Endelig kom han til Sjælland.
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 09:01

Hejsa,
ja jeg måtte lige fortælle at jeg nu endelig har fået hentet min dejlige nye
Maine Coon hankilling. Det er CountryCat's Caruso, men nu hedder han altså
Vidar (for øvrigt tak for alle forslagene :)). Det endte op med at være en
runesammentrækning af min kærrestes og mit navn (det påstår han i hvert
tilfælde at det er ;)).
Nåmen vi hentede ham jo i Års, og han tog hjemturen i stiv pote. Godt nok
peb han meget, men når han så fik lov til at ligge på mit skød var der
ingenting. Så efter 15 mins kørsel besluttede han sig for at nu skulle han
altså lave stort, han kravlede dog ind i transportkassen for at ordne det
(heldigvis).
Men ellers tog katten de 4 timer i bil helt roligt.
Da vi kom hjem var jeg lidt (læs meget) spændt på hvordan den ville tage det
at komme ind i et nyt hjem til to katte. Da vi kom ind var vores hunkat
Røskva inde og den hvæsede godt nok noget af kassen, hvorefter den gik ud.
Så lukkede vi katten ud og den gik bare frejdigt omkring og var slet ikke
bange for noget. Så legede den og hyggede sig rigtig meget. Det var godt nok
en helt anderledes oplevelse end da vi fik vores to andre katte. De sneg sig
rundt langs gulvet og var vældig bange for os. Men ikke Vidar, han tullede
bare rundt.
Nåmen vi gik så i seng og Vidar ville helt sikkert gerne med op i sengen og
ligge, så det fik han lov til, men han er åbenbart vant til at få lov til at
ælte på hud - hvilket jo er en ret ubehagelig oplevelse, så der skulle han
lige et par gange sættes nedpå gulvet. Det endte da også med at han blev
lukket ud i gangen kl 4 i nat da han ikke kunne holde sig væk.
Nåmen her til morgen kom Tjalfe så ind og opdagede først ikke noget andet
end nogen nye dufte og det nye foder. Han spiste godt af foderes og blev
nusset, og var så på vej ud igen, men så tænkte jeg at jeg lige ville
præsentere ham for den nye, som havde siddet ved siden af en stol og holdt
øje med ham hele tiden. Han kiggede på ham - prøvede at komme lidt nærmere,
hvorved Vidar begyndte at brumme, og så gik Tjalfe ellers ud igen. Siden har
jeg ikke set nogen.
På en måde så frygter jeg lidt at jeg jager mine/ egne katte ud, fordi de
måske er bange for den nye. Røskva plejer at være forholdsvis meget inde, og
hende har jeg endnu ikke set i dag. Men måske er hun bare ude og nyde det
gode vejr. Det er sket flere gange før. Men er der nogen af jer som har lidt
gode råd til hvordan jeg kan introducere dem? Skal jeg prøve at få dem ind
og så "tvinge" dem til at være inde, ved at lukke kattelemmen, så de vænner
sig til hinanden, eller skal jeg bare lade dem komme og gå?
Naturligvis har jeg da tænkt mig det der med at give de gamle aktte en
hulens masse opmærksomhed så de ikke føler sig overset.
Men ellers så er han altså en fantastisk vidunderlig kat :) Han følger meget
med i hvad vi laver. Hvis man går ind i et andet rum, så følger den med. Og
hold da helt op hvor spnde rhan meget, og man kan høre det. Og han snakker
også meget. Specielt om natten *g* Men okay - nu har jeg jo heller ikke haft
ham i 24 timer endnu så jeg kan jo ikke tillade mig at generallisere :) Han
leger også meget, så jeg tror jeg skal ud og have købt mig noget mere
legetøj i eftermiddag :)
Der kommer lidt billeder på hjemmesiden i eftermiddag. Kærresten havde
naturligvis glemt kablet til kameraet på arbejdet :)

Mvh
Vibeke J

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 09:12

Der ligger nu et billede af ham i et album på hjemmesiden :)

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=62&this_f
older=101&limit_start=0&limit_user=15

Mvh
Vibeke J

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 05-08-02 09:14

Hvor er han dejlig Vibeke. Og sikke en flot farve. Håber du bliver glad for
ham.

Hilsen Randi
http://kattens-osse.homepage.dk

Fra : Ann K

Dato : 05-08-02 09:53

Hej Vibeke.
Jamen så til lykke med Vidar
Jeg ville ikke lade de to andre katte få lov til at komme ud før end om
ca 14 dage! Det er før set at en kat er blevet så utilfreds med sine nye
hjemforhold, at den simpelthen bare er flyttet!
Ved at holde både Tjalfe og Röskva inde har du også mulighed for, at
alle tre kan lære hinanden ordentligt at kende.... Introduktion står
vist beskrevet på gruppens hjemmeside (?)

Også bare lidt malurt i bægeret *sss* ang navnet Vidar... Bruges som
tilnavn for Odin

Mvh Ann - der stadig ikke kan finde et gammelt nordisk navn med N - som
minder om Namacoola

Fra : Ann K

Dato : 05-08-02 10:20

Ups! Vidar er også navnet på en af Thors sønner (svjh)... han som skal
stille sin sko i Fenris-ulvens gab , når Ragnarok kommer...
Mvh Ann... der vist lider af varme-chock

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 11:14

> Jeg ville ikke lade de to andre katte få lov til at komme ud før end om
> ca 14 dage! Det er før set at en kat er blevet så utilfreds med sine nye
> hjemforhold, at den simpelthen bare er flyttet!

Hejsa, tja jeg syntes bare det er så drastisk at holde dem inde når de er
vant til at kunne gå frit inde og ude. Specielt Tjalfe nyder at være ude og
er nok ude 15 timer i døgnet. Jeg har dog overvejet det kraftigt, men bare
det jeg har prøvet med at holde dem enkeltvis inde bare 5 minutter, det er
ikke gået så godt. De står og kradser på kattelemmen for at komme ud. Så
derfor ville jeg gerne høre om der er nogen andre forslag ;)

> Ved at holde både Tjalfe og Röskva inde har du også mulighed for, at
> alle tre kan lære hinanden ordentligt at kende.... Introduktion står
> vist beskrevet på gruppens hjemmeside (?)

Jep - har også læst om det, men det passer ikke rigtig ind her. Dels da
Vidar slet ikke har været utryg ved at være i flere rum, og sagtens kan
finde rundt.

> Også bare lidt malurt i bægeret *sss* ang navnet Vidar... Bruges som
> tilnavn for Odin

Hehe - Thors søn - den tror jeg egentlig Ivan ville købe :) - det havde ikke
været godt hvis det var et andet navn for Odin *g*. Så var den aldrig gået.

> Mvh Ann - der stadig ikke kan finde et gammelt nordisk navn med N - som
> minder om Namacoola

Den er altså heller ikke nem. Hvad med Nat? (Jætte, datter af narfe, gift
med Deling og mor til Dag). Og Namacoola er no sort og mørkladen?

Mvh
Vibeke J

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-08-02 13:18

> [...]
ikke
> været godt hvis det var et andet navn for Odin *g*. Så var den aldrig

Hej Vibeke.

Ud fra din beskrivelse af Vidars første tid hos jer, synes jeg da at navnet
passer udmærket. Bortset fra de beskrevne øvrige bærere af navnet, er ordet
"vidar" nemlig oldnordisk og betyder "styrmand".

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Ann K

Dato : 06-08-02 22:31

Hej Vibeke.
Må indrømme at jeg altså ikke helt fatter den der reservation mod at
bruge gudenavne til at navngive dyr/mennesker...
De gamle asatroende havde da i hvert fald ikke disse betænkeligheder...
Navne som Odinskar, Sif, forskellige sammenstillinger med Thor(Tor) og
Tyr, Vidar, Høgni, Bjarke, Brage, Dan osv er da ganske almindelige i
kilderne... Frø/Frej/Freja er oveni købet stadig populære... Og nogle
gange blev en guds "kending" også hæftet på en mands ry (og navn), som
en del af hans (slægts!) lykke... Grane (tilnavn for Odin, men vist også
navnet på jættens hest, som byggede valhallas mur) er blevet brugt på
denne måde...
Kan desværre ikke komme med dokumentation for dette, da jeg har fået
oplysningerne sådan ind ad bagvejen... dvs i forbindelse med
forelæsninger om noget helt andet... har derfor ikke engang egentlige
kildehenvisninger - men mon ikke din kæreste selv vil kunne finde
eksempler ?

Inden du indvender at nogle af mine nævnte navne ikke også er gudenavne,
så husk at asetroen er polyteistisk... der findes et væld af guder (aser
og vaner), selv om de mest kendte er de tre "højguder" Odin, Frej og
(mærkeligt nok!) Thor som krigsgud....
Fx er Saga _ også_ navnet på en gudinde... men mange mener at det ligeså
godt kan være et andet navn for Frigg, som lige så godt kan være stavet
forkert, og derfor burde være Friyya.... Kan du se, hvor jeg vil hen ?

Menigmand dyrkede jo heller ikke højguderne som sådan... for ham gjaldt
snarere Diserne eller jætten ude i stenen ved stien....
Så selvfølgelig skulle et Navn tages alvorligt, men det var ikke
helligbrøde at bruge gudens navn... dog måske med Odin som undtagelsen
der bekræfter reglen... eller måske er fraværet af hans navn i
bynavne/landskaber/Personnavne, snarere et udtryk for at han som
præstegud (mystiker/magiker/krigsgud - elitens og høvdingens gud) ikke
havde den store betydning for et områdes almindelige beboere... De havde
ikke brug for en ligæder, men for en som kunne sikre høsten! Læg mærke
til, hvor mange steder, der kan forbindes med Frø/Frej....

Håber ikke at jeg er kommet til at fornærme hverken dig eller din
kæreste!
Men som sagt så undrer det mig at man idag har så stor respekt for
gudenavne, når man ikke havde det samme for 1200 år siden

Mvh Ann

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 06-08-02 23:23

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:aipf5o$4gf$1@sunsite.dk...
> [...]
> Navne som Odinskar, Sif, forskellige sammenstillinger med Thor(Tor) og
> Tyr, Vidar, Høgni, Bjarke, Brage, Dan osv er da ganske almindelige i

Ganke rigtigt blev gudebnavnene brugt meget i sammensatte navne, thorvald,
thorbjørn osv. Men i denne sammenhæng kun som en bestyrkning af den anden
del af navnet.
Ganske rigtigt bliver navnene Vidar, Bjarke og Sif flittigt brugt både
dengang og idag, disse navne dækker dog over relativt lavordnede Aser, som
regelt famlilie til egentlige guder, hvorfor der ikke lægges den store
æresfrygt i deres navne, tænkeligt at de er blevet navngivet med 'originale
menneske navne' netop af denne grund.

.... Frø/Frej/Freja er oveni købet stadig populære...
Længe siden jeg har mødt en gut kaldet frø, men ok ;)
Vanaerne er af en helt anden og historisk ældre slægt, en langt mere
animistisk gudeslægt som bindes tæt til moder jord og naturens magter disser
osv.
Jeg tror Vanaerne har en helt anden form for respekt blandt troende, en
nærmest kærlig respekt, hvorimod Aserne kræver æresfrygt og ofte udviser
udviser mere stolthed og hovmod end godt er.
Kan du se hvad jeg mener? :)

> [...]
> forelæsninger om noget helt andet... har derfor ikke engang egentlige
> kildehenvisninger - men mon ikke din kæreste selv vil kunne finde

Se ovenfor, mrt. navne bestyrkelse..

> [...]
> så husk at asetroen er polyteistisk... der findes et væld af guder (aser
> og vaner), selv om de mest kendte er de tre "højguder" Odin, Frej og

De tre højguder er i sagens natur Odin Vile og Ve. Ser vi derimod på dem i
en rang orden efter popularitet er det nok nærmere Frej, Thor, Heimdal og
Freja der topper, sådan med regionale og politiske svinginger.

> Fx er Saga _ også_ navnet på en gudinde... men mange mener at det ligeså
> godt kan være et andet navn for Frigg, som lige så godt kan være stavet
> forkert, og derfor burde være Friyya.... Kan du se, hvor jeg vil hen ?

Retstavings ordbogen har utvivlsomt taget for lang tid at snitte i rune
stokke, til at dække behovet hos hele nordens befolkning af rune ristere. Så
den med Saga er og diverse skrifts dialekter (ordlyden af den enkelte rune),
har vist en god chance for at være en overfortolkning.

> Menigmand dyrkede jo heller ikke højguderne som sådan... for ham gjaldt
> snarere Diserne eller jætten ude i stenen ved stien....

Thor har altid været meningmands gud på højde med Frej. Thordyrkelse er
kendt fra hele norden i form af statuetter og amuletter i et omfang der kun
tilfalder Frej iøvrigt.
Iøvrigt er det godens pligt at vedligeholde områdets blotgilde til ærefor
guderne, ikke Diser, Vætter og andre underjordiske.

> [...]
> præstegud (mystiker/magiker/krigsgud - elitens og høvdingens gud) ikke
> havde den store betydning for et områdes almindelige beboere...

Ahem jeg tror der ligger et par småbyer rundt omkring i Norden der nok
bliver enalese stødte over din melding, Odense for at nævne en enkelt, samt
diverse sted, kilde og bynavne, gerne med Od- eller Von- som første led.
Odin har da helt korrekt ikke været Guden for den ubelærte pæovmand, med har
yndet stor respekt og dyrkelse af Skjalde, Goder, 'Kloge koner', Hirdsfolk
og Herskere.. Altså datidens trendsættere

>De havde
> ikke brug for en ligæder, men for en som kunne sikre høsten! Læg mærke
> til, hvor mange steder, der kan forbindes med Frø/Frej....

Enig, ved nu ikke helt om det der med ligæder er helt fair.

> Håber ikke at jeg er kommet til at fornærme hverken dig eller din
> kæreste!

Næh næh.. slet ikke..*skule*

> Men som sagt så undrer det mig at man idag har så stor respekt for
> gudenavne, når man ikke havde det samme for 1200 år siden

Men det havde man jo, ikke ligesom de der Katolske PseudoMonoteister der
opkalder deres børn after deres frelser.. Jeg mener kan du forestille dig
Jesu Genkomst i LA... en troende ser sin frelser.. 'Jesus!', hvorefter at
halvdelen af gaden vender sig om og udbryder 'Ja, hvad er der?'
Hmm, ok, men tanken morer da i det mindste mig

Mvh
Ivan - aka kærresten

Fra : Ann K

Dato : 06-08-02 23:45

Hej Ivan
Hæ.. min provokation ang Odin virkede!
Fik jo lusket dig ud af busken!
Skal vi fortsætte privat i morgen? Det her er vildt interessant set fra
MIN synsvinkel!
Og jeg giiiider ikke at futte til en af videnskabs-ng'erne... og da slet
ikke dk.videnskab.religion! Opgav mit abb. dér, da ALT begyndte at dreje
sig om (tilsvining af) islam! *gab*

I spændt venten... og mange hilsner... Ann

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-08-02 08:21

> [...]
> sig om (tilsvining af) islam! *gab*
>
> I spændt venten... og mange hilsner... Ann

Hej Ann :)
Du kan skrive til ham på ivan.bager@vip.cybercity.dk
Mvh
Vibeke J

Fra : Linda

Dato : 05-08-02 11:08

Hej
Da jeg fik en lille ny og har to gamle katte, de er osse udekatte, jeg
holdte dem inde sådan ca 1 døgn, hvor de havde mest dominans i huset, men de
var meget væk de første dage, men kommer de hjem og spiser, og sørg for at
snakke godt med de gamle katte, så de ike føler sig overset, og skub de nye
til side, jeg ved godt det er svært med sådan en lille én *SS*
mvh
Linda

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 11:27

> [...]
nye
> til side, jeg ved godt det er svært med sådan en lille én *SS*

Hej Linda :)
Ok, jeg tror jeg vil prøve med et døgn, det er lidt mere overskueligt :)
Hvis det er for lidt kan man jo bare udvidde perioden lidt :)
Ja det er svært, meeen de gamle er jo stadig vidunderlige, så det eneste der
er svært er at lukke døren til den lille ny, for hvis den er alene i et rum
miauer den heeeeeeeeeeeeeeele tiden *g* - som fx den gjorde i nat. Så det
hjalp ikke ligefrem på nattesøvnen.
Men jeg tror jeg lukker kattelemme nu - så de ikke har mulighed for at komme
ud igen. Hvordan tog dine katte det, at de ikke kunne komme ud?
Mvh
Vibeke J

Fra : Linda

Dato : 05-08-02 12:01

Hej Vibeke
De var meget utilfreds med at de ikke kunne komme ud, Venus gik fuldstændig
amok på kattelemmen, men hun havde osse nemmeste ved det, da hun har prøvet
det før, det var være med Frederik, han var bange for den lille, og osse
utilfreds med ikke at komme ud, men gik da ikke amok som Venus, det er ca 3
uger siden den lille kom til, i dag er Frederik og den lille de bedste
venner, de er lige ved at vælte huset, jeg lukkede den lille ude på
badeværelset og gjorde mig hård og overhørte den, osse om dagen, så de andre
kunne føle sig trygge.
Mvh
Linda

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 12:30

Hej Linda :)
Okay - så kan de altså lade sig gøre at overleve trods alt ;) Det er nu rart
at høre hvad andre gør. Man er jo lidt usikker - for man vil jo gerne gøre
det bedste for alle parter.
Mvh
Vibeke J

Fra : Linda

Dato : 05-08-02 13:36

Hej Vibeke
det skal nok komme til at gå, bare giv det tid *SS*
mvh Linda

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-08-02 20:04

Så,
nu har alle kattene været inde et par timer. Begge de voksne hvæser og
brummer af den lille, hvis den kommer for tæt på, og så stopper den bare og
trisser den anden vej. Fuldstændig upårvirket.
Nu ligger Røskva omme bag en stol, og Tjalfe ligger med ryggen til ovre i et
hjørne. De sover begge, og Vidar trisser lidt rundt og hygger. Hvis jeg
nusser de gamle syntes de det er helt fint, men de bevæger sig ikke fra hvor
de ligger.
Jeg syntes ikke rigtig der er sket fremskridt. Røskva og Tjalfe har ligget
stille i tre timer, men det kan godt være at det bare er fordi de er trætte.
Men nu får vi at se hvordan det går i nat. Jeg har tænkt mig at lade alle
døre være åbne, ind til videre har der jo intet været.
Men uha det er godt nok spændende.

Mvh
Vibeke J

Fra : Linda

Dato : 05-08-02 21:37

Hej Vibeke
Sådan gjorde mine osse, men de følger mere med end man regner med, og jeg
synes det er en god ide at lade døren stå åben i nat, jeg har fundet ud af
at det gå meget bedre når man ikke selv er i nærheden, for så skal de ikke
konkurrer om opmærksomhed, det skal nok komme til at gå, det lyder det i
hverfald til, jeg glæder mig til at høre forsættelsen.
Mvh
Linda

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 06-08-02 18:52

Så, nu går det lidt bedre.
Tjalfe kan godt gå forbi Vidar uden at hvæse, men han hvæser stadig hvis
Vidar kommer hen imod ham. Røskva er ikke helt så optøget. Hun bevæger sig
lidt mere rundt i huset, men hvæser stadig så snart hun ser ham. De har
begge fundet ud af at han ikke kan hoppe op. Så de befinder sig meget i
vindueskarmene.
Jeg tror jeg beholder dem inde et par dage endnu. Jeg vil jo gerne have dem
til at acceptere dem hinanden helt. Så jeg tror jeg holder dem inde til de
ikke hvæser mere.
Men det er da meget rart at se at det går lidt fremad, omend langsomt.

Mvh
Vibeke J

Fra : Kate

Dato : 07-08-02 19:29

Hej Vibeke

Godt nok har jeg ikke selv udekatte, men min kammerat har og da hans
hunkat for et par år siden fik killinger flyttede hans hankat
simpelthen. Min kammerat er overbevist om at katten flyttede over i den
nærliggende skov for i starten kom den på besøg med lange mellemrum,
men blev mere og mere sky fra gang til gang.
Jeg tror du har ret i at holde Tjalfe og Røsva inden nogle dage lige
til de har accepteret Vidar.
Det er godt at det går fremad med forholdet mellem kattene og håber at
det bliver hurtgit bedre.

Kate