Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af dias
Fra : J W Nielsen

Dato : 03-08-02 19:13

Hej !
Kunne godt bruge lidt råd og vejledning om køb af scanner som kan scanne
dias...
Det skal selvfølgelig både være en god og billig een...
Kan man evt. tilkøbe en enhed til diasscanning uafhængigt af scannermærke
???

Jørgen Wulff Nielsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-08-02 14:29

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal selvfølgelig både være en god og billig een...
> Kan man evt. tilkøbe en enhed til diasscanning uafhængigt af scannermærke

Jeg har en HP scanjet 4470. Der følger en enhed med, som belyser dias
ovenfra, og den kan tage 3 dias ad gangen. Den synes jeg faktisk gør det
udemærket til prisen. Den koster ca. 1300 kr. incl. forsendelse, når man
køber den via et netfirma. Se evt. på edbpriser.dk

Kurt

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 05-08-02 18:48

Hej Jørgen

Film-scannere er selvsagt at foretrække - en Minolta Dual Scan II koster
omkring 2.800 kr. - den har dog ikke ICE (el.l.) - dvs. den kan ikke "rense"
støv af negativerne/dias hvilket er en meget stor fordel. Vil du ha´ en med
ICE kan du købe Nikon´s Coolscan IV LS-40 ED - 2900 dpi og ICE - men så er
prisen oppe omkring 6.500 kr. Kender ikke meget til Canons scannere, men de
har en "billig" 4000 dpi scanner der hedder Canoscan FS 4000 US til ca.
7.500 kr.

Selv har jeg pt. "kun" en Agfa Snapscan E50 med "lys i låget" og en
opløsning på 1200*1200 dpi - det giver rimelige resultater til nettet - men
den har ikke nemt ved at trække detaljer ud fra skyggeområder - hedder noget
i retning af D-max (ret mig endelig hvis det er det forkerte udtryk - husker
det ikke præcis).

Hvis du "kun" skal bruge det på nettet, så har Agfa nu en E52 der kører med
hele 2400*2400 dpi og diaslåg - prisen er mindre end min E50´er kostede -
vistnok omkring 2.000 kr. Du kan se eksempler på scanninger som jeg har
lavet med min E50:

Men skal det være billigt, godt og helst en filmscanner, så tror jeg meget
vel du kunne lande på en Minolta Dual Scan II - forresten er mine priser fra
www.technikdirekt.de - så er du nationalistisk skal du smide ca. 10 til 30%
oveni

Mvh Kim