Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brune nuancer på s/h fotos
Fra : Johnny Jensen

Dato : 02-08-02 21:36

Jeg har ofte set mor og barn billeder taget i sort-hvid, men med brune
nuancer. Hvordan er det lavet ? Med filter eller er det fikset digitalt ?

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 02-08-02 22:09

Fra : Johnny Jensen

Dato : 02-08-02 22:19

Perfekt ! tak for hjælpen !

jj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-08-02 22:27

Johnny Jensen wrote:

> Jeg har ofte set mor og barn billeder taget i sort-hvid, men med
> brune nuancer. Hvordan er det lavet ? Med filter eller er det
> fikset digitalt ?

I den analoge teknik kaldes det bruntoning, det laves med nogle kemiske
processer, hvor det sorte sølv i papirkopien farves brunt. Bruntoner er
en speciel kemi der kan købes i velassorterede fotobutikker.

Bruntoning fungerer bedst på gammedags barytpapirer, man kan også lave
"bruning" af den hvide papir bund ved at bade kopien i kaffe, det er en
ret spændende effekt. Læs evt. relevant literatur om emnet.

I den digitale teknik kan man lave en tilsvarende effekt ved at lave en
duotone, og her har man den fordel, at man selv kan vælge hvilken brun
farve man vil bruge. Læs manuellen til det billedbehandlingsprogram du
anvender, der vil du finde alle nødvendige oplysninger.

Fra : Poul Petersen

Dato : 03-08-02 11:24

"Johnny Jensen" <Lejo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ofte set mor og barn billeder taget i sort-hvid, men med brune
> nuancer. Hvordan er det lavet ? Med filter eller er det fikset digitalt ?

Det kan fremstilles på flere måder, som du ser - men når man " igamle dage "
ville have et nyere billede til at blive bruntonet, dyppede eller malede man
bare det færdige produkt i kaffe - og tørrede det igen.
Mvh. Poul Petersen.

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 03-08-02 12:43

"Johnny Jensen" <Lejo@tdcadsl.dk> wrote in

> Jeg har ofte set mor og barn billeder taget i sort-hvid, men med brune
> nuancer. Hvordan er det lavet ? Med filter eller er det fikset digitalt ?

Siden flere har vært så vennlige å skrive den "analoge" måten å gjøre dette
på, får jeg komme med den digitale. Man kan da bruke Duo-Tone filteret i
Photoshop. Det tar deg evt ca 30 sekunder å forstå hvordan dette fungerer.

--
Ole Kristian Bangås