Rescue Sweden krever prioritet på kan 16 u~
Fra : jan'@nospam.no

Dato : 03-08-02 09:32

På min ferd over Kattegat i begynnelsen av denne uken la jeg merke til
at Rescue Sweden hadde kommunikasjon med båter om en eller annen
assistansesituasjon (flytting av pasient). Kommunikasjonen foregikk på
kanal 16 (min erfaring med Danmark og Norge er at redningstjenesten
flytter til arbeidskanal når behovet for å nå alle stasjoner er slutt).
Ingen av meldingene ble innledet med PAN-PAN eller MAYDAY.
Så kommer Lyngby Radio med rutinemessig annonsering av farvannsvarsler
eller skipper's information - hvorpå Rescue Sweden kommer inn "Thank you
for interfering with our distress traffic".

Etter min ringe mening burde Rescue Sweden markert at de hadde
prioritert trafikk ved å bruke PAN-PAN eller MAYDAY foran hver sending,
eller ha forlagt sin trafikk til en arbeidskanal, etter at situasjonen
ikke krevde flere hjelpere.
Senere i uken hadde de endret praksis og ba involverte stasjoner i et
pasient-transportoppdrag om å flytte til arbeidskanal. Det er å håpe at
de fortsetter med denne praksisen, og ikke kjører hele
assistansekommunikasjonen på 16.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 03-08-02 10:38

> [...]
> prioritert trafikk ved å bruke PAN-PAN eller MAYDAY foran hver sending,
> eller ha forlagt sin trafikk til en arbeidskanal, etter at situasjonen

Jag hade för mig att Mayday och Pan-pan bara skall användas i anropet, relay
resp. svar och inte i ev. efterföljande trafik. Däremot skall alla
stationer som inte är involverade i nödsituationen undvika att använda
kanalen tills man fått klartecken att kommunikationen är slut. När man
börjar använda kanal 16 skall man försäkra sig om att trafik inte pågår,
genom att lyssna på kanalen i förväg (givetvis med undantag för ev. egen
nödsituation). Nedan är ett utdrag ur GMDSS-reglerna för nödtrafik:

(f) Until they receive the message indicating that normal
working may be resumed (see paragraph (h) of this section), all
stations which are aware of the distress traffic, and which are
not taking part in it, and which are not in distress, are
forbidden to transmit on the frequencies in which the distress
traffic is taking place.
(g) Stations following distress traffic that are able to
continue normal service may do so when the distress traffic is
well established and on condition that it observes the provisions
of paragraph (f) of this section and that it does not interfere
with distress traffic.

Så om det var nödtrafik som pågick, så tycker jag att Sweden Rescue hade
goda skäl att påpeka att Lyngby Radio störde trafiken, vilket de borde ha
försäkrat sig om att de inte gjorde, innan de påbörjar rutinmässiga
annonseringar på kanal 16.