidt mere krydret på grund af sangens tydelige g, der er septim i forhold
> til Abm.

Jeg tror rent faktisk den er i 6

> Jeg har desuden Cm - C i stedet for blot C (som i første vers) og G uden
> 7'er.

Den går direkte i C dur, denne gang, det er jeg ret sikker på

> [...]
> dog, om der er en hel akkord her til sidst - og om den i hvert fald under
> alle omstændigheder ikke høres som en Eb-"et-eller-andet".

Ja den er lidt tricky, da den ikke rigtig spiller akkorden, men jeg har
lavet det lidt efter hvad de synger
men Abmaj9#11 er nok den rigtig måde, man behøver vel ikke skrive maj7,
giver "7"'eren ikke sig selv?

> [...]

> indspilningerne. Noderne kan dog være meget nyttige som hjælp, når man
> lytter af, men i sidste ende må man stole på sit eget øre.

Ja, jeg giver dig ret, men det er tit at man hører sig blind(hmm) på noget,
og så
når man ser noderne (akkorderne) så siger man , guuud ja, hvordan pokker
kunne jeg overhøre det.

> Det håber jeg så, at jeg har gjort.

Jo tak.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-01 08:37

d. 19/02/01 19:05 skrev Thomas H. på thhe@sol.dk i artiklen
wfdk6.12415$2w6.171903@twister.sunsite.dk:

> Lige netop den 7'er synes jeg er meget tydelig! Der er jeg ikke i tvivl
Well, 7'eren er jo med i sangen (endda ret tydeligt). Spørgsmålet er, om den
også er med i akkompagnementet. Nå, jeg gider ikke tjekke det nu, håber det
er ok...

> Bb7, tjaa, måske ikke, men den er ikke vigtig som sådan,
Som regel kan man på dominanter (og bidominanter) uden videre spille dem med
eller uden septimer. Der er dog en tendens til, at man i forlagsnoder osv.
oftere har dem med, end de rent faktisk spilles på de originale
indspilninger. Det kan eventuelt også hænge sammen med noget klangligt: Hvis
nummeret skal spilles på klaver i stedet for med en større besætning, kan
7'eren være med til at kompensere for den manglende fylde.

Det er jo i øvrigt i denne forbindelse vigtigt at skelne mellem
"deskriptive" og "præskriptive" becifringer:
* "Deskriptive becifringer" beskriver, hvad der bliver spillet.
* "Præskriptive becifringer" beskriver, hvad man skal spille.

> det er sgu værre dem hvor jeg ikke kan høre om det er dur eller mol!
Det er i øvrigt sjovt: På den anden Abm synger han ret tydeligt c og ikke
ces (h), altså durterts og ikke molterts. Det lyder dog helt fint og hænger
sammen med, at melodikken i pop/rock ofte i højere grad er "styret" af indre
strukturer - her blandt andet pentatonik - end af forholdet mellem melodi og
akkompagnement (harmonik).

> Det irriterer mig!
Tjah. Ofte skyldes det, at der er tale om "hverken-eller", specielt i
forbindelse med blues-baserede stilarter, hvor tertsen slet ikke spilles som
akkordtone (men nok som meloditone). Jeg har skrevet lidt om det i min bog
om Rockharmonik: http://cyrk.dk/Rockharmonik/

> men Abmaj9#11 er nok den rigtig måde, man behøver vel ikke skrive maj7,
> giver "7"'eren ikke sig selv?
Jo, men mange - mig selv inklusive - foretrækker at skrive 7'eren med. Men i
princippet er Abmaj og Abmaj7 det samme. Noget andet er så, at jeg som regel
skriver det med en trekant. Desværre er trekanten ikke med i almindelige
tegnsæt, men så bruger jeg Amadeus, der er en skrift specielt til
musiksymboler. Se http://cyrk.dk/amadeus/ - og ja, jeg har selv lavet den,
så det er altså igen lidt reklame, som jeg håber, I bærer over med.

> Ja, jeg giver dig ret, men det er tit at man hører sig blind(hmm) på noget,
"Hører sig døv"?

> og så når man ser noderne (akkorderne) så siger man, guuud ja, hvordan
> pokker kunne jeg overhøre det.
Nemlig. På den anden side risikerer man også at overse ting, fordi man
umiddelbart hører det, man læser, og ikke det, der faktisk klinger.

I øvrigt kan jeg anbefale computer-programmer til at afspille musik i halv
hastighed, men med samme tonehøjde. Det hjælper altså meget, når man vil
transskribere. Se evt. også http://cyrk.dk/musik/transskription/

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-02-01 18:00

> Det er i øvrigt sjovt: På den anden Abm synger han ret tydeligt c og ikke
> ces (h

Ja, det' faktisk rigtigt

Ang. alle de andre ting du skriver: Phew ha, du har godt nok styr på alle
ordene!

Men tak for hjælpen
Thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-01 18:15

d. 20/02/01 18:00 skrev Thomas H. på thhe@sol.dk i artiklen
Foxk6.20312$2w6.286367@twister.sunsite.dk:

> Ang. alle de andre ting du skriver: Phew ha, du har godt nok styr på alle
> ordene!
Jeg prøver (puha). Jeg er ved at afslutte et ph.d.-studium (treårigt
uddannelses- og forskningsstipendieforløb) om musikalske strukturer i
populærmusik med hovedvægt på perioden 1955-70, så jeg suger jo så meget til
mig som muligt. Man kan læse om projektet på http://cyrk.dk/phd/

> Men tak for hjælpen
Any time!

Jeg elsker den slags!!

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-02-01 18:25

> [...]
> uddannelses- og forskningsstipendieforløb) om musikalske strukturer i
> populærmusik med hovedvægt på perioden 1955-70, så jeg suger jo så meget

Ja, jeg har lige været inde og glo på din side, ret gennemført!
Men hvis jeg lige må komme med noget der mangle, så er det en oversigt over
akkordene!
Hvilke toner der indgår i f.eks. Cdim , Caug osv.

Også hvad de hedder på dansk og engelsk, for det synes jeg nogle gange der
rodet lidt rundt på

> Any time!
>
> Jeg elsker den slags!!

Okey

Var det dig jeg snakkede om, med den Shu-bi-dua sang "Themaet fra Roquefort"
for et par måneder siden?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-01 18:48

d. 20/02/01 18:25 skrev Thomas H. på thhe@sol.dk i artiklen
ULxk6.20336$2w6.288153@twister.sunsite.dk:

> Ja, jeg har lige været inde og glo på din side, ret gennemført!
Mange tak.

> Men hvis jeg lige må komme med noget der mangle, så er det en oversigt over
> akkordene!
> Hvilke toner der indgår i f.eks. Cdim , Caug osv.
Jeg vil overveje at tilføje det på et tidspunkt, når jeg får tid.

Ellers se eventuelt http://www.mu.gymfag.dk/faget/teori/akkoram.htm
Hvis du klikker på "Akkordopslag", kan man få en del akkorder at se.
Desværre virker det vist kun i Netscape.

> Også hvad de hedder på dansk og engelsk, for det synes jeg nogle gange der
> rodet lidt rundt på
I princippet er der ikke forskel på danske og engelske becifringer. Der er
dog en enkelt undtagelse: Vi bruger ofte "H" for H-dur-akkorden, hvor de
bruger "B" på engelsk. Som regel bruger vi som englændere "Bb" for
B-dur-akkorden, men man ser også "B" på dansk. Ja, det er noget rod!

Der er for resten også en tendens til, at amerikanske (jazz-)musikere bruger
"-" for mol, for eksempel C- i stedet for Cm. Det er hurtigere at skrive...

I øvrigt kan jeg henvise til min side om danske og engelske musikudtryk:
http://cyrk.dk/musik/engelsk/
Siden ser bedst ud i en browser, der nogenlunde overholder standarderne
(dvs. ikke Netscape), men kan ses af alle browsere.

> Var det dig jeg snakkede om, med den Shu-bi-dua sang "Themaet fra Roquefort"
> for et par måneder siden?
Nej...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-02-01 19:23

> [...]

> Hvis du klikker på "Akkordopslag", kan man få en del akkorder at se.
> Desværre virker det vist kun i Netscape.

Linket virker ikke

Roquefort"
> Nej...

Okey, jeg synes bare den er ret godt lavet, selve meloditonen følger Ab hele
tiden!
Mens akkorderne vælter rundt på alle mulige! Og det lyder som det mest
naturlige i verden alligevel

http://hjem.get2net.dk/Thomas_H/Temaet_fra_Roquefort_1.gif og
http://hjem.get2net.dk/Thomas_H/Temaet_fra_Roquefort_2.gif

Hvis du vil se dem.

Jeg blev selvfølgelig belært af en der vidste meget mere om musik end mig,
at en Ab dur ikke bare var en Ab dur,
Så den gider jeg ikke diskutere igen Men prøv at kig på dem en gang,
jeg synes det er ret "spooky" at melodien
ikke træder udenfor overhovedet

Thomas

P.S. billederne er lidt store, de skal nok printes ud..