Foder spørgsmål
Fra : Katrine Nederby

Dato : 04-08-02 14:42

Hej alle.

Jeg har længe haft lyst til at prøve at tilbyde mine katte andet tørfoder
end bare det Hill's, de altid får (adult m. kylling og Oral Care). Jeg har
nu købt en lille pose Eukanuba adult m. kylling og lever, og så ville jeg
have købt RC indoor. Men forhandleren fortalte mig, at mange (med indekatte)
vælger at skifte fra Indoor til Outdoor, fordi det desuden skulle styrke
immunforsvaret. -Og at ingen har meldt om vægtøgning pga. skiftet. Bruger
nogen af jer RC Outdoor til indendørskatte, og hvad er jeres erfaringer? Jeg
kan se, at fedtindholdet i Outdoor ikke er større end i det Hill's, jeg
bruger nu, men det er trods alt større end i RC Indoor.

Bruger nogen af jer desuden Eukanuba og hvad er erfaringerne her? Mine
misser har smagt det flere gange (prøver fra udstillinger) og er ret vilde
med det, og det er de også denne gang, men jeg har aldrig brugt det i
længere tid.

Og så lige til sidst: Egentlig virker alle mine katte godt tilpasse med det
foder, de får nu, så jeg har ikke tænkt mig at skifte. Jeg synes bare, at de
måske trænger til et lille pift (pelsen), og vil derfor gerne supplere med
et andet foder. Men hvad gør i: Holder i jer til det samme foder altid,
skifter i engang imellem eller kører i med flere slags ad gangen (som er
det, jeg overvejer at gøre)?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 04-08-02 15:21

Hej Katrine!

Vores katte er indekatte (dog i ferier af og til udekatte, når jeg tager dem
hjem til mine forældre), to hankastrater.

Vi fodrer med RC FIT 32, som står fremme konstant, men de får tit om aftenen
en bid et-eller-andet-andet, f.eks. rå fisk eller rå lever, hvis der er i
overskud af det, jeg/vi skal have selv. Ellers IAMS dåsemad, for at få noget
vådkost ind. Det begyndte vi først på efter det Rene Ord for
Pengene-program, hvor de snakkede om det.
Begge vores er, så vidt jeg kan se, i udmærket fodermæssig stand, dog kunne
jeg også ønske mig lidt mere "shiny" pels.
Vi fodrede i starten med IAMS, men gik over til Eukanuba, da dyrehandleren
sagde, det skulle være bedre. Men da så den lokale dyrehandel holdt op med
at føre det, fordi der åbenbart var for lidt afsætning på det, skiftede vi
til RC, for at være sikre på at kunne få det foder, vi valgte at fodre med -
vi har ikke lyst til at skifte foder konstant, fordi den ene havde to
omgange tynd mave her i vinters, og det skulle nødig komme igen, så vi
foretrækker stabilitet, hvad foderet angår. De småbidder, de får om aftenen,
giver ikke problemer i den henseende (og den anden spiser iøvrigt også
størstedelen .
RC Indoor har jeg ingen erfaring med.

Hilsen Birgitte

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 04-08-02 19:06

In article <aijacd$ngm$1@sunsite.dk>, katnederby@hotmail.com says...

> [...]
> et andet foder. Men hvad gør i: Holder i jer til det samme foder altid,
> skifter i engang imellem eller kører i med flere slags ad gangen (som er

Hej Katrine,

jeg har prøvet at eksperimentere lidt med smagen, men det er også det.
Jeg har holdt mig til Precept og Hill's. Hill's til den lille, og
Precept til den store. Ingen videnskabelig grund bag, det er bare det de
bedst kan li'. Da jeg dog fodrer 24/7 endnu, og den lille typisk spiser
den stores mad, og omvendt, uanset hvad fa'n jeg gør, så blander jeg dog
foderet 50/50. Det kan de ret godt li', og så er jeg sikker på at den
lille trods alt får NOGET killinge-foder

Hvad dåsemad angår, så køber jeg kun det de har hos dyrehandleren
(forskellige mærker, men af god kvalitet), da jeg har oplevet at det man
kan købe hos f.eks. Føtex simpelthen får deres afføring til at stinke
forfærdeligt .

Jeg holder mig til de mærker jeg har fået at vide er bedst, men varierer
bare smag, og så får de lidt lækkert ind imellem. Det er min
grundlæggende strategi.

Nogle gange får de så lidt godbidder... ål, æg (de gider dog kun æde
blommen) og hvad jeg nu ellers lige ligger inde med.

Den lille er iøvrigt ret vild med sodavands-is. Den spiser både Filur og
Sun Lolly

Og så selvfølgelig en af de der katte-slik-godbidder man kan købe ind
imellem

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-08-02 19:46

Hej Katrine

Mine misser får som hovedfoder Hill's, men jeg blander altid noget andet i,
somme tider blandes 2 forskellige slags i Hill's.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 04-08-02 20:56

"Nina El Falaki skrev:

> Mine misser får som hovedfoder Hill's, men jeg blander altid noget andet
i,
> somme tider blandes 2 forskellige slags i Hill's.

Hej Nina.

Det er noget i den stil, jeg har i tankerne Men hviket foder blander du
i?

Jeg har nu, udover kattenes sædvanlige Hill's blanding, haft både en skål
Eukanuba og en skål RC Outdoor stående siden igår, og til min store
overraskelse har de spist mest af RC'en (Den er næsten væk); Jeg havde
faktisk regnet med at Eukanuba'en var mest populær. Og jeg har med vilje
ikke blandet det i deres sædvanlige foder for netop at se, hvad de
foretrækker Så måske skal jeg vælge RC Outdoor som supplement.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Ann K

Dato : 04-08-02 21:22

Hejsa.
Her fodres med en skønsom blanding af diverse fodermærker
Saga og Tjalfe fodres konstant med en blanding bestående af RC Indoor/
Sensible og Hills Oralcare - Hairballcontroll... Blandingsforhold; 7.5
kg af RC, 5 kg Oral, 5 kg Hairball...
Ranje er på konstant skrump(!!!) og får derfor udelukkende Specifik FRD
i en særlig afmålt portion, der hældes op 1 gang dagligt.... Til denne
portion (110 gram - Ranje er FED!) lægger vi 4o gram, så at der også er
mad fremme hele tiden til Aske - der godt må slanke sig lidt og som ikke
kan tåle at der ikke står foder fremme ;) Aske får så en smule af
Tjalfes RC/Hills blanding, når vi alligevel skal give Tjalfe...
Namacoola... Tja - hun æder hvad som helst og der regnes derfor ikke med
hende, når vi måler foder af Og bare rolig... hun skal nok sørge for
at få, hvad hun har brug for!!!! Om ikke andet spiser hun også af
Ranjes slankefoder....

Slankefoderet står som sagt fremme hele tiden... og vi har gjort os til
en vane, hver dag, kl 18.00 at hælde nyt op... endnu har der ikke været
spist helt op - som regel er der ca 15 g tilbage Selv om der faktisk
er 4 katte, der spiser af de 150 g som en portion vejer (Tjalfe bruger
FRD'en som snack)...

Snack er tun i vand, kattekys, Hennes lakseguf, Dises foder (!), melon,
ost, osv osv....

Hver morgen får Namacoola og Aske desuden ca 1 spiseskefuld A38....

Som vådfoder bruger vi Specifik FRD og Kitekat (Aske vil kun have
Skodfoderet ;) ca tre gange om ugen...

Eukanuba har vi dårlige erfaringer med... både hunde- og
kattefoderet.... Dise og Saga får begge en meget dårlig ånde af det
Sådan en stank af rådnende fisk og losseplads..... Ikke lige egnet,
når man nu holder af at nusse med sine dyr!

Mvh Ann - der da bestemt ikke synes, det er spor besværligt at fodre
sine dyr.... Hundene får også hvert sit foder ))

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-08-02 12:02

Hej Ann.

Hvordan kan du hitte rede i alt det ?

> Snack er tun i vand, kattekys, Hennes lakseguf, Dises foder (!), melon,
> ost, osv osv....

Jeg er glædeligt overrasket over at se melon på listen, for jeg gik netop og
troede min fars kat var underlig -Han er nemlig helt syg med melon. Og
desuden tomater, som han får serveret næsten dagligt. Jeg tror nok mine egne
katte har lidt mere "normale" præferencer Sofus gik godt nok amok på en
flødebolle igår, men det var som legetøj. Sjældent har jeg set ham more sig
så godt (med flaskerenserhale og det hele). Flødebollen holdt, for den
befandt sig i en klar æske af plast, som så blev fræset rundt på gulvet
imens bollen "raslede" rundt indeni *lol*

Mange hilsner
Katrine

Fra : Grit Wessel

Dato : 05-08-02 12:50

> Blandingsforhold; 7.5 kg af RC, 5 kg Oral, 5 kg Hairball...

En Hill's-mand fortalte mig på et tidspunkt, at "hairball-funktionen" også
er i Oral Care, så der er ikke nogen grund til at købe Hairball - man kan
lige så godt købe Oral Care, så det gør jeg - og jeg har sjældent hårboller
på gulvtæpperne (måske en om måneden/hver anden måned, i forhold til et par
gange om ugen _før_ jeg begyndte at bruge Oral Care).

Jeg fodrer normalt med RC Light 38, Hill's Oral Care og diverse prøveposer
fra udstillinger blandet sammen. Lige nu har jeg killinger, så der fodrer
jeg (selvfølgelig) med killingefoder: RC Kitten 34, RC Babycat 34, Prism
kitten, Hill's Growth m. tun og Oral Care.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-08-02 21:58

Jeg blander RC, Precept, Iams, Eukanuba (de to sidste dog sjældent, fordi
Lara ikke tåler dem så godt), alt efter kattenes behov (og mit humør) er det
light, kitten men for det meste versionen til voksne.

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-08-02 07:32

Hvis nogle virkelig er interesseret i at vide HVAD
der er i katte/hunde-foderet så er her en god link,
men det er ikke sikkert at I kan li' det

http://www.api4animals.org/doc.asp?ID=79

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Elwarth

Dato : 04-08-02 21:15

Hej!
Jeg kan se, at mange bruger at blande forskelligt foder. Da jeg nævnte for
min opdrætter, at jeg overvejede at gøre det samme, spurgte hun hvorfor. Og
da blev jeg egentlig svar skyldig, jeg havde bare lagt mærke til, at der er
en del herinde, der gør det.
Så hvorfor egentlig?

Venligst
Dorthe

Fra : Ann K

Dato : 04-08-02 21:26

Hej Dorthe.
Vi blander vores foder, fordi vi har lagt mærke til at kattene faktisk
sætter pris på at der er noget forskelligt at vælge i mellem...
Nogle dage foretrækkes Hills, andre dage RC... og engang i mellem spiser
Tjalfe kun af Specifik'en....
Så jeg har ingen saglige argumenter... kun at mine katte godt kan lide
variationen

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-08-02 21:53

Til et dyrlægeforedrag blev vi anbefalet, at blande, for som der blev sagt,
det, der måske mangler i et fabrikat, er måske i et andet. Det var altså
mere for en sikkerheds skyld.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-08-02 22:34

Elwarth <elwarth@jellingnet.dk> skrev i news:aik1ki$f0k$1@news.net.uni-c.dk
> [...]
Og
> da blev jeg egentlig svar skyldig, jeg havde bare lagt mærke til, at der

Hej Dorthe.

Her i menageriet blander vi RC Fit, Hill's Oral Care og div. killingefoder
af flere grunde: Dels - som Nina også siger - for at tage evt. mangler i
opløbet, dels fordi Louis har en tendens til at danne tandsten, dels fordi
kattene ikke nødvendigvis synes at det, der var guf igår også er det idag,
og dels fordi vi - modsat mange andre herinde - er nødt til at hjælpe lidt
til med at holde huld på Louis og Bambi. Frigg er nu også blevet sluppet løs
på de "gamles" mad, indtil nu uden problemer. Lækkert, eftersom hun ellers
har fået Hill's z/d, som koster den nette sum af 349,- for 2 (TO!) kilo!!!

Så.... Mulighederne er legio, og det er årsagerne også.

Held & Lykke med at finde din egen "Dundermix"

Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Elwarth

Dato : 05-08-02 00:51

Hej igen!
Tak for svarene, det lyder jo logisk nok - individuelle hensyn blandet med
sikkerhed for, at misserne ikke kommer til at mangle noget. Så blev jeg det
klogere

Venligst
Dorthe

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 05-08-02 00:53

In article <aik1ki$f0k$1@news.net.uni-c.dk>, elwarth@jellingnet.dk
says...

> Så hvorfor egentlig?

For at give de kære små lidt afveksling i smag, form, konsistens osv.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Eva

Dato : 04-08-02 19:47

Hej alle
Nu snakken er faldet på tørfoder, vil jeg lige høre om der er nogen der
kender det fra Olivers. Dem der leverer til døren.
Jeg har af en eller grund fået tilsendt materialer derfra og vil høre om der
er nogen der har erfaring med det?
Hilsen Eva
Katrine Nederby <katnederby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aijacd$ngm$1@sunsite.dk...

Fra : AEK

Dato : 04-08-02 19:55

Hej Katrine !

Jeg fodrer med RC Indoor, tidligere brugt RC Light ( Da Oscar er MEGET glad
for mad ).
Da Tøsen har en smule tendens til tandsten, har jeg netop købt Hills nye
produkt " Feline t / d ", som skulle være effektiv mod dette.

Jeg blander 2/3 RC og resten Feline .

Derudover får de malt, græs og en gang i mellem lever.
Af guf kan nævnes : Pussi pinde, Kæmpe Eskimo og franskbrød.
Som et ekstra " Pift " , bruger vi Pet Gourmet , som er natur produkt
baseret på hvidløg. Oscar havde inden start en smule skæl, som ikke har vist
sig siden .

Jeg synes , det er svært med alle de produkter, der er på markedet.
Jeg får altid ros for røddernes pelse.
De er aldrig syge - bortset fra Tilde, som er født det forkerte sted hos de
forkerte mennesker !

Tilde vejer nu hele 2.8 kg.

/ Anya.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 04-08-02 21:12

Hej Anya

> [...]
> Da Tøsen har en smule tendens til tandsten, har jeg netop købt Hills nye
> produkt " Feline t / d ", som skulle være effektiv mod dette.

-Jeg har også hørt at t/d skulle være godt imod tandsten, men er det bedre
end Oral Care (ved nogen om der er forskel)?

> Jeg blander 2/3 RC og resten Feline .

-Præcis som jeg gør med alm. Hill's og Oral Care

> Derudover får de malt, græs og en gang i mellem lever.

Er det kalve-,svine- eller kyllingelever? -Og hvor meget? -Hvor tit? -Råt?

> Af guf kan nævnes : Pussi pinde, Kæmpe Eskimo og franskbrød.

-Pussi pindene er også et hit her, men de andre ting har jeg ikke prøvet at
servere. -Det er dog en interessant observation, hvis Kæmpe Eskimo og
franskbrød giver katte en flot pels *lol*

> Som et ekstra " Pift " , bruger vi Pet Gourmet , som er natur produkt
> baseret på hvidløg. Oscar havde inden start en smule skæl, som ikke har
vist
> sig siden .

-Jeg er flere gange stødt på noget om hvidløgs-kosttilskud til katte, men
har aldrig helt fattet meningen. Er det for pelsen eller har det også andre
fordele? Kan man evt. bruge frisk hvidløg?

Tak for dit svar og fortsat god bedring til Tilde

Mange hilsner
Katrine

Fra : AEK

Dato : 04-08-02 21:41

-Jeg har også hørt at t/d skulle være godt imod tandsten, men er det
bedre
> end Oral Care (ved nogen om der er forskel)?

Det ved jeg ikke , men er blevet Hills anbefalet

Derudover får de malt, græs og en gang i mellem lever.
Er det kalve-,svine- eller kyllingelever? -Og hvor meget? -Hvor tit? -Råt?

Det er rå svinelever. Jeg køber en pakke til 10 kr. Deler den op til 3 - 4
gange.
De får ca. 1 gang om ugen. Og de ELSKER det alle 3.

--Det er dog en interessant observation, hvis Kæmpe Eskimo og
> franskbrød giver katte en flot pels *lol*

*LOL* - Kæmpe Eskimoen vil Oscar dø for - han går total bananas - MEN det
gør jeg jo også !
Franskbrød er et hit : Når jeg har smurt et stykke, kommer " tilfældig "
forbi Don Oscar - kan jeg være sikker på, at hvor jeg sætter mig, kommer han
springende og vil spise med.
P.S. Dette sker naturligvis , når kæresten IKKE ser det.....

> [...]
andre
> fordele? Kan man evt. bruge frisk hvidløg?

Jeg har fået det anbefalet af en veninde, de bruger det på deres gård.
Du kan læse om det her : http://www.pet-gourmet.dk

Tak for dit svar og fortsat god bedring til Tilde

Tilde takker mange gange. Hun mener selv, at hun p.t. er husets midtpunkt,
hvad jo også er sandt ....*G*
De andre rødder har været enorm søde ved hende. Tøsen har en gang haft tyk
hale - men da STANK Tilde også af dyrlæge !

> Mange hilsner
> Katrine

/ Anya.( Som ønsker tillykke med radiatorseng ).