Opvarmning af dims.
Fra : 15kw

Dato : 04-08-02 14:27

Hej dk.videnskab

Hvis jeg har en stump metal der skal varmes op så den er 5grader varmere end
den omgivende luft så kræver det vel samme effekt uanset luft temperaturen ?

Luft temp -20'C / metel -15'C = 3W
Luft temp +30'C / metal +35'C = 3W

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-02 15:43

15kw wrote:

> Hej dk.videnskab
>
> Hvis jeg har en stump metal der skal varmes op så den er 5grader varmere end
> den omgivende luft så kræver det vel samme effekt uanset luft temperaturen ?

Hvis man kan antage at stumpens varmekapacitet er uafhængig af tempe-
raturen, skal der samme *energi* til at opvarme den 5 grader uanset
starttemperaturen.

Men hvorfor snakker du om effekt? Tænker du på den effekt der skal
tilføres for at *opretholde* en temperaturforskel på 5 grader? Altså
når der er et varmetab fra stumpen til den omgivende luft.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : 15kw

Dato : 04-08-02 15:53

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i

> Men hvorfor snakker du om effekt? Tænker du på den effekt der skal
> tilføres for at *opretholde* en temperaturforskel på 5 grader? Altså
> når der er et varmetab fra stumpen til den omgivende luft.

Ja det er den effekt der skal til for at holde temperaturen når den er
varmet de 5' op.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-02 19:07

15kw wrote:

> Ja det er den effekt der skal til for at holde temperaturen når den er
> varmet de 5' op.

Okay. Jeg *tror* at hvis varmetabet kun skyldes varmeledning, så er
det rigtigt at det kun afhænger af temperaturforskellen. Derfor vil
effekten være det samme når blor temperaturforskellen er 5 °C.

Men hvis noget af varmetabet skyldes stråling, er det vist ikke mere
rigtigt?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)