Hvem ved noget om disse fisk i Danmark
Fra : Ole Mose

Dato : 05-08-02 14:11

Døbel, brasenflire, vimme, solaborre, dværgmalle, ørredaborre og malle.

www.fisketips.dk er vi blevet bedt om, at kunne hjælpe med, at finde
oplysninger om disse fisk, fra danske farvande.
Hvis du har viden om fangst af en eller flere af disse nye arter, vil det
være en stor hjælp, hvis du vil dele din viden med os.

Du kan læse mere her:
http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spid=4551

Ole

www.fisketips.dk Dialog krydret med konkurrence

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 05-08-02 14:51

Hej Ole.

For et par år siden, var der i "Sportsfiskeren" en kort artikel om maller
der blev fanget i Silkeborgsøerne. Om det var Nordamerikansk eller Europæisk
Dværgmalle eller Europæisk Malle ved jeg ikke. Og efter hvad jeg ved, findes
døblen ikke i Danmark.

MVH

Thomas Pedersen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 14-08-02 12:52

"Ole Mose" <olemoseNoSpam@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis du har viden om fangst af en eller flere af disse nye arter, vil det
> være en stor hjælp, hvis du vil dele din viden med os.

Døbel har jeg fanget masser af - i England. Her er deres niche nok fyldt af
rimten, som er en tykkere udgave. Jeg tror ikke at døbelen findes her i DK.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 14-08-02 13:01

"Ole Mose" <olemoseNoSpam@post4.tele.dk> wrote in message
> Døbel, brasenflire, vimme, solaborre, dværgmalle, ørredaborre og malle.

Forresten er døbel underlig i at de ikke nødvendigvis flytter sig, selv om
de har set dig. De hugger bare ikke. Flydende brødskorper kan være ganske
effektive, og de har en ret stor mund, så man kan bruge en rimelig stor
krog.

"Killer"-agnen er en lille krebs - ca 5-6 cm. Da jeg var knægt fangede vi
krebsene i deres huller i brinken, krogede dem gennem rygskjolden, og der
var døbel hver gang - man skal kaste til en fisk man kan se. De hugger
selvom de er "døde" overfor andre agne som orm eller brød.

Døbelen laver som regel en enkel *meget* hård løb, hvor det gælder om at
stoppe den inden den finder en trærod eller lignende. Lige så snart man får
den vendt, går det lettere, men de større (2 1/2 kilos og opefter) kæmper
mere. Den største jeg nogensinde fik (ca. 6 pund) blev ikke engang kroget -
jeg kunne se den var der og brugt en 10cms krebs, som kilede sig fast på
tværs i munden på den.

Ak ja, det var tider...