MS Windows
briani 27239
Slette pagefile i XP
Fra : Peter

Dato : 03-08-02 08:20

Hej

Da jeg skal lave et image af min HD som skal brændes på en CD skal jeg have
slettet min pagefile i DOS.

Men en dir efter boot fra bootdisk vises ikke pagefile.sys men den samlede
plads viser, at den er der.

Hvordan sletter man den?

Hilsen Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-08-02 09:32

"Peter" <no_spam@no.where> skrev....

> Men en dir efter boot fra bootdisk vises ikke pagefile.sys men
> den samlede plads viser, at den er der.

Filen er skjult. Prøv du bare at lave en DEL PAGEFILE.SYS, så
forsvinder den.

--
Kent Oldhøj

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-08-02 23:23

Ikke hvis Windows XP er startet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-08-02 02:34

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev....

> Ikke hvis Windows XP er startet.

Det er XP aldrig, når man booter op på en DOS diskette.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter

Dato : 04-08-02 08:13

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev....

> Det er XP aldrig, når man booter op på en DOS diskette.

Bortset fra det kan man ikke slette den som du foreslog.
Den siger filen ikke findes.

Hilsen Peter

Fra : Edmund

Dato : 04-08-02 08:47

Peter skrev:

> Bortset fra det kan man ikke slette den som du foreslog.
> Den siger filen ikke findes.

Boot fra win98 bootdiskette og skriv
ATTRIB C:\pagefile.sys -S -H -R

Så kan den slettes

--
Mvh Edmund

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 03-08-02 09:43

> [...]
> slettet min pagefile i DOS.
>
> Men en dir efter boot fra bootdisk vises ikke pagefile.sys men den samlede

Under Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Ydeevne -> Avanceret -> Virtuel
Hukommelse - kan du vælge at fjerne pagefil.sys fra systemet.

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 14:11

Peter skrev:

> [...]
> jeg have slettet min pagefile i DOS.
>
> Men en dir efter boot fra bootdisk vises ikke pagefile.sys men den

Det er "farligt" det du her har gang i. Du vil slette sidefilen uden
at fortælle Windows det. Derefter laver du så et image. Når det
image engang skal genindlæses, så tror Windows, at der er en sidefil
på drevet, men sidefilen findes ikke. Det kan resultere i at Windows
ikke vil starte. Der er før set eksempler på her i gruppen, at det
kan gå grueligt galt hvis sidefilen ikke er hvor Windows tror den
skal være. Flyt sidefilen over på et andet drev eller partition i
stedet og brug Windows' indbyggede funktion til at gøre det med.
Derefter laver du så et image af systemdisken og får dermed ikke
sidefilen med i dit image.

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 03-08-02 19:35

> [...]
> ikke vil starte. Der er før set eksempler på her i gruppen, at det
> kan gå grueligt galt hvis sidefilen ikke er hvor Windows tror den

OK - det kan jeg ikke argumentere imod, men kun sige at de gange jeg har
oplevet det, har Windows sagt, at den ikke kunne finde pagefile og den
straks ville generere en ny.

> [...]
> stedet og brug Windows' indbyggede funktion til at gøre det med.
> Derefter laver du så et image af systemdisken og får dermed ikke

Det ville jo ikke løse det problem, du beskriver, da en genindlæsning af mit
image derved ville undgå at indlæse pagefile.
Et image er jo oftest til brug ved HD crash mv.

Derimod blev mit problem løst vha. regedit, hvor man kan sætte Windows til
at slette pagefile under shutdown, hvilket vel i sig selv taler imod dit
problem.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q182086&

Udover dette kan man sætte Policies til at rydde pagefile under shutdown,
hvilket vil gøre et image med pagefile samme størrelse som et uden, hvis man
anvender komprimering.

Tak for svaret.

Hilsen Peter

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 20:31

Peter skrev:

> OK - det kan jeg ikke argumentere imod, men kun sige at de gange
> jeg har oplevet det, har Windows sagt, at den ikke kunne finde
> pagefile og den straks ville generere en ny.

Når din Windows gør det så må den være sund og i topform, men
fra tidligere indlæg i gruppen, ser det ikke ud til, at den altid
gør det. Det var derfor jeg advarede.

> Det ville jo ikke løse det problem, du beskriver, da en
> genindlæsning af mit image derved ville undgå at indlæse pagefile.

Ja, men det er heller ikke nødvendigt for pagefile befinder sig på
et andet drev end det drev Windows er installeret på. Fordelen ved
den løsning er samtidig, at du får en bedre ydelse i Windows, når
pagefile er placeret på en anden fysisk harddisk og når du laver
et image af systemdisken, er du fri for at skulle slette pagefile
for den befinder sig slet ikke på det drev du laver et image af,
og det ved Windows at den ikke gør.

> Et image er jo oftest til brug ved HD crash mv.

Det vil det vel også sagtens kunne bruges til alligevel.

> Derimod blev mit problem løst vha. regedit, hvor man kan sætte
> Windows til at slette pagefile under shutdown, hvilket vel i sig
> selv taler imod dit problem.

Ja, det gør det, men det snakkede du jo heller ikke noget om i det
indlæg jeg svarede på. :)

For øvrigt så bliver pagefile ikke slettet, som jeg forstår linket
hos MS. Den bliver tømt.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 03-08-02 22:18

Madsen skrev:
> Når din Windows gør det så må den være sund og i topform, men
> fra tidligere indlæg i gruppen, ser det ikke ud til, at den altid
> gør det. Det var derfor jeg advarede.

Når jeg laver et image med ghost 5.0 tager den ikke pagefile.sys
med i image. Så en sletning fra dos er unødvendig. Jeg ved så ikke
om de nye versioner af Ghost og Driveimage tager filen med.

Jeg har to diske med 3 og 2 partioner og XP på anden partition på
disk 1 og det går fint med at indlæse image.
Bruger jeg så fdisk til at lave nye partitioner på drev 1, selv om
disken
er delt nøjagtig som før, går der ged i XP.Den ligger pagefile.sys og
programfiles på det forkerte drev. Det kan jeg så løse ved at fjerne
drev 2 inden opstart at det nye image.

Jeg tænkte så på at tage en kopi af pagefile.sys og lægge ind.
Vil XP så være ligeglad med indholdet i filen, hvis bare den har samme
størelse.

--
Mvh Edmund

Fra : Peter

Dato : 03-08-02 21:02

> For øvrigt så bliver pagefile ikke slettet, som jeg forstår linket
> hos MS. Den bliver tømt.

Det tror jeg du har ret i.
Pagefile.sys er der faktisk endnu, men mit image fylder det samme pga
komprimering.

God weekend,
Peter

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 22:39

Edmund skrev:

> Når jeg laver et image med ghost 5.0 tager den ikke pagefile.sys
> med i image. Så en sletning fra dos er unødvendig. Jeg ved så ikke
> om de nye versioner af Ghost og Driveimage tager filen med.

Min sidefil har alle dage været placeret på en anden fysisk disk end
den disk jeg har installeret Windows på, så jeg er ikke klar over om
Norton Ghost eller DriveImage tager sidefilen med eller ej. Det tyder
jo efterhånden på at de nyeste versioner ikke gør det.
Jeg bruger selv Driveimage 2002 for tiden, men imagefilen er jo så af
gode grunde ikke med, når jeg laver et image af systemdisken.

Grunden til jeg advarer er bla. følgende tråd:
http://makeashorterlink.com/?D5B221E61

> Jeg tænkte så på at tage en kopi af pagefile.sys og lægge ind.
> Vil XP så være ligeglad med indholdet i filen, hvis bare den har
> samme størelse.

Jeg har svært ved at overskue dine drev og partitioner, men kan
fortælle, at min sidefil pt. er delt imellem Win2000 og WinXP, så
jeg tror at Windows er ligeglad med indholdet, når bare filen findes
og har den størrelse som er defineret i styresystemet.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 03-08-02 23:24

Madsen skrev:

> Grunden til jeg advarer er bla. følgende tråd:
> http://makeashorterlink.com/?D5B221E61

Det var også for at give et eksempel på hvor det kan gå galt
at jeg kom med mit indlæg, og dermed give dig ret i at man bør
advare.

Mit problem og det i dit link, er sikkert det samme. WinXP kan ikke
genkende disken, jeg har så bare fdisket min, med samme resultat
som en ny disk i dit eksempel.

Det må jeg så teste om en kopi at pagefile.sys kan løse det.
Det bliver ikke idag jeg kan fdiske, der er for meget på min disk.

--
Mvh Edmund

Fra : dion

Dato : 03-08-02 22:00

Hvis du bruger DriveImage 2002 -også kaldt driveimage 6- til at lave den image vil
DriveImage selv sørge for at hverken pagefile.sys eller hiberfil.sys er med i imagen.
Med driveimage 5 skulle man selv slette hiberfil.sys.
original message from no_spam@no.where