MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Dualboot med w2k ; w98
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 04-08-02 19:52

Hej NG!

Jeg har en PC med W2K Prof. installeret, samt en masse andet installeret som
jeg meget nødig ville hen og installere igen.

W2K ligger på en disk med én partition (NTFS). Nu vil jeg gerne kunne vælge
at boote med w98 en gang i mellem. Er det muligt at installere W98 eller
skal man have installeret w98 før W2K?

Jeg håber på det første, men frygter det sidste :-|

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : IW

Dato : 04-08-02 21:48

Du kan ikke installere win98 på en NTFS partition
Desværre
Ellers ku det godt lade sig gi sig

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 04-08-02 22:56

"IW" <webmaster@imageworks.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke installere win98 på en NTFS partition
> Desværre
> Ellers ku det godt lade sig gi sig

Men er det så muligt at oprette en ny partition uden at slette den gamle
(som fylder hele disken) ?

Fra : IW

Dato : 05-08-02 07:46

Med Partition Magic kan meget lade sig gi sig.
Du kommer ud i en proces hvor du skal konvertere drevet til FAT32 - ændre
størrelsen på det og oprette nyt på den frie plads der blir tilovers ved
ændring af størrelse på det oprindelige.
Alt det ka godt lade sig gøre - uden datatab - meeeeen, det er en længere
proces - skræmmer det dig ?

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 05-08-02 15:47

> [...]
> ændring af størrelse på det oprindelige.
> Alt det ka godt lade sig gøre - uden datatab - meeeeen, det er en længere

Jaa... det lyder som om det rigtige ville være at tage den hårde vej og
ominstallere hele maskinen.

Det vil jeg lige overveje!

Tak for jeres svar!

mvh
Niels Henrik

Fra : Pico

Dato : 05-08-02 16:55

Niels Henrik Egebjerg wrote:
> "IW" <webmaster@imageworks.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jaa... det lyder som om det rigtige ville være at tage den hårde vej
> og ominstallere hele maskinen.

Du kan også gøre noget andet, få fat i en lille HD, evt. 1 GB og sæt den i
som drev C, instalere Win 98 på den og så geninstallere Win 2000 på dit
nu D drev, det vil oprette en bootfil på C og vil ikke ændre på det du har
liggende i Win 2000, evt. kan du også nøjes med at rep. Win 2000, men
det har jeg ingen erfaring med og ved ikke om den så opretter en bootfil.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 04-08-02 23:21

Niels Henrik Egebjerg skrev:

> Men er det så muligt at oprette en ny partition uden at slette den
> gamle (som fylder hele disken) ?

Ikke uden et tredjepartsprodukt, men mon ikke Partition Magic kan
klare det? Det vil jeg tro, uden dog at kende programmet.

Til orientering, så bliver der ikke oprettet en bootmenu når du
installerer Win98 efter Win2000. Det gør der derimod den anden vej
rundt.

Madsen.

Fra : 187

Dato : 07-08-02 08:25

Partition magic 7 gør tricket...
og det er ret let at bruge... let grafisk brugerflade...

http://www.kandu.dk/