Linsys eller Speedstream (netexpress)
Fra : Henrik Mahler

Dato : 03-08-02 22:26

Router Valg,... TDC tilbyder:

Linksys "standard" m 4 ports switch (24 mdl)

Speedstream 2601 uden switch (14 mdl)

På deres hjemmeside står at 2601 til gengæld
har NAT, det har linksys dog også, så hvilke
fordele er der reelt ved 2601 vs linksys ???

Jeg skal ved "insatllationen" have tilsluttet
1 computere plus have tilsuttet ca 100 meter
kabel til en 8 ports switch i en bagbygning så
linksys med 4 porte kunne spare en switch på
2601 med mindre der er andre forhold også

Uanset hvad så er det vigtigt at et kabel på
100 meter kan drives, mine nyeste surecom net-
kort kan ikke hvorimod de lidt ældre af samme
mærke samt min 8 ports surecom switch godt kan,
så det er altså ikke altid de specificered 100
meter kan bruges stabilt selv ikke inden for
samme mærke, et lille extraspørgsmål er om der
evt. ikke blot kan indskydes en extra switch
på halvvejen så der bliver tale om 2 x 50 meter
såfremt 100 meter ikke går

MVH

Henrik

Fra : Arne Keller

Dato : 03-08-02 22:37

On Sat, 3 Aug 2002 21:25:46 +0000 (UTC), "Henrik Mahler"
<henrik-mahler@mail.dk> wrote:

> [...]
>kabel til en 8 ports switch i en bagbygning så
>linksys med 4 porte kunne spare en switch på
>2601 med mindre der er andre forhold også

Ovenstående kan andre sikkert svare bedre på end jeg.

>Uanset hvad så er det vigtigt at et kabel på
>100 meter kan drives,

Alt udstyr som overholder standarderne kan transmitere 100 meter over
et kabelsystem som overholder standarden. Men vær opmærksom på at 100
meter er max, 105 meter virker sikkert ikke. Kontroler længden.
Det er ekstremt sjældent at møde udstyr som ikke overholder de basale
Ethernet standarder på lag 1. derfor kan man med næsten 100% sikkerhed
konkludere at dit kabelsystem ikke er i orden.

> [...]
>samme mærke, et lille extraspørgsmål er om der
>evt. ikke blot kan indskydes en extra switch
>på halvvejen så der bliver tale om 2 x 50 meter

Du kan løse det med en ekstra switch, men kontroler nu din kabling
først.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-08-02 23:38

"Henrik Mahler" <henrik-mahler@mail.dk> wrote in message

>Linksys "standard" m 4 ports switch (24 mdl)
>
>Speedstream 2601 uden switch (14 mdl)
>
>På deres hjemmeside står at 2601 til gengæld
>har NAT, det har linksys dog også, så hvilke
>fordele er der reelt ved 2601 vs linksys ???

Nu har jeg kun haft En Speedstream...

Og den er absolut overhovedet ikke til at anbefale overhovedet. Overhovedet
een gang mere

Med mindre du kun vil køre en 256/128

Den bliver ret hurtigt belastet. og pingen bliver ret høj ved download..
Mere end hvad man behøver.

Kender også en som har en sådan Speedstream...

Hans ping bliver ofte 4-10 sekunder, når der belastet med download...

Hvorimod min som regl aldrig er over 600 ms ved hård belastning.. Ved at
bruge computeren som router.

Funktionsmessigt er der nok ikke det store.. Ud over at der en Switch i
linksys´en. Men det er jo også en god ting..

Om den ydelse er god, kan jeg som sagt ikke snakke med om...

Men Linksys er billige, men laver nogle ret gode produkter.. A hva jeg har
hørt

Jeg ville klart uden tvivl vælge en Linksys, eller købe den selv. Den kan
vist fås til omkring 1000 kroner. Så hvis du skal betale oprettelsespris for
routeren og 24 kroner om måneden. Kan det godt betale sig at købe den selv

> [...]
> mærke samt min 8 ports surecom switch godt kan,
> så det er altså ikke altid de specificered 100
> meter kan bruges stabilt selv ikke inden for

Hvordan er netværket lavet?

Er det blødt patch kabel på 100 meter du har brugt?

Så er det faktisk kun 60 meter man kan gå med et sådant... Da der er meget
højere dæmpning i et patchkabel. 200% i forhold til installations kabel.

Hvis du derimod har fået lavet en rigtig kabling med testet og godkendte
kabler, connectere føringsveje osv.. Så skulle den altså være godnok. Men
kan dog ikke sige om det er dit netkort eller kabling den er gal med.

> et lille extraspørgsmål er om der
> evt. ikke blot kan indskydes en extra switch
> på halvvejen så der bliver tale om 2 x 50 meter
> såfremt 100 meter ikke går

Det kan du sagtens.... Men du for bare lidt ektra delay ca. ~ 1 ms

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-08-02 23:43

> [...]
for
> routeren og 24 kroner om måneden. Kan det godt betale sig at købe den selv

Eller måske købe den med Wireless også....

http://www.net-kompagniet.dk

Har Linksys´en med Router, Switch og Wireless accesspoint til 1825 kroner..
Ret billigt synes jeg

Fra : Henrik Mahler

Dato : 04-08-02 19:02

Mange tak for svarene, Jeg er nu mere afklaret

Jeg har også besluttet mig for linsys det vil spare
mig for en extra switch, iøvrigt kun 256/128

Det er ikke lavet endu, kun planlagt i grove træk
og der er lavet et par forsøg med et 100 m kabel

Net Det er rigtig "stiv" installationsledning:
købt specielt til formålet hos Microlan

Roline UTP enhanced cat 5 iso/iec 11801 EN
50173 & TIA/EIA 568A- 24awg X 4P type CM UL
CMG E164469 YFC 017607M,... påsat stik i ender

Ja jeg rider åbenbart på kanten af en tollerance, Jeg vil
prøve at reducere længden en smule hvis mulig måske
til 90 meter, det vil øge stabiliteten, om nødvendigt så
må jeg indskyde en switch på halvejen

MVH

Henrik

Fra : Arne Keller

Dato : 04-08-02 20:26

On Sun, 4 Aug 2002 18:01:57 +0000 (UTC), "Henrik Mahler"
<henrik-mahler@mail.dk> wrote:

>Mange tak for svarene, Jeg er nu mere afklaret

snip

> [...]
>
>Roline UTP enhanced cat 5 iso/iec 11801 EN
>50173 & TIA/EIA 568A- 24awg X 4P type CM UL
>CMG E164469 YFC 017607M,... påsat stik i ender

Min umidelbare indskydelse er at købe et "rigtigt" kabel og stik fra
samme producent. Meget gerne en af de seriøse på markedet.
Kabel som købes idag bør ikke være Cat5 men som minimum Cat5E.
Det ser ud til at nogle har købt for meget hjem, Cat5 produkterne
udgår endelig af standarderne om ca 2 måneder.

>Ja jeg rider åbenbart på kanten af en tollerance, Jeg vil
>prøve at reducere længden en smule hvis mulig måske
>til 90 meter, det vil øge stabiliteten, om nødvendigt så
>må jeg indskyde en switch på halvejen

Hvis 100 meter ikke virker har du en fejl på dit kabel.
Få evt butikken til at dokumentere at det virker med en rigtig
kabeltester, eller køb et hos en seriøs installatør som ved hvad han
laver.