Katte med nyreproblemer
Fra : Anja Lysholm

Dato : 05-08-02 09:17

Jeg har to katte som tidligere har haft problemer med nyrerne (begge katte
er nogle jeg har fået, så derfor har jeg aldrig selv talt med en dyrlæge om
det). De skal selvfølgelig have noget foder der forebygger. Min dyrehandler
siger at alle de gode mærker (Eukanuba, Hills osv.) forebygger i dag, men du
er jeg blevet i tvivl om om det er rigtigt? Kan jeg gå ud fra at bare fordi
jeg køber noget af "det gode" foder, så er det samtidig noget der forebygger
nyreproblemer? .

Jeg er også i tvivl om hvad de ellers kan tåle at få. De tidligere ejere har
givet dem f.eks. Whiskas KitBits, Pussi-pinde og hvad man ellers kan få af
kattesnacks i det alm. supermarked, men er det ikke netop sådan noget der
kan give nyreproblemer? Eller er mængderne så små (de får det jo ikke hver
dag og kun meget lidt ad gangen) at det ikke gør noget? Og hvad med sådan
noget som at give dem en klat leverpostej eller makrel i tomat - kan det
skade?

Som sagt har de kun været syge én gang for flere år siden og så ikke mere,
så tilsyneladende kan de jo godt tåle de ting, men jeg vil alligevel gerne
være sikker.

Venlig hilsen
Anja

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 05-08-02 09:23

"Anja Lysholm" <removeanjal@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har to katte som tidligere har haft problemer med nyrerne

Hvilken slags nyreproblemer?

Hvis det er urin/blæresten, så er det rigtigt at man kan fodre med
IAMS/Eukanuba. Jeg har selv en kastrat som havde dette for 4 år siden. Han
fik blæren tømt et par gange og var på Hill's S/D i 2 måneder. Siden
fortsatte jeg med IAMS.

Danielle Villefrance
Ailuro's Maine Coons
mainecoon@ailuro.dk

"If man could be crossed with the cat,
it would improve man but deteriorate the cat."
Mark Twain

Fra : Anja Lysholm

Dato : 05-08-02 10:25

> Hvilken slags nyreproblemer?

Det var nyresten eller nyregrus.

Anja

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 11:16

> [...]
fordi
> jeg køber noget af "det gode" foder, så er det samtidig noget der

Jeg ville ikke stole på en dyrehandlers input, da han måske kunne tænke i
profit. Jeg ville nok snarere stole på en dyrlæges, og købet et af de mærker
man kan købe hos dem (fx. Specific (som jeg selv bruger)).

Men det er bare min mening :)

Mvh
Vibeke J

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-08-02 11:36

Hmm de fleste dyrlæger ved ikke ret meget mere om ernæring end dyrehandlere
gør, og det de ved er som regel det de har fået at vide fra
foder-producenterne,
nu vi snakker om profit

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 11:44

> Hmm de fleste dyrlæger ved ikke ret meget mere om ernæring end
dyrehandlere
> gør, og det de ved er som regel det de har fået at vide fra
> foder-producenterne,

Jeg vil nu sige at den dyrlæge jeg snakkede med vidste hvad hun snakkede om.
Hun havde faktisk sat sig ind i tingene, hvilket man egentlig også burde
kræve af enhver dyrlæge. Men selvfølgelig er der undtagelser, men burde man
ikke undgå dem i al almindelighed? Ernæring er trods forholdsvis vigtigt for
dyrenes trivsel.

Mvh
Vibeke J

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-08-02 12:15

Vibeke skrev
<Ernæring er trods forholdsvis vigtigt for dyrenes trivsel.>

Helt sikkert, men det er ikke mange timer der om det
på studiet, så det kræver at de selv gør et ekstra stk. arb.
for at sætte sig ind i det

Fra : Anja Lysholm

Dato : 05-08-02 12:19

> Jeg ville ikke stole på en dyrehandlers input, da han måske kunne tænke i
> profit.

Jeg tror nu ikke nogen dyrehandlere bevidst ville sælge noget foder der gør
dyr syge - så ville han i hvert fald ret hurtigt miste den profit!

Anja

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 12:28

> Jeg tror nu ikke nogen dyrehandlere bevidst ville sælge noget foder der
gør
> dyr syge - så ville han i hvert fald ret hurtigt miste den profit!

Det mener du ikke? Hvad så med det mad som de sælger i supermarkeder? Det
giver da mange katte problemer (fx. urinvejsproblemer), men de sælger da
lige meget af det.
Selvfølgelig er der ikke nogen som bevidst søger at gøre katte fortræd. Men
de har alligevel produkterne stående.

Mvh
Vibeke J

Fra : Anja Lysholm

Dato : 05-08-02 12:35

> Det mener du ikke? Hvad så med det mad som de sælger i supermarkeder? Det
> giver da mange katte problemer (fx. urinvejsproblemer), men de sælger da
> lige meget af det.

Jo, men nu mener jeg en dyrehandler som direkte får spørgsmålet "min kat har
nyreproblemer - er dette her det rigtige foder eller gør det ham mere syg?"
Der tror jeg ikke han vil lyve for at sælge foderet. Han har jo
sandsynligvis begge slags foder, så han kan bare sælge mig det rigtige.

> Selvfølgelig er der ikke nogen som bevidst søger at gøre katte fortræd.
Men
> de har alligevel produkterne stående.

Ja, og mange katte lever da også uden problemer af supermarkedets dåsemad.

Anja

Fra : Ragna Skott

Dato : 05-08-02 17:04

Vores gamle hankat havde problemer med gentagne blærebetændelser i det
første halve år efter kastrationen, og efter et stykke tid fik vi
konstateret krystaller i urinen. Derefter kom han på CD fra Hill's resten af
sit liv, og blæreproblemerne holdt op. Desværre dukkede de op igen,da han
blev gammel, og han døde som 14-årig af nyresvigt efter at have skrantet
nogle måneder.
--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 07-08-02 18:26

Mine katte har fået Hill's hele deres liv. Det eneste de har fået af
andre ting er fisk og gærtabletter, og nu får de lidt kitBits for det
er de helt vilde med. Johan fik konstateret for højt nyretal sidste år
og har siden fået nyrefoder, først Specifik FGD og nu Hill's K/D.
Umiddelbart ville jeg da heller ikke formode at dyrhandleren med vilje
ville sælge dig dårligt foder.
Alle her plejer jo at lovprise lige netop de mærker du nævner så jeg
personligt ville ikke være betænkelig ved at vælge nogle af dem.

Kate