"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede egentlig at man kunne blive fri den slags indlæg som claus
kommer
> med, da det virker som en seriøs nyhedgruppe. Til jeres nysgerrighed er
jeg
> kompetent nok, jeg er både førstehjælpsinstruktør, dykkerinstruktør, og
har
> yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene. Jeg svarede privat
> til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.
Da jeg har modtaget to mere eller mindre perfide mails fra Svend, hvor han
interesserer sig indgående for mit sexliv, vil jeg uddybe grunden til, at
jeg spurgte, som jeg gjorde.
Svend spurgte om følgende:
1. Hvad er der sparet ved at indregistrere båden i udlandet?
2. Skal man have tilladelse fra det område man sejler i hvis ens kunder er
booker ind hjemmefra. Og hvad koster det typisk?, er det et bureaukratisk
helvede?
3. Er der nogen her der ved noget om de nye syns regler?
4. hvad koster det typisk for en plads på en dagssejlads herhjemme
5. Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen
Spørgsmålet er så, hvad ville du være villig til at betale for sådan et
cruise i Stillehavet (ekskl. Rejseomkostninger)
En uge:
Da udgifterne ved at drive en 65 fod Yacht er forholdsvis beskedne, er
flagnation i denne sammenhæng forholdsvis ligegyldig. Lønninger til
skipper/besætning er nok den tungeste post og er sikkert også den eneste
post, som vil være afhængig af nationalflag.
Da båden skal have et rederi, er det rederiets tilhørsforhold, som har
indflydelse på økonomi, skatteforhold og eventuelle farttilladelser. Mange
lokale turiststeder kræver, at man har tilladelse til at besejle og drive
charter virksomhed i netop deres nationalfarvand.
Hertil skal lægges eventuelle gener og troværdigheds problemer ved at sejle
under banditflag. Jeg selv ville aldrig tage ud med et "lyst" fartøj, der
sejlede under bekvemmeligshedsflag, fordi det ikke signalerer andet end
useriøsitet, eventuelt besparelser/omgåelse af sikkerhed, dårligt uddannet
personale osv.
Angående synsregler:
Synsregler er i og for sig ligegyldige, da de er afhængige af flagnationen.
Men sejler båden fast i et givent område, der er underlagt nationale regler,
vil den højst sandsynligt blive underlagt dette lands synsregler for at
kunne få en besejlingstilladelse. Hvis du vil vide noget om synsregler, må
du angive en specifik flagnation samt fartområde. Men uanset dette, skal
båden have en generel godkendelse til at sejle charter i internationalt
farvand, fordi det er et erhvervsfartøj. Det er både indviklet og dyrt,
afhængigt af, hvor mange klassificeringer, du skal bruge. Hvis din båd ikke
har den nødvendige klassificering, skal du nok påregne en udgift på ca. kr.
200 - 300.000 alt efter dine behov.
Der er i øvrigt forskel på, hvilke klassificeringsselskaber, de enkelte
lande benytter. Mange lande benytter Loyds, nogle det statslige Italienske,
andre det Amerikanske og endelig er der nogle, som bruger det Japanske. Du
er nødsaget til at sætte dig ind i, hvilket klassificeringsselskab, der er
aktuelt for dig, det afhænger igen af fartområde, nationalflag og rederietes
nationalitet.
I denne situation ville jeg ikke et sekund overveje at sejle under
banditflag, men i stedet sejle under et flag, som signalerer trygge forhold
og orden i sagerne, og som folk genkender lige med det samme, hvilket er
langt vigtigere end at spare nogle få tusinde dollars om året...
Skulle du i øvrigt komme i en situation, som kræver hjælp udefra, det være
sig søassistance, hospitalshjælp, problemer med pas/myndigheder eller told,
vil det næppe være befordrende, at du sejler under banditflag.
Bemærk i denne sammenhæng, at det er flagnationens love, der er gældende
ombord, så du får noget at sætte dig ind i...
Sluttelig spørger du om, hvad folk er villige til at betale for en given
periode. Det er netop dette spørgsmål, der får mig til at anfægte din
erfaring. En erfaren forretningsmand ville ALDRIG stille et sådant
spørgsmål, da svaret er hamrende ligegyldigt og komplet uinteressant... !!
Hvad hjælper det, at Per og Poul er villige til at give kr 6000,- pr. uge
hvis dine omkostninger er 9000,- pr uge??
Nu efterlyser du selv seriøsitet, og netop det spørgsmål er temmeligt
useriøst, hvad kan du bruge svarene til?
Man baserer ikke ikke en virksomheds økonomi på, hvad folk måske vil give,
men derimod på en grundig analyse af sine omkostninger, afskrivninger,
henlæggelser til nyanskaffelser, forrentning osv. Når det er gjort, får man
et tal, man kan sammenholde med markedspriserne og vel i særdeleshed med
konkurenternes priser.
Du skriver selv klokkeklart, at du ikke selv kan besvare ovenstående
spørgsmål, hvilket får mig til at resonere, at kan du ikke selv finde svar
på disse temmelig simple spørgsmål, er du næppe erfaren nok til at drive et
charterfirma i udlandet...
Dit førstehjælpskursus er fint nok, det samme er din yactskipper eksamen,
men det er stadig ikke noget, der giver dig tilladelse endsige kompetance
til at være charterskipper NOGET sted i verden. Da der er tale om
persontransport kræver det en professionel uddannelse inden for søfart med
dokumenteret erfaring, bl.a mindst 24 måneders erhvervssejlads hvoraf de 18
måneder er med vagthold... (regler som gælder i DK)
Hvis du ikke har det, kan du altså ikke være skipper på din egen båd...
Der er også en anden ting, du skal være opmærksom på. Hvis du vælger at
sælge i danmark, og hvis du samtidig både sælger ophold og transport, så er
du med eet blevet rejsearrangør, hvilket indebærer, at du *inden* du sælger
så meget som en indtørret bønne, skal deponere en halv million *KONTANT*
til rejsegarantifondet.
Ud fra de spørgsmål, du stiller og samtidig det faktum, at du stiller dem i
et forum, som beskæftiger sig med lystsejlads, er det mit indtryk, at du
næppe er kompetent/erfaren nok til at drive et charterfirma på betryggende
og ansvarlig vis.
Chartersejlads er langt mere omfattende end bare det at have en stor, dejlig
båd...
Claus