Solbadning og daggammelt skæg
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-08-02 23:26

Nu har der været så mange indslag med solbadning, og de fleste har
gået på "for meget" af slagsen, så nu vil jeg også på banen.

Hvordan kan det være, at når skægget har fået lov til at stå i 2 dage,
så er det nærmest umiligt at blive brun den del af ansigtet, hvor
skægget sidder?

Ja, spørgsmålet kan lyde som en joke, men med til historien hører, at
mit skæg er ganske lyst, og at jeg af den grund, kun behøver at
barbere mig hver anden dag. Det lyder derfor ikke sandsynligt, at hele
forklaringen skulle være, at skægget skygger for sollyset.
Efter en dag i solen med bitte-små skægstubbe, er mine kinder blege,
hvorimod den øverste del af ansigtet kan være "well done".

Er der en anden, som kan komme med en anden (videnskabelig)
forklaring, eller som har oplevet noget lignende?

-------
Tomas

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 04-08-02 11:42

On Sun, 4 Aug 2002 00:26:16 +0200, "Tomas Christiansen"
<toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

>Er der en anden, som kan komme med en anden (videnskabelig)
>forklaring, eller som har oplevet noget lignende?

Umiddelbart vil jeg tro at det er underordnet om du har ladet skægget stå eller
ej, og at du blot er mere opmærksom på fænomenet når du har.

Jeg antager, at på samme måde som folk med kraftig mørk skægvækst synes mørkere
i underansigtet (selvom de er tætbarberede) grundet stubbenes mørke ender, gør
der sig noget lignenede gældene for folk med lyst skæg (men det ses jo først når
ansigtet har fået farve).

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.