MS Windows
briani 27239
ø bliver til ¢ ved overgang fra Win98 til ~
Fra : Jan Viegand

Dato : 04-08-02 09:53

Da jeg fik ny PC med Win 2000 installeret og flyttede alle mine foldere og
filer fra min Win 98-PC blev bogstavet "ø" i alle fil- og folder-navne
ændret til "¢" (c med lodret streg igennem, måske er det ikke gengivet
korrekt her).

Er der nogen forklaring på dette?

Og er der andet at gøre end at finde en smart måde at søge og erstatte
bogstavet?

Mvh.

Jan

Fra : Mr. Searching

Dato : 04-08-02 12:57

Jan Viegand,

> [...]
> filer fra min Win 98-PC blev bogstavet "ø" i alle fil- og folder-navne
> ændret til "¢" (c med lodret streg igennem, måske er det ikke gengivet

Jeg har nøjagtig samme problem og har også Windows 2000.

Jeg søgte efter alle filer med ¢ og ændrede dem manuelt til ø.

Mit system har generelt problemer med bogstavet ø og jeg har ikke fundet ud
af, hvordan jeg løser problemet .

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605

Fra : Mogens

Dato : 06-08-02 08:26

On Sun, 4 Aug 2002 13:57:18 +0200, "Mr. Searching"
<yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:

>Jeg har nøjagtig samme problem og har også Windows 2000.

Ditto her. Mit problem opstår ved import af filer fra vores host. Kan
det have noget at gøre med at hosten kører et andet tegnsystem ?
De andre danske specialkarakterer importeres korrekt !?
Forbistret irriterende, idet jeg hver gang manuelt skal erstatte
tegnene med de korrekte.

Mogens

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 04-08-02 13:00

"Jan Viegand" <news@janFJERNviegand.dk> skrev i en meddelelse news:jX539.2762$G3.262259@news010.worldonline.dk...
> [...]
> korrekt her).
>
> Er der nogen forklaring på dette?
>
> Og er der andet at gøre end at finde en smart måde at søge og erstatte

Hej Jan
Der er en forklaring til dette, og den har været givet ofte
Problemet ligger i at du abvender æøå i dine filnavne,
det går også meget godt når du buger codepage 865 eller 850
men Win2000 bruger cp437 som default og så går det galt.
Søg på codepage i regdatabasen 3 steder og ret disse.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen

Fra : Mr. Searching

Dato : 04-08-02 17:14

Paul Østerby Sørensen,

> Søg på codepage i regdatabasen 3 steder og ret disse.

Jeg søgte på "codepage" og fandt det langt flere gange end 3.

Desuden stod der ikke rigtig nogle tal der gav mening .

Fra : Madsen

Dato : 04-08-02 17:25

Mr. Searching skrev:

> Jeg søgte på "codepage" og fandt det langt flere gange end 3.
>
> Desuden stod der ikke rigtig nogle tal der gav mening .

Prøv at søge efter strengen OEMCP.
Der skulle være 3. Disse står sikkert til 437 - Prøv at ændre dem
til 850 alle tre.

Madsen.

Fra : Jan Viegand

Dato : 04-08-02 18:16

> Prøv at søge efter strengen OEMCP.
> Der skulle være 3. Disse står sikkert til 437 - Prøv at ændre dem
> til 850 alle tre.

Foreløbigt tak, men det gav ikke forklaringen.

Codepage står mange steder (som nævnt af Mr. Searching) med mærkelige
værdier.

OEMCP står tre steder og alle med værdien 850.

Jeg bruger NTFS, hvis det har nogen betydning.

Mvh.

Jan

Fra : Mr. Searching

Dato : 11-08-02 23:20

Madsen,

> Prøv at søge efter strengen OEMCP.
> Der skulle være 3. Disse står sikkert til 437 - Prøv at ændre dem
> til 850 alle tre.

Troede i første omgang ikke, at det virkede, men det viser sig nu, at mit
ordbogsprogram "Bogskabet" nu virker som den skal .

"Ø" er ikke længere et problem.

Fra : Madsen

Dato : 04-08-02 18:38

Jan Viegand skrev:

> Codepage står mange steder (som nævnt af Mr. Searching) med mærkelige
> værdier.

Ja, men i følge tidligere indlæg i gruppen burde det også være nok med
de nøgler der hedder OEMCP.

> OEMCP står tre steder og alle med værdien 850.

Nå, så er jeg blank.
Generelt er det ikke særlig smart at bruge æ, ø og å i filnavne. Som du
ser kan det give problemer på tværs af systemer. Brug ae, oe og aa i
stedet.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 04-08-02 19:56

Madsen,

> Generelt er det ikke særlig smart at bruge æ, ø og å i filnavne. Som du
> ser kan det give problemer på tværs af systemer. Brug ae, oe og aa i
> stedet.

Nu har jeg så lavede en manuel rename af mine filer med ø, men det er ikke
det største problem.

Jeg har nogle ordbørger og her er alle ord med ø skrevet med det undelig
tegn. Derfor kan jeg ikke søge på ord med ø og det må siges at være en
belastning, når man skal have en dansk ord med ø oversat til engelsk.

Jeg har ændret dem til 850, men umiddelbart har det ikke hjulpet .

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 05-08-02 08:32

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9260C7BE1E667copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> Generelt er det ikke særlig smart at bruge æ, ø og å i filnavne. Som du
> ser kan det give problemer på tværs af systemer. Brug ae, oe og aa i

Hej
Ja så må jeg også melde pas, denne her kan jeg ikke lige klare.
Det er normalt nok at ændre CP, men hvis det er den rigtige CP
på nuværende tidspunkt Sååååå?????.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 04-08-02 20:16

Mr. Searching skrev:

> [...]
> oversat til engelsk.
>
> Jeg har ændret dem til 850, men umiddelbart har det ikke hjulpet

Er det i en kommandoprompt du kører disse ordbøger?

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 05-08-02 05:59

Madsen,

> Er det i en kommandoprompt du kører disse ordbøger?

Nej, det er blot en gammel Windows application. "Bogskabet v1.0". hedder
det.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-02 07:14

Mon, 5 Aug 2002 06:59:23 +0200, skrev "Mr. Searching"
<yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS>:

>Nej, det er blot en gammel Windows application. "Bogskabet v1.0". hedder
>det.

Du skal have en nyere version af Bogskabet.
Jeg bruger ver. 3.1 på XP.

Fra : Mr. Searching

Dato : 06-08-02 06:26

Knud Gert Ellentoft,

> Jeg bruger ver. 3.1 på XP.

Hvor finder jeg den og er den freeware?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-02 11:14

Tue, 6 Aug 2002 07:26:19 +0200, skrev "Mr. Searching"
<yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS>:

>Hvor finder jeg den og er den freeware?

Bare jeg vidste det, jeg prøvede at lede på Google, men kunne
ikke rigtig finde noget relevant (udover ordbøger m.v., der
bruger den).

Men jeg har set en side engang, hvor den kunne hentes, men det
hjælper jo ikke så meget.

Jeg har fået den, da jeg købte Gyldendals ordbøger.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 01:14

Mr. Searching skrev:

> Troede i første omgang ikke, at det virkede, men det viser sig nu,
> at mit ordbogsprogram "Bogskabet" nu virker som den skal .

Ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : IzNoGoUd

Dato : 04-08-02 22:29

On Sun, 4 Aug 2002 10:52:30 +0200, "Jan Viegand"
<news@janFJERNviegand.dk> wrote:

> [...]
>filer fra min Win 98-PC blev bogstavet "ø" i alle fil- og folder-navne
>ændret til "¢" (c med lodret streg igennem, måske er det ikke gengivet

Dette er kun et skud fra hoften, men er det ikke noget med at 98
bruger ansi tegnsættet og 2000 et andet tegnsæt?

Så til den anden seksløber med løst krudt starter historien ikke
med at IBM glemte det danske ø i 1981? og som stadig spøger! Men det
kan jeg da ikke tro!

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.