Spørgsmål
Fra : Mejdahl

Dato : 02-08-02 21:41

Jeg har læst følgende med stor forundring:

Fødevaredirektoratet har klart præciseret over for Danmarks Jægerforbund,
at jagthunde udgør en smittefare i og med, at de kan transportere smitten i
pelsen, og det blev anbefalet, at vi aflyser vores hundearrangementer.
Det er derfor besluttet, at alle Jægerforbundets hundeprøver i området syd
for Limfjorden og vest for Lillebælt aflyses øjeblikkeligt. Endvidere
pålægges vores prøveledere i de øvrige landsdele at afvise tilmeldte hunde
fra denne del af Jylland!

Ovennævnte er også omtalt i TV 2 nyhederne.

Jeg ved at der i denne weekend afholdes flere hundeprøver, agility m.m. på
Sjælland med hunde fra Jylland og kan derfor ikke forstå at den slags
sammenkomster med hunde ikke bliver aflyst. Er der nogen her der kan give
mig en forklaring?

VH Jens

Fra : Mejdahl

Dato : 02-08-02 21:43

Smittefaren er med: Newcastle Disease.
VH. Jens

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 05-08-02 13:54

Hej
Dansk Retriever Klub har aflyst alle sine prøver, men begrundelsen her har
været at der bruges fuglevildt med fjer og at disse kunne udgøre en
smitterisiko. At hundene skulle kunne bære smitten i pelsen har jeg ikke
hørt. Hvad så med katte eller andre dyr i naturen?
Hilsen Vibeke