Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til scanning af billeder
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 03-08-02 15:33

Hej
Jeg sidder lige nu og er ved at scanne nogle billeder ind, men jeg synes
ikke at farverne bliver så klare. Jeg har forsøgt at sætte opløsningen op
(op til 1200 dpi), men det har ikke den store virkning...
Jeg kan se at man skal indstille på Brightness, Gamma og Contrast...
Kan jeg gøre noget ved det, eller er det bare min scanner der er for dårlig
???

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KNL DtP

Dato : 03-08-02 16:17

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder lige nu og er ved at scanne nogle billeder ind, men jeg synes
> ikke at farverne bliver så klare. Jeg har forsøgt at sætte opløsningen op
> (op til 1200 dpi), men det har ikke den store virkning...

Opløsningen har ikke noget med klarheden af farverne at gøre. Det bestemmer blot hvor
mange pixels der skal laves ud af en inch - i dette tilfælde bliver 1 tomme (2,54 cm)
lavet om til 1.200 pixels.

> Jeg kan se at man skal indstille på Brightness, Gamma og Contrast...
> Kan jeg gøre noget ved det, eller er det bare min scanner der er for dårlig ???

Da du ikke har nævnt hvilket mærke din scanner er, så er det svært at afgøre om den
er god eller dårlig. Hvis du uploadede et par billeder i dk.binær eller på en
hjemmeside, så kunne jeg da lige kigge forbi...

Du kan prøve at lege lidt med bightness, gamma og contrast indtil du har et godt
udgangspunk - herefter kan du lave mindre justeringer i Paint Shop Pro eller
PhotoShop.

Mht. klarehed af farverne, så kan du 'booste' farverne med funktionen saturation -
ellers kan det hjælpe at få indstillet dem korrekt med funktionen colour balance.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 05-08-02 13:49

Hej
Min scanner er en Mustek 600CP...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : emj

Dato : 05-08-02 16:06

René Ernst Nielsen skrev i
<rxu39.3344$G3.473369@news010.worldonline.dk>:

>Min scanner er en Mustek 600CP...

Det hjælper ikke at scanne i 1200 PPI. Der er slet ikke så mange
informationer i et papirbillede og resultatet bliver bare dårligt
Scan i max 300 PPI, det er rigeligt til at få alle informationer hevet
ud af billedet med.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/