Hvem gider kigge på PCI kort oversigt og
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-08-02 10:10

Jeg har fundet en masse grafikkort skrevet af Kajak Morten, men da jeg
ikke er verdenmester på området kan jeg ikke graduere kortene.

Imidlertid har jeg jeg lavet dette:

http://www.gylling.net/pci-grafikkort-oversigt/

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 17:58

On Mon, 5 Aug 2002 11:10:18 +0200,

> Jeg har fundet en masse grafikkort skrevet af Kajak Morten, men da jeg
> ikke er verdenmester på området kan jeg ikke graduere kortene.

du kan selv være en kajak - jeg går til roning! (ku' ikke komme på
kajak i år)

> Imidlertid har jeg jeg lavet dette:
>
> http://www.gylling.net/pci-grafikkort-oversigt/

det ser fornuftigt ud, hvad havde du ellers tænkt dig der skulle på
oversigten (ud over nogen ATI kort) btw kan ddu ikke lige smidde et
mesasge id op så jeg kan gurgle ovber mine gamle indlæg og pille det
væsentligste ud til dig -evt med tilføjelser vdr nye PCI kort.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-08-02 20:17

> du kan selv være en kajak - jeg går til roning! (ku' ikke komme på
> kajak i år)

Går du til roning eller er du bare medlem af klubben ?

> [...]
> mesasge id op så jeg kan gurgle ovber mine gamle indlæg og pille det
> væsentligste ud til dig -evt med tilføjelser vdr nye PCI kort.

Tak. Jeg havde forestillet mig at det skal være den ultimative oversigt
over løse PCI kort til Mac. Alt hvad der overhovedet findes - populære
samt sjældne.

Jeg brugte bare google og groups og voodoo og så dukkede du op som
nummer 3.

Jeg ville være meget taknemlig over input, så siden kan blive rigtig god
og gennemarbejdtet.

Du har blandt andet skrev dette:

Morten Borg <morten@borg.net> wrote:

> Jeg har i øjeblikket 6 MB alm. VRAM i min maskine. Umiddelbart virker
> det fint i og med at jeg kan køre 24 BIT i den opløsning der passer til
> min skærm.
> Men hvad er formålet med fx. et Voodoo grafikkort så? Er det udelukkende
> for at spil kører bedre eller vil jeg kunne opnå bedre hastigheder
> generel? Altså til Internet, Photoshop, Illutrator etc.?

Hvis du taler om Voodoo 1 og 2 er det udelukkende 3D kort som bruges i
kombination med et almindeligt grafikkort - disse kort kan kun bruges
til spil og vil begge forbedre din Mac's ydelse i 3D spil markant.
Voodoo Banshee og Voodoo3 er begge kombinerede 2D/3D kort, som også vil
forbedre opdateringen af dit skærmbillede i alle programmer

> Og hvilket er bedst? Og hvilke kan bruges? Til PC er Matrox G400'eren jo
> et hit i øjeblikket, men kan man købe det og så bruge det til sin Mac
> uden videre?

Matrox kortet er vist kun et et hit til 2D - Du kan dog ikke bruge det,
da Matrox ikke længere laver kort med den nødvendige "OpenFirmware",
som er Mac'ens modstykke til BIOS. Matrox var ellers blandt de første PC
producenter der begyndte at Mac-versioner af deres PCI kort.

Her er et overblik over diverse mac grafikkort med 3D:

ATI RageII (Starmax5000, Beige rev1, iMac rev1 & PBG3 rev1) 2-6MB
3D er ubrugelig til andet end Nanusauer og Bungdum, selv Quake1 kan ikke
køre hardwareacceleret på denne chip! 2D fornuftig til 1024*768 v85Hz. -
et gammelt kort!

ATI RagePro (Beige rev2, iMac rev2, PBG3 rev2, Lombard & iBook) 2-8MB
3D er brugbar i 640*480 men ikke på højde med voodoo1. 2D fornuftig til
1280*1024 v85Hz - et gammelt kort som dog i AGP udgaven stadig er det
hurtigste til bærbare.

ATI Rage128 Orion, xClaim, Nexus & Apple OEM (Rage128) 16-32MB:
Er allround med udemærket 2D mens 3D halter hvis opløsningen overstiger
800*600 - understøtter forholdsvis høje skærm opdaterings frekvenser!

Techworks Power3D (Voodoo1) 4MB.
--------------------------------
Vil være en solid og billig (brugt max 200kr) 3D-opgradering hvis du har
en Mac med RageII grafikchip eller dårligere - et gammelt kort der er
fint til 3D i 640*480 (og 512*384 for de mest krævende titler)

VillageTronic MacMagic (Voodoo1) 8MB
------------------------------------
Understøtter 800*600 og mulighed for S-VHS out modul - lidt dyrt i
forhold til Voodoo2

VillageTronic MP750 & 850 (Voodoo Banshee) 8-16MB:
2D er ikke så god som ATI 128, men mht. 3D er de fuldt på højde med ATI
128 - og så understøtter de som alle andre voodoo kort Glide. Desværre
understøtter ingen voodoo kort pt. 3D i et vindue under Rave (spil som
Bungdum og Nanusauer samt 3D programmer). OpenGL understøttes via MESA.
- understøtter høje skærm opdaterings frekvenser!
*findes som OEM fra ixMicro under navnet GameRocket.

MicroConversion GameWizzard & iWizzard (Voodoo 2) 8-12MB:
Virker som tidligere nævnt sammen med dit eksisterende Grafikkort i 2D.
I 3D understøttes opløsninger op til 800*600 og med SLI (2 kort!) op til
1024*768 med næsten samme hastighed som voodoo3! 3Dfx's "beta" drivere
er helt problemfrie. OpenGL understøttes via MESA.
*iWizzard kortet er specielt til 233Mhz iMac modellerne!

Mactell Vision 3D (S3 Virge) 4MB:
---------------------------------
Helt igennem ubrugelig 3D acceleration og meget langsom 2D - et meget
gammelt kort!

MacTell EvilEye 2000 & 3500 (Voodoo 3) 16MB:
2D delen er på højde med ATI 128. 3D delen er ubetinget den bedste og
hurtigste med en stor margin - 3D fungerer fint i høje opløsninger som
eks. 1024*768 og 1280*1024! pt. er det de eneste kort som i 3D kun
begrænses af systembus og CPU - understøtter høje skærm opdaterings
frekvenser!
*findes som OEM fra VillageTronic.

Formac ProMedia 3D Pro (Glint) 8MB:
-----------------------------------
Er på nivau med RagePro i både 2D og 3D - et gammelt kort der
understøtter forholdsvis høje skærm opdaterings frekvenser!

Formac Proformance II og Lite (Imagine 128-III) 4-24MB:
2D på nivau med ATI 128, mens 3D er lidt ringere - et gammelt kort der
for et år siden var "state of the art" - understøtter meget høje skærm
opdaterings frekvenser og hardware Zoom!
*findes som OEM fra Mactell.

Formac Proformance III (Permedia 3) 16-32MB:
Kortet er pt. nok det bedste kort på markedet, især i 2D! 3D er næsten
lige så godt som Voodoo3 løsningerne, men med betydeligt bedre
uderstøttelse af Rave spil, samt uderstøttelse af digitale skærme og 3D
briller - understøtter meget høje skærm opdaterings frekvenser og
hardware Zoom!

Number Nine Revolution IV-FP (Ticket To Ride), 16MB:
Kort er kun interressant hvis man har en digital TFT skærm og 3D ydelsen
er ikke på nivau med ATI 128

IMS TwinTurbo (TwinTurbo 128) 2-8MB:
------------------------------------
Ingen 3D, men mht 2D er det betydeligt hurtigere end RagePro - et meget
gammelt kort, der understøtter forholdsvis høje skærmopdaterings
frekvenser og hardware Zoom!

IxMicro MacRocket, ProRez & UltimateRez (TwinTurbo 128-3D), 4-8MB:
Kortene's 3D er lige er dårligere end Rage Pro, men mht 2D er det
betydeligt bedre end RagePro - et gammelt kort der understøtter
forholdsvis høje skærmopdaterings frekvenser og hardware Zoom!

G-Rex 3D (Permedia 2) 8MB:
--------------------------
Svarer til RagePro og har 3D briller samt S-VHS out, et gammelt kort,
der understøtter høje opdateringsfrekvenser.

Matrox Millium (MGA 2164W) 8-16MB:
----------------------------------
Har efterhånden mange år på bagen og ligger nivau mæssigt mellem RageII
og RagePro i både 2D og 3D - et meget gammelt kort!

*Desuden findes der gratis "beta" mac-drivere (uden support) til
følgende genetriske (og billige!) PC kort fra 3Dfx: Voodoo2 1000,
Voodoo3 2000PCI samt 2000/3000/3500AGP, som dog kræver en af de nye
G4'ere med AGP.
Med disse Voodoo 3 kort skal man selv flashe kortet, så BIOS slettes og
erstattes med OpenFirmware. "Beta" driverne understøtter dog ikke
QuickTime acceleration.

*Techwork's Voodoo1 driverne er ligeledes frit tilgængelige og fungerer
med næsten alle billige PC voodoo1 kort.

*Voodoo kortene er ene om at understøtte 3D standarten "Glide", som
udemærker sig ved at se flottere ud i 16bit farve end Apple's egen
3D-standart, "Rave", i 32bit farve (kun Proformance3 og ATI Rage128!).

*Voodoo kort understøtter pt. _ikke_ 3D i et vindue under Rave! - det
kan give problemer med titler som Nanusauer, Bungdom og visse 3D
rendering programmmer. Med voodoo 1 og 2 kan du i stedet vælge at bruge
det eksisterende grafikkort til de Rave titler der giver problemer, ved
at lægge Apples Rave driver i samme mappe som dit program.

*Apple er ved at skifte 3D-standart fra Rave til OpenGL som pt.
understøttes på alle ATI's RageII, Pro & 128 kort, Mactell's EvilEye og
Formacs Profrormance3. Andre Voodoo kort understøtter OpenGL via "MESA"
>http://www.mesa3d.org/mac<.
Ældre kort vil formegntlig ikke komme til at understøtte OpenGL

*Voodoo3, Proformance3 og ATI 128 understøtter både 33 og 66MHz PCI bus.

*Voodoo 1&2 kort kan envidere bruges under MacOS X Server, LinuxPPC og
Virtuel PC.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 21:09

On Mon, 5 Aug 2002 21:17:28 +0200,

> Går du til roning eller er du bare medlem af klubben ?

så, så nu ikke så flabet, ellers griner jeg af dit hår.

> [...]
> nummer 3.
>
> Jeg ville være meget taknemlig over input, så siden kan blive rigtig god

fint (jeg vidste at jeg havde skrevet det) smæk det op i et skema
(tabel) og tilføj kolonner for følgende:

interface (AGP eller PCI)
porte (vga, mac, dvi, adc, video)
OpenGL (mac os x, mac os, linux)
Rave
Glide
2D, (mac OS X, Mac OS, linux)
QT (mac OS, mac OS X)
Quartz Extreeme
specille features
understøttede OS'er
nye dirvere ?
driver links
3D ydelse
2D ydelse
dual skærn
max opløsning 2D
max opløsning 3D
anbefalet opløsning 2D
anbefalet opløsning 3D
i handel?
ca pris

send tabellen til undertegnede i word, excel eller AW format, så skal
jeg udfylde det og tilføje nyere kort.

Må jeg så ikke også få is? <jeg har sat mig selv på fedekur> Jeg skal
nok undlade at spise af din