Slagermusik erobrer salgslisten
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 17:49

Den sædvanlige musik som plejer at være på salslisten er under voldsomt
pres - presses i defensiven

poprocken på vej baglæns
SLAGERMUSIKKEN STORMER FREM VIA TV-REKLAMER - Heidi Hauge har kurs mod
1. pladsen

Ja, vi må nok sige at danskerne er ved at overgive sig til den ukomplicerede
slagermusik. Vi har ikke tidligere set at den stormer sådan frem og ligefrem
kommer i toppen af salgslisten (Jo for mange år siden, men ikke i nyere
tid - Men det er ved at vende) En reklame i tv og vupti - salgslisten bliver
stormet.
Se f.eks. hvad der er helt i toppen af salgslisten i denne uge:

Nr. 4 (Heidi Hauge)
PS: Og så er hun ikke engang færdig med at ligge på listen med sin
næstnyeste cd - den er nr. 60)

Nr. 6 (Kristian Og Jesper)

Nr. 12 (På Slaget 12)

Nu venter vi bare på at "Tyske Slager Hits 3" og "Freddy Brech" stormer
salgslisterne. Dem køres der jo hårdt på i tv-reklamer i øjeblikket. Det er
musik af meget høj kvalitet, så det er nok et spørgsmål om få uger, inden
stormløbet mod salgslisterne starter. Cd-er bliver flosset ned af hylderne
hos supermarkeder og tankstationer (Hvor kvalitetsbevidste pladekøbere
handler)
PS: Vi har jo ikke alle tid til at købe cd-er i pladebutikker, når man
samtidig skal køre ekspedienterne rundt i en barnevogn og man skal hjælpe
dem med at ringe hjem til deres far og mor for at spørge hvem Heidi Hauge
er.
Det bliver spændende om Heidi Hauge stormer for første gang fejer
poprocken af banen og stormer 1. pladsen. Worww manner. det tegner godt.

Fra : Andrew

Dato : 04-08-02 18:45

Jeg brækker mig i lårtykke stråler over al det lorte-schlager musik som
kommer snigende ind i Danmark. Kan vi da ikke blive fri for det. Der findes
ikke ord for hvor ringe det er, man kan undre sig over hvilke mennesker der
dog køber musikken. Det er da fantastisk at de skide tyskere ikke kan holde
deres lort indenfor deres egne grænser.

Men det er da en sejr for dig, Åge. Nu kan du mæske dig i
sovse-flødeskums-candyfloss-lyserødt-opkast-musik til du blir' kvalt i det
sukkersøde-syntetiske stads!

h Anders

Fra : Lars K. Nielsen

Dato : 04-08-02 22:02

On Sun, 4 Aug 2002 19:44:59 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg brækker mig i lårtykke stråler over al det lorte-schlager musik som
>kommer snigende ind i Danmark. Kan vi da ikke blive fri for det.

[SNIP]

Jo da. Der er vel ingen der tvinger dig til at købe musikken?

> Det er da fantastisk at de skide tyskere ikke kan holde
>deres lort indenfor deres egne grænser.

[SNIP]

Men nu tager vi også grusomt hævn, gør vi. Jeg læste for nylig at
Brdr. Olsen planlægger at udgive et album i Tyskland med tyske
oversættelser af deres hits.

-lkn

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-08-02 23:13

Andrew wrote:

> [...]
> dog køber musikken. Det er da fantastisk at de skide tyskere ikke kan holde

Freddy Brechs nye CD er da ellers udelukkende med danske sange
oversat til tysk. Så mon ikke der går et par tyskere rundt med samme
undren
som dig?

"est ist ja fantastisk das diese verdamte dänen nicht seine egen
scheisemusik in eigenen land behollen können"

/Robert

Fra : Lauridsen

Dato : 04-08-02 18:55

> [...]
> Det bliver spændende om Heidi Hauge stormer for første gang fejer
> poprocken af banen og stormer 1. pladsen. Worww manner. det tegner godt.
Helt seriøst så er jeg ved at brække mig over den afsindige dårlige reklame
og den forfærdelige musik hver gang hun toner frem på skærmen...

Gad vide hvem hos pladeselskabet det er, der finder på at udgive sådanne
plader ? Er det så de selv har noget at grine over i frokostpausen ?

Mvh.
Lars

Fra : kunstner5.tk

Dato : 04-08-02 19:16

> [...]
bliver
> stormet.
> Se f.eks. hvad der er helt i toppen af salgslisten i denne uge:
´

Massive reklame kampanger kan åbenbart få folk til alt.

For ca. et år siden "stormede" irsk sækkepibe musik frem via tv-reklamer.
Det var bizart og ironisk. Specielt når man tænker på at danskerne førhen
forbandt sækkepibe-musik med et skrækbillede på dårlig musik.

Når jeg ser på min egen 47-årige mors ønskeliste over cd'er, så er den stort
set også lig med hvad der er af reklamer I tv. Ja, på et tidspunkt ønskede
hun sig sågar Boyzone, efter massive reklame-kampanger - .. hmm - sådan
noget elektronisk, skrallekasse musik, hva' Åge?

Nå, men godt CD-salg er jo ikke forbundet med god musik. Det må du, om
nogen, kunne skrive under på, Åge Så drop det fis - Hit-listerne beviser
intet....

Hilsen
Claus Jungersen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 19:32

kunstner5.tk <clausjungersen@clausjungersen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aijqvu$kop$1@sunsite.dk...

> Nå, men godt CD-salg er jo ikke forbundet med god musik. Det må du, om
> nogen, kunne skrive under på,
SV: Ja ja

Hit-listerne beviser intet....
SV: Det er også det jeg selv siger. Men det er også bare til dem der siger,
at salgslister viser alt, at jeg lige ville fortælle at salgslisten altså
er ved at blive løbet over ende af slagermusik i øjeblikket. Jeg ved godt at
det var ondt at træde i det. Undskyld. Hihi.

Hilsen Åge

Fra : dumdum

Dato : 04-08-02 09:32

>poprocken på vej baglæns
>SLAGERMUSIKKEN STORMER FREM VIA TV-REKLAMER - >Heidi Hauge har kurs mod
>1. pladsen

You wish Åge! Red Hot Chili Peppers lå øverst sidst jeg så på
topsalgslisten! Altså seriøst! Danny Cool lå FØR Heidi Hauge hvilket siger
alt!

Mvh fra Louise

--
Masser af online spil, chat, sjov og konkurrencer på:
http://www.neopets.com/refer.phtml?username=nulre

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 19:42

dumdum <no-priv@te-answe.rs> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aijrvt$nqv$1@sunsite.dk...

> You wish Åge! Red Hot Chili Peppers lå øverst sidst jeg så på
> topsalgslisten! Altså seriøst! Danny Cool lå FØR Heidi Hauge hvilket siger
> alt!
_____

Yes yes, men vi er da på vej til at infiltrere listen, gnæk gnæk. Og så
endda toppen. Hæhæ.

Hilsen Åge

Fra : AJC

Dato : 04-08-02 21:28

"dumdum" <no-priv@te-answe.rs> wrote in message

> You wish Åge! Red Hot Chili Peppers lå øverst sidst jeg så på
> topsalgslisten! Altså seriøst! Danny Cool lå FØR Heidi Hauge hvilket siger
> alt!

Ja det siger, at folk IKKE har forstand på musik!!!

Mvh
AJC.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-08-02 23:10

AJC wrote:

> "dumdum" <no-priv@te-answe.rs> wrote in message
> mod

> Ja det siger, at folk IKKE har forstand på musik!!!

Jeg kan desværre ikke finde et link til arkiverede danske hitlister
menææhh....

http://www.spot08.dk/view.php3?SectionID=105&ContentID=176
"44.214 eksemplarer var det officielle salgstal for Saybias debut-cd i
fredags, og det tal har ikke blot været med til at sikre, at Saybia som
første debuterende rockgruppe er røget direkte ind på 1. pladsen af den
danske hitliste, men også at positionen på 1. pladsen er blevet
forsvaret gennem i alt fire uger. "

/Robert

Fra : AJC

Dato : 05-08-02 01:01

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> [...]
> første debuterende rockgruppe er røget direkte ind på 1. pladsen af den
> danske hitliste, men også at positionen på 1. pladsen er blevet

Point taken

.....men du må da indrømme, at det er mærkeligt, at Danny Cool er bedre
placeret end Heidi Hauge.
Hvis det ikke er dårlig musiksmag, så ved jeg ikke hvad er! (og sig nu ikke
Saybia)

Mvh
AJC.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-08-02 09:54

AJC wrote:

> Point taken
>
> ....men du må da indrømme, at det er mærkeligt, at Danny Cool er bedre
> placeret end Heidi Hauge.

For 10 år siden ville jeg have synes det var mærkeligt.
I dag er det lidt sværere at finde et børneværelse UDEN stereoanlæg.
Det vidner antallet af Hits For Kids o.lign. CDer jo også om.

/Robert

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 05:05

Robert Eriksen <roe@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D4DA627.110E98A4@adr.dk...

> Jeg kan desværre ikke finde et link til arkiverede danske hitlister
> menææhh....

_________

Jeg har danske hitlister fra 1993 til idag, som jeg har fået af Mr.
Dansktop, Leif Wivelsted. Hvad vil du have svar på?

Hilsen Åge

Fra : Lars Rosenmeier

Dato : 05-08-02 00:25

"dumdum" <no-priv@te-answe.rs> skrev i en meddelelse

> You wish Åge! Red Hot Chili Peppers lå øverst sidst jeg så på
> topsalgslisten! Altså seriøst! Danny Cool lå FØR Heidi Hauge hvilket siger
> alt!

Jeg er ikke sikker på, at salgslister giver noget reelt billede af, hvor
mange danskere, der lytter til dansktop-musik, for denne type musik sælges
så vidt jeg har forstået ofte på tankstationer og ligende steder, som der
ikke indhentes oplysninger fra, når listerne laves. Se fx nedenstående fra
hit-listen.dk:

"Hvordan bliver Hitlisten til ?
Hitlisten bliver produceret af den anerkendte analyse virksomhed ACNielsen
AIM. ACNielsen AIM indsamler løbende data fra pladebutikkerne og
detailhandlen over hele landet. Det er butikker som Bilka, Føtex, Fona,
Fredgård. Merlin, GUF, TP Musik, og mange flere, som leverer data til
Hitlisten."

Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 05:15

Lars Rosenmeier <fornavn.efternavn@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aikd3d$lm4$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> detailhandlen over hele landet. Det er butikker som Bilka, Føtex, Fona,
> Fredgård. Merlin, GUF, TP Musik, og mange flere, som leverer data til
________

Ja, jeg ved det godt Lars. Salgslister siger intet om hvad der er populært.
Det var altså bare for at træde lidt i det, du ved. Mange regner jo
salgslisterne for at være den eviggyldige sandhed og så synes jeg jo lige
det var sjovt at fortælle, at på trods af at man ikke kan regne meget med
dem, så kan slagermusik altså alligevel manifestere sig. Mange sagde jo at
sådan noget ikke blev solgt o.s.v.

Vi mangler indhentning at salgstal de enormt store dansktop-slagermusikboder
på de kæmpemæssige Heste-og Kræmmermarkeder (Hjallerup, Vorbasse, hauge,
Vildsund os.v. + desuden de utallige små kræmmermarkeder + desuden salget
ved de mange countryklubbers medlemsarrangementer (Jeg har selv været med i
Skive Country Klub, der sælges massevis af cd-er i disse klubber) + desuden
på tankstationer + fra salgsskranker på de mange dansktop-enkeballer på
flere af landets store kroer.
Så hvis det skal være en ægte salgsliste ville den svømme over med
dansktop / tyske slagere og country i oceanvis. Det ville løbe storm mod
salgslisten.

Hilsen Åge

Fra : Jesper Barrit

Dato : 04-08-02 19:56

Hej !

> [...]
> stormløbet mod salgslisterne starter. Cd-er bliver flosset ned af hylderne
> hos supermarkeder og tankstationer (Hvor kvalitetsbevidste pladekøbere

Nu har jeg efterhånden læst en del af dine indlæg, og jeg synes det er helt
fint du går så meget op i dansktop genren, men jeg har lige nogle spørgsmål
omkring sætningen "Det er musik af meget høj kvalitet" :

- Hvilke forudsætninger har du for at bedømme om noget musik er af "meget
høj kvalitet" (hvis man overhovedet kan det), du hører jo kun musik i
dansktop genren (så vidt jeg ved). Dermed siger jeg ikke at dansktop er
dårligere end så meget andet populær musik, men du ville måske have et bedre
"kendskab" til musik, hvis du også hørte fx jazz.

- Hvordan bedømmer du om noget musik er af "meget høj kvalitet" - Er det
lyden, salgstallene, om man kan købe det på tankstationer, teksten,
guitaristen, osv osv. Eller er det noget helt andet ?

Og tak for nogle meget "underholdende" indlæg, Åge.

Mvh Jesper Barrit

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 20:57

Jesper Barrit <midi@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4d790f$0$250$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
bedre
> "kendskab" til musik, hvis du også hørte fx jazz.
SV: Jeg har da ikke sagt at jeg ikke kan lide jazz. Jeg har faktisk lige
erhvervet en cd med Bjarne Liller og Papa Bues Vikinge Jazzband, hos
Kop-og-kande-kæden. Jazzmusik er nok ikke ligge mig, men det er da noget der
er livligt og med melodi i. Lyttede f.eks. også til et jazzorkester som
spillede ved By Night i Nykøbing Mors, udenfor Super Brugsen.

> - Hvordan bedømmer du om noget musik er af "meget høj kvalitet" - Er det
> lyden, salgstallene, om man kan købe det på tankstationer, teksten,
> guitaristen, osv osv. Eller er det noget helt andet ?
SV: Angående kvalitet går jeg efter der der ikke må være skærende og hylende
og metalagtige lydelementer eller forvrængning af stemmer og ekkovirkning
(det er i sig selv en forringelse af naturlig lyd). Der må heller ikke være
det mindste tegn på at det er en computer som laver specialeffekter som ikke
eksisterer hos de kendte musikinstrumenter. Man skal bruge lyd som på et
tidspunkt er frembragt af rigtige instrumenter. Man må selvfølgelig gerne
bruge computeren til at optage på, ligesom på en båndoptager, det er klart.
Men det skal være lyd lavet af ægte instrumenter. Der må heller ikke være
dette dunk-dunk-dunk-dunk som også klart er en computer der går i selvsving.
Det er uprofessionelt at lade en computer sige sådan en hel plade igennem,
for det skal varieres efter hvordan det passer i musikkens sekvenser.
Taktslag skal forøvrigt også afpasses i lydstyrke så dens dens lyd ikke
bliver for dominerende i forhold til de øvrige instrumenter og sangen. Der
skal også synges klart og tydeligt uden elektronisk forvrængning.
Hermed udelukkes faktisk al P3-musik som værende af meget lav kvalitet og
næsten intet af det populæreste dansktopmusik, countrymusik,
dansebandsmusik, slagermusik og rock`n´roll-musik udelukkes. Blandt
dansktopmusik af meget lav kvalitet kan dog nævnes Lis Og per + Kisser og
Søren. Her erfarer jeg at det gennem en hel plade holdes en rytme ved at
lade en computer sige klik-klak-klik-klak-klik-klak. Det er skrækkeligt at
høre på. Man skal også kunne synge rent. Det udelukker straks en masse
lokale spillemandsorkestre + Sussi og Leo. Spillemandsorkesteret "Vindstyrke
15" leverer dog topkvalitet.
Hvis jeg skal nævne musik af særdeles høj kvalitet vil jeg sige at
kromanden fra "Ballumhus" er fænomenal med hans orkester "Kim Og Drengene".
Alle instrumenter er i den grad afpasset efter hinanden og der synges klart
og tydeligt. Også "Jan Og Sunny Boys" er på en meget højt plan. Kandis må vi
selvfølgelig heller ikke glemme. Som regel er al traditionel populær
jazzmusik af meget fin kvalitet. Hvem kender ikke Bjarne Liller?

> Og tak for nogle meget "underholdende" indlæg, Åge.
SV: Tik tak

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 21:08

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4d86a9$0$89494$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> SV: Tik tak
>
> Hilsen Åge
_________

Af engelsksproget musik bedømmer jeg selvfølgelig "På slaget tolv" og "Linda
Gail Lewis" (Jerry Lee Lewis´s søster) til at lave musik i super ultra top
kvalitet.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 04-08-02 21:29

Åge Halldorsson wrote:
> SV: [snip]

Mange tak for dit indlæg, Åge. Jeg er ikke enig med dig, men er glad for, at
du leverer en så grundig definition på, hvad du betragter som kvalitet. Helt
klart et af de "gode" indlæg i denne gruppe på det seneste.

/Nikolaj

Fra : Andrew

Dato : 04-08-02 22:41

> [...]
klart.
> Men det skal være lyd lavet af ægte instrumenter.

Og hvor "ægte" er det så liiiiiige at sådan nogle trommer der findes i 90%
af alle schlagerhits er?

Jeg tror at der er computer-manipuleret mere ved Freddy Bræks stemme end du
lige går og forestiller dig.

Mvh Anders

Fra : Lars Rosenmeier

Dato : 05-08-02 01:14

> [...]
klart.
> Men det skal være lyd lavet af ægte instrumenter.

Kan du begrunde, hvorfor du mener dette?

Jeg synes ikke, det er rimeligt at vurdere musik udfra de instrumenter, der
anvendes. Det svarer nærmest til at vurdere et maleri udfra lærredets
kvalitet.

Mange mennesker lader til at mene, syntesizer-musik skulle være specielt
underlødigt, men jeg har endnu aldrig hørt et sagligt argument for hvorfor
det skulle forholde sig sådan.

Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 05:23

Lars Rosenmeier <fornavn.efternavn@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aikful$og0

> Kan du begrunde, hvorfor du mener dette?
_____

Næh. Det gør jeg bare.

Fra : John K

Dato : 05-08-02 13:45

Åge:

Lars:

Åge:

> Næh. Det gør jeg bare.

Åge, kan du så ud fra ovenstående begrunde hvorfor du godt kan lide
dansktopmusik, for jeg syntes det er lidt modstridende med din holdning til
det med ægte instrumenter

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 14:36

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4e7320$0$691$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Åge, kan du så ud fra ovenstående begrunde hvorfor du godt kan lide
> dansktopmusik, for jeg syntes det er lidt modstridende med din holdning
til
> det med ægte instrumenter
_______

Kvalitets-dansktop indeholder ægte instrumenter. Hvis man kan sammenstille
et hit med brug af computer er det da fint nok. Hvis de ægte instrumenter
ligger på computeren og man kan lave det på en måde så det færdige resultat
giver 101% indtryk at at orkestret står på gulvet og spiller løs, så er det
helt i orden med mig.
Men det kniber noget for nogle enkelte dansktoporkestre, bl.a. Lis Og Per
+ Kisser Og Søren + Two Danes og enkelte flere. Her griber mit eget
kvalitetsfilter ind og smider det direkte på den lokale losse.
Du misforstår nok lidt når jeg kritiseret computer-dunk-dunk og hvad jeg
nu har kaldt det. Det jeg har noget imod er altså udelukkende når man sidder
og bruger computeren til at forvrænge lyde og lave ekko og hvad ved jeg. Og
ligesådan når man får den til at sige klik-klak-klik-klak og gadunk gadunk
gadunk og pjering pjeirng og så`n noget. Man kan altså ikke lade en lyd køre
monotomt selvsvingsagtigt gennem en hel melodi. Det er ingen melodi da
bygget til.

Hilsen Åge

Fra : Peter G.

Dato : 05-08-02 15:17

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> wrote...

> [...]
> gadunk og pjering pjeirng og så`n noget. Man kan altså ikke lade en lyd køre

Ahh, Aphes Twin og Autechre. Nok ikke lige din kop kaffe, Åge :D

P.S. Diskofil, var det dig de dedikerede det nummer til?

(Og folk stønner i baggrunden, mens sangen sætter sig på hjernen)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Email address works.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 07-08-02 22:51

"Lars Rosenmeier" <fornavn.efternavn@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> underlødigt, men jeg har endnu aldrig hørt et sagligt argument for hvorfor

Heller ikke mig ... det er de færreste normale mennesker der mener at
Radiohead's to sidste plader er dårlige. (Everything in its right place er
især formiddabel efter min mening) ... og de har da i hvert fald brugt deres
del af elektronisk grej som instrumenter.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Flagg

Dato : 05-08-02 02:35

> Men det skal være lyd lavet af ægte instrumenter>
>
> Hej Åge!

Fin fin beskrivelse af den musik du kan lide.
Jeg stiller selv samme kriterier,hvis jeg skal lytte til f.eks traditionel
rock.
Jeg kan også godt lide,at det jeg hører er frembragt på rigtige
instrumenter og ikke dårlige keyboard-efterligninger.;)
Men jeg kan også godt lide mere eksperimenterende musik,
som har de kriterier du ikke kan lide.
Jeg laver selv meget eksperimenterende musik,og jeg er ikke på
randen af sindsyge,og har heller ikke firkantet hovede,
ej heller tomater istedet for øjne,
og jeg kan godt sætte pris på traditionel musik.
At sige, at folk med en anden musiksmag end "den brede befolkning" er
tossede,og har
ring-i-næsen-mentalitet,er ikke bare for let,
det er også irriterende at høre om hveranden dag.
Derudover er det forkert.Did I make myselfe clear?
I princippet syntes jeg,der er noget interessant at hente indenfor alle
genrer.

Peace,bro'?:)

Fra : Hans Huttel

Dato : 05-08-02 12:20

"Åge Halldorsson" skrev:

> [...]
> bruge computeren til at optage på, ligesom på en båndoptager, det er klart.
> Men det skal være lyd lavet af ægte instrumenter.

Et eller andet siger mig at Åge ikke hører Rammstein.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 05-08-02 14:45

"Hans Huttel" <hans@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Et eller andet siger mig at Åge ikke hører Rammstein.

Han skal nok heller ike med til Jean Michel Jarre koncert! :)

> --
> Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk

Lars B. Jensen
http://www.zulfo.dk http://www.sheewaklub.dk http://www.beepopklub.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 15:01

Lars B. Jensen <lars@zulfo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4e80f7$0$234$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Hans Huttel" <hans@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Han skal nok heller ike med til Jean Michel Jarre koncert! :)
_______

Faktisk aner han ikke hvad det er for noget

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 06-08-02 08:26

> Lars B. Jensen <lars@zulfo.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d4e80f7$0$234$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> _______

> Faktisk aner han ikke hvad det er for noget

Det er fair at du har en musiksmag, men ligefrem ikke at kende til andre
genrer bevidner i mine øjne om at du er ignorant...

Det lyder lidt hårdt, hårdere end det måske er ment....

Fra : Jesper Barrit

Dato : 05-08-02 20:37

Hej !

> [...]
> er livligt og med melodi i. Lyttede f.eks. også til et jazzorkester som
> spillede ved By Night i Nykøbing Mors, udenfor Super Brugsen.

Du svarede ikke rigtigt på spørgsmålet. Hvad er det der gør, at du er i
stand til at vurdere om noget musik er "god kvalitet" (igen, det er svært,
hvis ikke umuligt, at bedømme om noget musik er af god/dårlig kvalitet) ?
Desuden var jazz bare et eksempel, men det er da positivt at du har købt en
cd fra en anden genre end dansktop.

> [...]
> Det er uprofessionelt at lade en computer sige sådan en hel plade igennem,
> for det skal varieres efter hvordan det passer i musikkens sekvenser.

Du mener altså at kvalitetsmusik afhænger af, hvilke samples (med samples
menes lyde eller lydkilder) man har brugt. Hvis der fx er brugt samples af
akustiske trommer (som er lydoptagelser af rigtige trommer) er det god
kvalitet, men hvis der er brugt samples af elektroniske trommer (som er
lavet vha en computer), er det dårlig kvalitet ?

For 15+ år siden, var et af de mest brugte keyboards indenfor dansktop et
Yamaha DX7. Dette instrument frembragte lydene vha af en indbygget computer,
og der var derfor ikke nogle lyde i det keyboard som var "lavet af ægte
instrumenter", de var altså allesammen lavet af en computer. Var dansktop
musik så af dårlig kvalitet dengang ?

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du mener det skulle være et problem, hvis
musikere udnytter de teknologiske muligheder der idag er, hvis bare de
bruger dem på en musikalsk måde.

Og hvad mener du med "skærende og hylende og metalagtige" ? En god
guitarsolo kunne godt beskrives sådan.

> Taktslag skal forøvrigt også afpasses i lydstyrke så dens dens lyd ikke
> bliver for dominerende i forhold til de øvrige instrumenter og sangen. Der
> skal også synges klart og tydeligt uden elektronisk forvrængning.

Hvad forstår du ved begrebet "taktslag" og hvad mener du med "dens lyd ikke
> [...]

Drengene".
> Alle instrumenter er i den grad afpasset efter hinanden og der synges

Jeg kender også den cd som Kim fra Ballumhus har udgivet. Han gør et
hæderligt forsøg på at synge, men er dog ikke nogen stor sanger (hvilket han
sikkert også selv godt er klar over).

> Også "Jan Og Sunny Boys" er på en meget højt plan. Kandis må vi
> selvfølgelig heller ikke glemme. Som regel er al traditionel populær
> jazzmusik af meget fin kvalitet. Hvem kender ikke Bjarne Liller?

Så vidt jeg kan læse, bedømmer du generelt musik på lyden og det du kan høre
(altså hvilke lyde der er brugt og om der er brugt computere eller ej) og
ikke den musikalske præstation og det du kan føle. Siden du altid kun har
hørt musik indenfor dansktopgenren har du heller ikke rigtigt noget at
sammenligne med og prøve at bedømme kvaliteten af musk.

Musik kan være kunst (i modsætning til dansktop), og du burde måske prøve at
tage en tur i den nærmeste pladeforretning og prøve at finde noget musik med
lidt mere indhold. Et lille forslag til sådan noget musik, og noget du måske
kunne kalde for "god kvalitet", kunne fx være Sting - All This Time
(http://www.cdon.com/main.phtml?prod=112193)

Lige til sidst - Spiller du på noget instrument selv, har du selv prøvet at
lave noget i et studie og måske endda prøvet at spille live på et job ?

Mvh Jesper Barrit

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 21:06

Jesper Barrit <midi@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4ed404$0$285$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Du svarede ikke rigtigt på spørgsmålet.
SV: Nå

> [...]
> Desuden var jazz bare et eksempel, men det er da positivt at du har købt
SV: Min pladesamling består kun af 20% dansktop. resten er country og
rock´n´roll

> [...]
> menes lyde eller lydkilder) man har brugt. Hvis der fx er brugt samples af
> akustiske trommer (som er lydoptagelser af rigtige trommer) er det god
SV: Jepper

> [...]

> og der var derfor ikke nogle lyde i det keyboard som var "lavet af ægte
> instrumenter", de var altså allesammen lavet af en computer. Var dansktop
SV: Ja, ganske rædselsfuldt. Ole Erling er et afskrækkende eksempel og en
masse af det instrumentale suppe-steg-og-is-musik er tæerkrøllende at lytte
til. MEN MEN MEN, for der er selvfølgelig et men. Kan det laves så godt på
computer at vi ikke opdager det, så kan det jo ikke gøre noget. Men når jeg
lytter til Dansktoppen synes jeg altså at det er meget nemt at høre hvad der
snyd. Alt det klik-klak-klik-klak, hos Lis og per. Arghhh.
Men altså. For at gentage hvad jeg har sagt:
Hvis man via computer kan frembringe en melodi, så det det lyder NØJAGTIGT
som der står et orkester ude på græsplænen og spiller på en guitar,
steallguitar, piano, trommer, saxofon og hvad ved jeg, så er det i orden.
Men det SKAL SKAL SKAL SKAL lyde nøjagtigt ens. Ikke noget med pjering og
fuwhhh fuwwhh og stemmevibrator og alt det pjat.

> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du mener det skulle være et problem, hvis
> musikere udnytter de teknologiske muligheder der idag er, hvis bare de
> bruger dem på en musikalsk måde.
SV: Der henvises til ovenstående svar. Helt fint. Jeg har flere gange gjort
opmærksom på at det er computerlydeffekter, som ikke eksisterer fra ægte
instrumenter som man har i hånder, jeg har noget imod.

> Og hvad mener du med "skærende og hylende og metalagtige" ? En god
> guitarsolo kunne godt beskrives sådan.
SV: Forøvrigt få guitaren heller ikke forvrænges via el. Man må højst
forstærke lyden, ligesom når vi skruer op for lyden på en radio

Der
SV: Altså alle sange har en vis form for taktslag, ligesom når man selv slår
takten med fod eller hånd. Prøv at stå i et lyskryds så skal du dæleme høre
taktslag hvis der parkerer en bil med en yngre person. Så siger det
DUNK-DUNK-DUNK med kompresserforstærkning, så det vil noget.

> Hvad forstår du ved begrebet "taktslag" og hvad mener du med "dens lyd
ikke
> bliver for dominerende i forhold til de øvrige instrumenter og sangen." ?
SV: Alt skal vel afpasses. jeg har da sommetider hørt en sang hvor man
næsten ikke kunne høre hvad der blev sunget fordi musikken var alt for høj i
forhold til sangen.

> Jeg kender også den cd som Kim fra Ballumhus har udgivet. Han gør et
> hæderligt forsøg på at synge, men er dog ikke nogen stor sanger (hvilket
han
> sikkert også selv godt er klar over).
SV: Jeg opfatter ham som Danmarks bedste mandlige sanger og musikkens
lydnevau og sangens lydneveau står i et fænomenalt godt forhold til
hinanden på hans cd-er. Man hører hans sang så tydeligt og klart som hos
nogen anden dansk gruppe.

> [...]
> hørt musik indenfor dansktopgenren har du heller ikke rigtigt noget at
> sammenligne med og prøve at bedømme kvaliteten af musk.
SV: Altså hallo. Når jeg siger at jeg ikke kan lide P3-musik, så må det
altså være fordi jeg har hørt det, ikke?

> [...]
at
> tage en tur i den nærmeste pladeforretning og prøve at finde noget musik
SV: Køber altid musik med indhold

Et lille forslag til sådan noget musik, og noget du måske
> kunne kalde for "god kvalitet", kunne fx være Sting - All This Time
> (http://www.cdon.com/main.phtml?prod=112193)
SV: Sting er ikke noget for mig

> Lige til sidst - Spiller du på noget instrument selv, har du selv prøvet
at
> lave noget i et studie og måske endda prøvet at spille live på et job ?
SV: Næh

Hilsen Åge

Fra : -V-

Dato : 05-08-02 21:45

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev:

> steallguitar

....som man i parantes bemærket kun må spille på i diverse røverbuler....

-V-

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 05-08-02 22:54

-V- wrote:

> ...som man i parantes bemærket kun må spille på i diverse røverbuler....

Hælervarer spiller sikkert udmærket, omend formodentlig med dårlig
samvittighed...på den anden side kan man forestille sig at
"steal"-guitarer [røverkøb] spilles med lidt større *tilfredshed*.

hvm
--
"...There ain't no life nowhere..." [¡triple negative!]
            'I Don't Live Today' - Jimi Hendrix

Fra : Flagg

Dato : 05-08-02 22:32

> SV: Jepper
>
> men hvis der er brugt samples af elektroniske trommer (som er
> SV: Jepper

Det er sjovt,jeg har set masser af dansk top orkestre med elektriske
trommesæt.
Forleden fangede jeg lige det sidste af en Kandis-koncert.
Jeg kom ind midt under en saxofonsolo,og undrede mig over,
hvorfor den lød så mærkelig.
Jeg kiggede efter en saxofonist men der var ingen.
Senere klip viste at soloen blev spillet på keyboard,
og lyden var helt forkert,nærmest som om den var blevet
computermanipuleret.;)
Senere hørte jeg strygere,som lød computermanipulerede.
Ingen af disse lyde lød som det de skulle efterligne,Åge.
Du må revidere din opfattelse af at dansk top-bands bruger
ægte traditionelle instrumenter.

> Et lille forslag til sådan noget musik, og noget du måske
> SV: Sting er ikke noget for mig

Har du overhovedet hørt det,eller ved du bare det ikke er dig?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-08-02 05:17

Flagg <tul@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4eeecb$0$43638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

SV: Hihi. Nu skal du høre her. Jeg skal vejlede dig alligevel.
Du skal bare lytte til diverse plader fra før ca. 1983, da det gik helt
galt. Meget velegnede plader er følgende:

We are going down
In the summertime
Ding a dong
Missisippi
Mama luu
Please mr. postman
Funny funny
Amarellow
Sacramento
Chirpi chirpi chip chip
By the river of Babylon

Så skal det nok gå alt sammen. Men husk. Det er helt og aldeles ødelæggende
for min vejledning hvis du lytter til musik fra efter 1983. Kun ganske
enkelte sange derefter kan bruges som vejledning. Håber du kan bruge
hjælpen. Jeg sender regningen senere. Held og lykke.

Hilsen Åge

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 06-08-02 08:38

> [...]

> han

> SV: Jeg opfatter ham som Danmarks bedste mandlige sanger

Okay, DET skrev du kun for sjovt, ikke?!

Fra : Jesper Barrit

Dato : 06-08-02 20:13

Hej !

> SV: Nå

Nå ?

?
> en
> SV: Min pladesamling består kun af 20% dansktop. resten er country og
> rock´n´roll

Det er positivt.

> SV: Jepper
>
> men hvis der er brugt samples af elektroniske trommer (som er
> SV: Jepper

Meget underlig opfattelse af musik og kvalitet. Jeg kunne egentlig også godt
bruge nogle argumenter.

> [...]
> til. MEN MEN MEN, for der er selvfølgelig et men. Kan det laves så godt på
> computer at vi ikke opdager det, så kan det jo ikke gøre noget.

Du modsiger dig selv.

> [...]
> Men det SKAL SKAL SKAL SKAL lyde nøjagtigt ens. Ikke noget med pjering og
> fuwhhh fuwwhh og stemmevibrator og alt det pjat.

Du modsiger dig selv igen.

> [...]
> opmærksom på at det er computerlydeffekter, som ikke eksisterer fra ægte
> instrumenter som man har i hånder, jeg har noget imod.

Fint nok.

> SV: Forøvrigt få guitaren heller ikke forvrænges via el. Man må højst
> forstærke lyden, ligesom når vi skruer op for lyden på en radio

Så er der godt nok mange guitarister af dårlig kvalitet. Selveste Johnny
Hansen fra Kandis forvrænger sin guitarlyd vha "el" meget ofte.

> [...]
> taktslag hvis der parkerer en bil med en yngre person. Så siger det
> DUNK-DUNK-DUNK med kompresserforstærkning, så det vil noget.

Du mener pulsen i musikken.

> [...]
> lydnevau og sangens lydneveau står i et fænomenalt godt forhold til
> hinanden på hans cd-er. Man hører hans sang så tydeligt og klart som hos

Du har hermed bevist at du umusikalsk, siden du ikke kan høre han synger
falsk, hvilket sker ret ofte (han gør dog et fint forsøg). Han ville sikkert
blive glad for at du kalder ham "Danmarks bedste mandlige sanger".

> høre
og
> SV: Altså hallo. Når jeg siger at jeg ikke kan lide P3-musik, så må det
> altså være fordi jeg har hørt det, ikke?

Du kan vist ikke helt forstå pointen.

> at
> med
> SV: Køber altid musik med indhold

Du har en generel mangel af forsåelse af, hvad "indhold" betyder i musik.

> Et lille forslag til sådan noget musik, og noget du måske
> SV: Sting er ikke noget for mig

Det er selvfølgelig en smagsag.

> at
> SV: Næh

Når du udtaler dig om musik, får man ellers indtryk af, at du har mange års
erfaring indenfor musikbranchen.

Konklussionen, for mig, er, at du måske ikke burde skrive om hvad
"kvalitetsmusik" er, fordi din musiksmag simpelthen er for snæver og du har
for få eksempler at sammenligne imellem, du har en meget underlig opfattelse
af selve produktionen af musik (her tænker jeg på samples/lydkilder, og
ingen-"el"-forvrængen af guitarer osv). Derudover beviste du at du ikke er
en særlig musikalsk person og hører dårligt (med hører mener jeg på evnen
til at høre om noget er falsk eller rent) i eksemplet med Kim fra Ballumhus,
og dette kunne måske være grunden til at du ikke kan opfatte de ting der
ligger dybere i musikken, end bare hvordan det lyder og om der er brugt
computere. Udover det, vil jeg ikke bruge mere tid på at skrive om dette
emne, siden det er umuligt at diskutere med en person der fuldstændigt
lukker af for andet end dansktop.

PS - Er der andre end mig der har en mistanke om, at Åge er fake og er
"opfundet" til at trolle, flamebaite osv ?

PPS - Du kan få en hat af mug i præmie. Hvis det ikke er godt nok, kan jeg
muligvis skaffe en Tabasco-tommestok.

Mvh Jesper Barrit

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 07-08-02 10:50

"Jesper Barrit" <midi@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !

> PS - Er der andre end mig der har en mistanke om, at Åge er fake og er
> "opfundet" til at trolle, flamebaite osv ?

Det har slået mig et par gange... det er ikke helt Trolling... men det er
tæt på.. argumentationer for´Åges sysnspynkter mangler helt.. det er mere
lissom "det synes jeg, derfor..." ... nå jamen godt så!

> PPS - Du kan få en hat af mug i præmie. Hvis det ikke er godt nok, kan jeg
> muligvis skaffe en Tabasco-tommestok.

En kat af svesker?!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-08-02 20:57

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-08-02 22:12

Åge Halldorsson skrev i et tidliger indlæg:

> [...]
> heller ikke glemme. Som regel er al traditionel populær jazzmusik af
> meget fin kvalitet. Hvem kender ikke Bjarne Liller?

Hvad var Kandis uden deres forstærker og alt det andet gejl de slæber
med? Ikke en skid...
Vil du havde noget REN musik skal du lytte til Tørfisk.

--
Med venlig hilsen / Lars Raaby
Unix, MS-DOS, and Windows

Fra : Sunz

Dato : 04-08-02 21:08

Åge, hvor får du dog al den energi fra???

-Sunz

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-08-02 21:49

Sunz wrote:
> Åge, hvor får du dog al den energi fra???
>
> -Sunz

Den får han da fra al den gode, livsglade dansktop musik.....

-Sune

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 05:21

Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aik3kc$6li$1@news.cybercity.dk...

> Den får han da fra al den gode, livsglade dansktop musik.....
_____

Øhhh ja. Det kunne ikke siges bedre

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-08-02 05:21

Sunz <sune23@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4d89aa$0$89520$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Åge, hvor får du dog al den energi fra???

______

Ved at droppe græsslåningen

Fra : Martin Helbo

Dato : 06-08-02 17:14

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> Det bliver spændende om Heidi Hauge stormer for første gang fejer
> poprocken af banen og stormer 1. pladsen. Worww manner. det tegner godt.

Øhh, den må jeg vist lige ha' igen.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 18:30

Hej Åge

Jeg ved ikke hvorfor du skal kæmpe sådan en kamp mod alle disse mennesker.
Det er ikke længe siden, der var der en der spurgte dig om hvad taktslag
var. Skal vi ikke være enige om, at hvis han ikke ved det, så vil det give
ham et hjernesammenbrud at prøve at forklare ham det. Men jeg kan love ham
for, at han har hørt så mange af dem, at han selv tror det er løgn. Nå men
skidt, sådan er livet jo. Jeg har lige sat og læst det hele her, og har
moret mig bravt. Det kan godt være jeg er lidt dum, men jeg tror da
alligevel jeg har fattet hvad du mener.

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-02 19:30

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d569f12$0$53038$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
ham
> for, at han har hørt så mange af dem, at han selv tror det er løgn.
__________

Så har han måske erhvervet sig en høreskade?. Så kan han jo ikke høre det.
Det er da også klart at hvis han sidder i en bil og hører P3, så vil han få
en høreskade på et tidspunkt.
Selv hvis jeg holder stille på min eu-scooter i et lyskryds, hvor der
samtidig holder en af den slags biler, så har jeg altid et par ekstra
effektive høreværn at tage på.
Altså på trods af at jeg faktisk ikke sidder inde i bilen, men holder
udenfor. Engang var jeg forresten ude for at P3 blev spillet så højt at min
scooter blæse ind på fortovet på en ældre dame med en schæferhund.
Hunden blev fuldstændig vanvittig. Den troede at jdet var mig som
spillede P3 med mit høreværn og begyndte at jagte mig. Efter at have løbet
10 omgange rundt i lyskrydset, måtte jeg bide det sure æble og søge
tilflugt inde i tæppebankeren, vrøvl "P3-bilen" og på trods af høreværn var
jeg døv de efterfølgende 20 år. Har du oplevet noget lignende?

Hilsen Åge

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-02 19:34

"Åge Halldorsson" wrote:

> [...]
> tilflugt inde i tæppebankeren, vrøvl "P3-bilen" og på trods af høreværn var
> jeg døv de efterfølgende 20 år. Har du oplevet noget lignende?

Og det var så i løbet af de 20 år du udviklede din smag for dansktop må
man formode

/Robert

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-02 20:42

Robert Eriksen <roe@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D56AE05.4B0D51ED@adr.dk...

> Og det var så i løbet af de 20 år du udviklede din smag for dansktop må
> man formode
_________

Ja, det var faktisk i den periode, ellers havde jeg været døv den dag i dag,
hehe

Hilsen Åge

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 12-08-02 06:56

> [...]
> _________
>
> Ja, det var faktisk i den periode, ellers havde jeg været døv den dag i

Du udviklede smagen for Dansk Top medens du var døv!?!? Det forklarer en HEL
DEL!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-08-02 15:19

Lars B. Jensen <lars@zulfo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d574d5e$0$678$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> dag,
>
> Du udviklede smagen for Dansk Top medens du var døv!?!? Det forklarer en
HEL
> DEL!
________

Jojo, det siger meget. Nemlig at dansktop er så godt, at det faktisk er nok,
at se på gruppen eller sangeren for at fornemme at det er rigtigt god musik.
Man kan se det med det samme. Og når man får hørelsen tidbage kan man høre
at det er rigtigt.
Pyhhh ha, så fik jeg klaret mig ud af den. Hmmm. øhh tror jeg nok.
Håber jeg i hvert fald. Hmmm.

Fra : Peter Juhl

Dato : 12-08-02 15:36

"Åge Halldorsson" wrote:

> Jojo, det siger meget. Nemlig at dansktop er så godt, at det faktisk er nok,
> at se på gruppen eller sangeren for at fornemme at det er rigtigt god musik.

Du har ret !

Altså jeg har det jo bare modsat - når jeg f.eks. ser en "Lis & Per" CD nede
på tanken kan jeg straks se at det er en kvalm CD.

/Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 19:33

Hej Åge

Nej det har jeg ikke prøvet, det har været tæt på at min stakkels uskyldige
Kadett blev blæst omkuld af et eller andet Mege effektrin. der var blevet
påmonteret en BMW, sandsynligvis for at undgå selv at blæse væk, så jeg
kender typen.....Ellers var det nærmeste, en dame i Farsø, der troede
havelågen var garage porten

Hilsen Benny