Vestbroen, Storebælt - den "ekstra" bropil~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-08-02 13:38

Hej ng.

Indtil for fem år siden, hvor man fra færgerne kunne studere
byggeriet af Storebæltsforbindelsen, har jeg gået og "ruget" over
et spørgsmål. Nu ved jeg ikke om dette er det rigtige forum at
stille det i, men broer er da ihvertfald *ingeniør*-kunst. Det
drejer sig om et af de midterste brofag på Vestbroen, som
designmæssigt ser "forkert" ud.. (Desværre kan man ikke tegne -
kun *fortælle* her).

Det jeg mener med det "ekstra" sæt bropiller er at det ser ud som
om der var designet en særlig stor bue midt på Vestbroen, som man
så har understøttet på midten med bropiller, som går op *midt* i
buen. (Alle de andre bropiller bærer brofagene *mellem* buerne).

Måske har jeg har tabt de fleste ng-læsere med denne forklaring.
Det ville hjælpe hvis der fandtes et billede af Vestbroen - set
fra siden - på nettet. Jeg har ikke kunnet finde et. Håber at der
er et enkelt kvikt ingeniørhovede, som forstår mit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 19:40

Herluf Holdt, 3140 wrote in message ...

>Desværre kan man ikke tegne

Det kan men godt med lidt snilde og ascii-art, hvis læserne
ellers bruger et fixed-width font som f.eks. Courier New.

Var det noget i den her stil du mente?...

_____ _____
.-" "-. .-" | | "-.
," ". ," | | ".
/ \ / | | \
| | | | | |
| | | | | |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 19:42

Argh! Der var jeg vist ikke helt snild nok. Vi prøver igen...

_____ _____
.-" "-. .-" | | "-.
," ". ," | | ".
/ \ / | | \
| | | | | |
| | | | | |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Riverwind

Dato : 05-08-02 20:17

Er det ikke det, som man kan se her:
http://makeashorterlink.com/?C15E31171

Helt ude til venstre, og faktisk også lige over stævnen på kutteren.

/Riverwind

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-08-02 23:38

Riverwind wrote:

> Er det ikke det, som man kan se her:
> http://makeashorterlink.com/?C15E31171
>
> Helt ude til venstre, og faktisk også lige over stævnen på kutteren.

Flot billede som slår alle ASCII-tegninger. (Okay, det er også på
868 kilobyte.)

Jeg tror forklaringen har at gøre med dét Per Tolbøll er inde på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-08-02 23:50

Jeppe Stig Nielsen wrote in message
<3D4EFE60.A3733825@jeppesn.dk>...

>Flot billede som slår alle ASCII-tegninger.

Helt sikkert - men jeg kom først med min ASCII-tegning!

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Per Tolbøll

Dato : 05-08-02 21:20

Hej

Uden på nogen måde at være ekspert på området er her lidt, som jeg har
gravet frem om emnet:

Selve brobanen - både jernbane- og motorvejsdelen - er støbt sammen til seks
separate stykker, der hver er lidt over en kilometer lange og ligger løst
oven på bropillerne. De udvider sig hver især med godt en meter i varmt
vejr, og der ligger derfor gummiharmonikaer mellem hver sektion. Mellen hver
af de løse stykker ligger der en lidt kortere fast sektion, der sidder fast
på bropillen. De faste sektioner brosektioner er lidt kortere end de øvrige
og kan tydeligt ses.
På jernbanebroen er skinnerne spidsede over ca. 6 meter, hvor de glider mod
hinanden.

Udover at Vestbroen krummer mod syd (som det tydeligt kan ses) skyder den
også ryg: Den beskriver en del af en cirkelbue med radius ca. 500 km.

----
Mange Hilsener
/Per

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-08-02 23:57

Mange tak for svarene.

Til Martin Kristensen:
Jo, det er præcis det jeg mener som du har illustreret.

Til Riverwind:
Det er da et *mega*godt billede, som afslører hele to af den slags
buer, som jeg netop mente.

Per Tolbøl skrev:
[...]
> Selve brobanen - både jernbane- og motorvejsdelen -
> er støbt sammen til seks separate stykker, der hver er lidt
> over en kilometer lange og ligger løst oven på bropillerne.
[...]
Jamen - seks separate stykker - det må jo være tre pr. bro? Så
passer det jo fint at der to af de buer på billedet, som jeg havde
studset over. Jeg tror nok at jeg vil fastholde at jeg synes det
designmæssigt ser lidt "forkert" ud. Men nu behøver jeg da ikke gå
at "ruge" over det længere.

Tak for interessen.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Per Tolbøll

Dato : 06-08-02 21:30

> [...]
> studset over. Jeg tror nok at jeg vil fastholde at jeg synes det
> designmæssigt ser lidt "forkert" ud. Men nu behøver jeg da ikke gå

Nixen - seks stykker pr. bro. Jeg kørte over i dag og talte syv "stødfuger"
(= seks brosektioner). Billedet viser kun et udsnit af broen (der er ialt 62
bropiller), men jeg tror, der står en "irregulær" pille for hver 9 eller 10
"almindelige" piller.

/Per

Fra : Torben Frandsen

Dato : 07-08-02 08:26

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote

> Nixen - seks stykker pr. bro. Jeg kørte over i dag og talte syv
"stødfuger"

Dilatationsfuger, som blærerøvene kalder det.

Torben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-08-02 11:55

Per Tolbøll wrote:

> [...]
> broen (der er ialt 62 bropiller), men jeg tror, der står en
> "irregulær" pille for hver 9 eller 10 "almindelige" piller.

Hvis man ser på billedet, er der 9 "almindelige" piller mellem 2
"irregulære" piller. Hvis jeg skal finde en "logik" / et "system"
i antallet af piller, kommer jeg til kort. Lad os sige at der er 5
"irregulære" piller mellem de 6 brosektioner. Så passer det fint
med 7 "stødfuger/dilatationsfuger". (5+2). Hvadenten Vestbroen
begynder og ender med piller eller ej, kan jeg ikke finde noget
system, som passer med 62 piller i alt. Enten skulle der være 59
piller (54+5 samt 2 brofæster) eller 61 piller (54+7).

Jeg glæder mig til at høre, om der er en eller anden
"ingeniørlogik", som kan opklare mysteriet?

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 08-08-02 00:46

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
>
> Jeg glæder mig til at høre, om der er en eller anden
> "ingeniørlogik", som kan opklare mysteriet?

Hvorfor antager du at brofæsterne, skulle være symetriske.

--
-
Poul-Erik Andreasen