Hej igen, DI-804, W2K og Winroute
Fra : Tim P

Dato : 05-08-02 08:13

Jeg har prøvet og skrive i gruppen før men jeg var ikke så held med et
svar, der var ikke nogen der var interesseret i at svare så nu prøver jeg
igen med et andet spørgsmål, håber der er en der kan hjælpe.

Jeg har lige installeret w2k prof. på min server og jeg bruger Winroute som
mail server på min W2K prof., men jeg er ikke så kendt med W2K prof og
server config.

Mit problem er at jeg kan komme på Internettet med min server gennem min
di-804 og jeg kan modtag mails fra Internettet på mil min W2K Prof.
Winroute server, men jeg kan ikke sende, jeg kan se at min mail server har
mailen liggende i køen, men den sender dem aldrig, så er spørgsmålet om det
er min w2K der stopper mailen eller om det er D-link? er der en måde jeg
kan se det på ?
Jeg har sende mail fra en mail konto til en anden Internt!

Er der ikke noget med at W2K køre en mail server i det der IIS, jeg har
prøve og kigge og jeg synes ikke jeg kan se noget IIS installeret på
maskinerne, men jeg er ikke sikker, hvordan tjekker jeg det ?

Det sidste problem, jeg køre en W2K klient som kan få fint forbindelse til
min mail server, det er min arbejdes pc. Den er konfigureret som medlem af
et domain hvis det betyder noget.
Så har jeg to andre klienter den ene køre W2K og den anden køre W98, de kan
ikke få forbindelse til mail serveren, det er for mig total ulogisk de kan
alle pinge hinanden men de to sidste klienter kan bare ikke få forbindelse
til mail serveren, er der en der har en ide ?
min server er ikke med i noget domain.

Tak for hjælpen
Tim P

Fra : Ulrik Friis

Dato : 05-08-02 13:00

"Tim P" <tp@FejlLessorFejl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se det på ?
> Jeg har sende mail fra en mail konto til en anden Internt!

Hvis du har TDC ADSL Netexpress skal der opsættes en speciel DNS MX record
for at du kan sende mails. Spørg TDC helpdesk. Hvis du har direkte adgang
til Internettet mangler du måske an aktiv SMTP server? Jeg kender ikke
Winroute, men det kan tænkes at den konflikter med IIS5 SMTP servicen, som
skal stoppes eller flyttes over på en anden port.

> Er der ikke noget med at W2K køre en mail server i det der IIS, jeg har
> prøve og kigge og jeg synes ikke jeg kan se noget IIS installeret på
> maskinerne, men jeg er ikke sikker, hvordan tjekker jeg det ?

Win2K Pro: Kontrolpanel => Administration => Computeradministration =>
Tjenester og programmer. Under Internet Information Services bør der være en
Virtuel standard SMTP server.

Win2 server: Start => Programs => Administrative Tools => Internet Services
Manager

> [...]
> alle pinge hinanden men de to sidste klienter kan bare ikke få forbindelse
> til mail serveren, er der en der har en ide ?

Hvad mener du med forbindelse? Hvis der findes én klient på netværket der
kan hente og sende post, så kan de andre klienter også. Det er nok
opsætningen af din mail på serveren og/eller opsætning af mailprogrammet på
klineten der er problemet.

mvh
Ulrik