Hvordan sættes billede i dk.binaer.histori~
Fra : Bente Poulsen

Dato : 03-08-02 23:20

Hej NG

Jeg har nu prøvet utallige gange at lægge et billede ind på
dk.binaer.historie, i håb om at nogen kunne fortælle mig noget om personerne
på billedet.

Det lykkes bare ikke at få den puttet derind i . Jeg ved ikke om jeg gør det
rigtigt, men jeg indsætter billedet som en vedhæftet fil, ER det korrekt.?

Hvis ikke hvordan skal jeg så gøre.

Hilsen Bente

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-08-02 00:36

Hej Bente.

Jeg havde lige nøjagtig det samme problem forleden dag, og kæmpede også en
del med det, men den ville bare ikke... Jeg prøvede så om det måske kunne
være filformatet. Så jeg lavede det om til Tiff format istedet for, og så
virkede det bare...

Venlig Hilsen

Michael

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-02 02:05

"Michael Hansen" <M.Hansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde lige nøjagtig det samme problem ...
> Så jeg lavede det om til Tiff format istedet for, og så
> virkede det bare...

Det kan næppe være derfor det har virket - man kan sende alle filer med
vedhæftet, uanset navn og format.

Derimod kan kun de almindeliggste vises direkte, gif, jpg og bmp er vist
blandt de udvalgte der almindeligvis kan vises direkte - tiff derimod kræver
et speciel plugin eller må vises i et seperat program.

Nogle ISPer er restriktive mht. størrelsen af den vedhæftede fil og ved
brug af web-mail er der ofte en forholdsvis lav grænse. Nogle billedformater
er derfor mere velegnet end andre til overførsel af billede til visning på
en skærm, og her er hverken bmp eller tiff vindere.

I dk.binaer.historie bør man stræbe efter at sende filer med billedbredde på
mindre end 740, max 1024 pixels.
Filerne må hverken blive for "tynde" så detaljer tabes, eller "tunge" så det
bliver langsomt at hente.

Hvordan man vedhæfter en fil kommer an på det benyttede e-post-program, men
i OE (som nok er det mest almene) griper man fra menuen Indsæt/ Vedhæftet
fil... hvorefter man får lejlighed til at udpege filen der ønskes vedhæftet.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Peter Weis

Dato : 04-08-02 09:10

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> wrote in message

> [...]
visning på
> en skærm, og her er hverken bmp eller tiff vindere.

Til dette formål kan nyhedsagenterne sættes op til at opdele lange
postings (store billeder) i flere mindre bidder.
I OE går man ind i Tools>Accounts. For hver enkelt relevant
nyhedsserver man er tilknyttet redigerer man så Properties>Advanced og
klikker i boxen "Break apart messages larger than .." og sætte
parameteren til fx 250 kB.
Hvis så ens billede fylder 640 kB vil det blive sendt som 3 separate
indlæg på hhv 250 kB, 250 kB og 140 kB, mærket som hhv [1/3], [2/3]
og[3/3] i subject-linien.
Når man så, som læser, vil se billedet, markerer man de tre indlæg,
hjøreklikker med musen og vælger "Combine and decode" i menuen.

mvh
Peter

Fra : Bente Poulsen

Dato : 04-08-02 11:30

Hej Peter
Jeg har lige prøvet at finde Tools>Accounts i mit OE, men kan ikke finde det
nogen steder, hvad hedder det på dansk , jeg kan nemlig heller ikke finde
noget der bare ligner navnet "værktøjer", så hvis du vil være venlig, at
beskrive det lidt nærmere, så en fatsvag person som jeg også kan følge med
vil jeg blive glad.
Jeg har lige tjekket mit billede og det fylder faktisk 27 KB, så det kan jo
være derfor jeg ikke kan få det sendt afsted
Hilsen Bente

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-02 13:53

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige prøvet at finde Tools>Accounts i mit OE, men kan
>ikke finde det nogen steder, hvad hedder det på dansk ,
Fragmentere:
Funktioner/ Konti/ Internetkonti (aktuel konto)/ Egenskaber/ fane:Avanceret/
flueben i Opdel meddelelser ... og sæt størrelsen.
Samle:
Marker meddelelserne der skal samles og vælg Meddelelser/ Kombiner og afkod,
der findes nederst, men kun er mulig at vælge hvis en fragmenteret
meddelelse findes og er markeret.

> Jeg har lige tjekket mit billede og det fylder faktisk 27 KB, så
> det kan jo være derfor jeg ikke kan få det sendt afsted
Udmærket argument for ikke at benytte den ovenfor beskrevne teknik - så lave
grænser findes kun i de tilfælde, at den pågældende server ikke fører binære
grupper overhovedet.

Hvis man iøvrigt benytter fragment-teknikken er det god tone at man ligger
fragmenterne i en tråd under en indledende meddelelse, der fortæller om
filens indhold, så ingen tvinges til at hente en større binær fil for at
finde ud af denne ikke har nogen relevans i forhold til modtageren.

Fortsat diskussion er OT
FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-08-02 13:25

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i dk.videnskab.historie.genealogi en
meddelelse news:aiinhq$nug$1@sunsite.dk...

> Til dette formål kan nyhedsagenterne sættes op ...
> Når man så, som læser, vil se billedet, ...

Det er udmærket du forklare teknikken her, som jeg dog gerne så blev brugt
så lidt som muligt, alene p.g.a. de mange, konstant gentagne spørgsmål denne
teknik kan forårsage. Derudover er det oftest helt unødvendig at
billedfilers volumen overstiger 100-200kb, ligesom pixelbredden ikke bør
overstige bredden på skærmen den skal vises på, hvorfor "salami-teknikken" i
de fleste tilfælde er unødvendig.

I ikke tekniske faggrupper som dk.videnskab.historie.genealogi er der meget
ringe forståelse for at bruge tid og kræfter på det tekniske i forbindelse
med Usenet. Se blot på den ballade det gav og giver, at den binære gruppes
diskussion reelt burde lægges i den relevante gruppe ved brug af
FUT-teknikken og dk.binaer.historie alene indeholde det binære vedhæng, der
ikke er tilladt i den aktuelle debatgruppe. Det var helt umuligt at få
forståelse for og det vil være endnu vanskeligere at få forståelse for at et
billede skal deles over i og samles igen af mange smådele, selv om teknikken
egentlig er lige så indlysende og simpel som FUT-teknikken.

Hvis billedbehandlingen og teknikken generelt skal diskuteres er det ikke
her i dk.videnskab.historie.genealog og slet ikke i dk.binaer.historie, men
i dk.edb.internet.software.mail+news (som mange her i
dk.videnskab.historie.genealogi, inkl. mig, slet ikke læser, men hvor
diskussionen ikke desto mindre hører til).

Fra : Peter Weis

Dato : 04-08-02 15:51

> [...]
> dk.videnskab.historie.genealogi, inkl. mig, slet ikke læser, men
hvor
> diskussionen ikke desto mindre hører til).

Hvorfor begynder du så på en generel diskussion?

mvh
Peter

Fra : U.R.

Dato : 04-08-02 10:48

Hej Ng
Hvilken udbyder af newsgroups har dk.binaer.historie? Jeg har
news.CIS.DFN.DE , News.tele.dk og sunsite.auc.dk.

Uwe Rasmussen

Fra : Jette Pedersen

Dato : 04-08-02 14:09

Hej Uwe
Jeg har dk.binaer.historie på news.tele.dk

Fra : Bente Poulsen

Dato : 04-08-02 18:57

Hej NG
Puha, jeg bliver helt svedt når jeg læser jeres tekniske råd og indlæg, de
går ikke rent ind her på min lystavle, som I nok har opfattet så er jge ikke
det helt store tekniske geni.J

Jeg håber ikke at jeg har genret nogen med mit indlæg her, hvis jeg har vil
gerne undskylde: men ud fra de forskellige råd og vejledninger, gjorde jeg
det at jeg formindskede billedet, og sendte det som alm. tekst, og det
lykkedes jo så

i øvrigt bruger jeg news. tele. dk

Tak for jeres tålmodighed
Med venlig Hilsen
Bente

Fra : Peter Weis

Dato : 04-08-02 21:44

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote in message

> [...]
gjorde jeg
> det at jeg formindskede billedet, og sendte det som alm. tekst, og

Nej du har ikke generet nogen, så små sko går vi heldigvis ikke i.

mvh
Peter

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-08-02 17:19

> [...]
> vejledninger, gjorde jeg det at jeg formindskede billedet, og
> sendte det som alm. tekst, og det lykkedes jo så

Så kom det længe ventede billede alligevel igennem - tillykke med det.
Som svaret af Peter W så går vi forhåbentlig ikke i så små sko (mine
er ret store ) - iøvrigt mener jeg Poul Eriks forklaring på indlæg
af billede var temmelig god.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Da min mormor var barn, havde de ikke noget mad,