Hjælp Z DREV
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 02-08-02 18:04

Hej
Jeg prøver lige igen

Jeg vil gerne vide hvad i mener om Z drev
Da jeg står overfor og skal skift båd har overvejet at få en båd med Z drev
frem for påhængsmotor

Hvor stabile er sådane drev ?
Hvad med prisen ? hvis det går galt ?
Nogen ulemper

Fra : Tim Sørensen

Dato : 02-08-02 20:06

"Jens Vestergaard" <lionx@worldonline.dk> wrote in message
> Hvor stabile er sådane drev ?
Mange mange ganger mere stbile en påhængsmotorer!

> Hvad med prisen ?
De er dyrere end påhængsmotorere.

> hvis det går galt ?
Du skal være meget dum/heldig hvis du vil ødelægge en.

> Nogen ulemper
De har et lavt forbrug i forhåld til de HK de yder, og
kræver minimalt eftersyn.

I denne kommentar omtaler jeg MerCruiser som jeg
for en del år siden arbejdede med i Bådshoppen i Ebeltoft.

Volvo samt andre fabrikanter laver også SternDrive, men
dem vil jeg ikke udtale mig om, pga. manglende kendskab.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-02 23:02

"Jens Vestergaard" <lionx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Dav.

> Hvor stabile er sådane drev ?

Jeg har intet at klage på. Har trukket Z-drev (Mercrusier) med både en V6 og
senest med en V8.

Servicerer du dem ordentligt (jeg anvender aut. Mercruser-værksted) kører de
ganske problemfrit.

> Hvad med prisen ?

Fra ny - en mindre bondegård. Så hut jeg visker omkring 40.000 til 50.000
kr.

> hvis det går galt ?

Så er det også dyrt.

Men ingen normal "kaptajn" sejler ind på smult vande med fuld hammer.
Samtidig anvender du både søkort og "dybdefinder".

Drevet kan hæves, vel og mærke med omtanke, ikke for fuld skrue.

Du kan (sikkert) også tegne en (kasko-)forsikring. Denne dækker naturligvis
ikke ved uagtsom adfærd.

> Nogen ulemper

En fast skrueaksel er naturligvis mere holdbar, ellers kan jeg ikke finde
nogen ulemper umiddelbart.

Hr. Bjørn

Fra : BBJ

Dato : 03-08-02 22:33

Jeg har lige overværet et næsten forlis pga et Zdrev som blev utæt. Det ku
være et drama, men vejret var godt.
En spækhugger med z-drev sejlede forkert ved Hallands Väderø, konen råbte
til manden at der var klipper lige foran stævnen og han skiftede brat fra
frem til tilbage, hvorefter den pludselig kraftpåvirkning ødelagde to af de
fire motorophæng og værst af alt, gummiringen omkring z-drevets gennemføring
i bunden af båden blev trykket ud af pasning, så vandet fossede ind. Det
var heldigvis roligt vejr, så med gummi og robåde kom vi fra flere
forankrede både ud og hentede spædbarn i lift, kone og 3årig knægt og den
vigtigste bagage. Det lykkedes at få båden slæbt ind på lavt vand med
sandbund, hvorefter vi prøvede at håndpumpe den medens det blev forsøgt at
skubbe gummiringen på plads. Det lykkedes ikke, så søredningstjenesten blev
tilkaldt (stor gummibåd med motorpumpe). De slæbte båden til nærmeste havn
med værft. Bådejerens kommentar: Nu lukker jeg det hul, og køber en god
påhængsmotor. Tænk hvis samme pakning var blevet alvorligt utæt i rum sø.
Så jeg er ikke tryg ved z-drev.
Jeg klarer mig med en lille 2-takter, men ku da godt tænke mig en ny
4-takter (stabil, økonomisk, og renlig)
mvh Birger

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-08-02 22:44

"BBJ" <bbjessen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige overværet et næsten forlis pga et Zdrev som blev utæt. Det
ku
> være et drama, men vejret var godt.
> En spækhugger med z-drev

Hvem pokker (man har næsten lyst til at bande også)monterer et Z-drev på en
Spækhugger....?

Det er en sejlbåd og ingen motor-/speedbåd.

Jeg har 250 HK på mit Z-drev og jeg kan sagtens give temmeligt meget bak.

Jeg vil mene det er skipperen som troede han kunne gå på vandet.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-02 22:56

Enig. Det giver jo ingen mening. Ham der monterede en (fly)jetmotor på hans
pickup døde jo også. - og det kan man jo hverken bebrejde jetmotorer eller
pickup'er .....

/Bjarke

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-02 00:00

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Enig. Det giver jo ingen mening. Ham der monterede en (fly)jetmotor på
hans
> pickup døde jo også. - og det kan man jo hverken bebrejde jetmotorer eller
> pickup'er .....

LOL... en anden ting er, hvordan pokker har gutten fået drevet
monteret....en Spækhugger har rund agterstavn og ingen "flange" at montere
på...?

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-08-02 07:18

On Sun, 4 Aug 2002 01:00:04 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>LOL... en anden ting er, hvordan pokker har gutten fået drevet
>monteret....en Spækhugger har rund agterstavn og ingen "flange" at montere
>på...?

Begrebsforvirring - det ka' umuligt passe.

Du har nemlig ret i, at båden har en "rundet" bagende, som ovenikøbet
"går ud i" en spids. Der kan på ingen måde monteres Z-drev uden
væsentlige, konstruktive ændringer og ombygninger, som næppe er
foretaget.

I givet fald vil jeg vurdere en sådan ændring til at "ødelægge"
brugtprisen for fartøjet.
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-02 13:46

"Mogens Knudsen" <alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d4cc627.3125193@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> I givet fald vil jeg vurdere en sådan ændring til at "ødelægge"
> brugtprisen for fartøjet.

Det ville ikke kun ødelægge prisen, det ville gøre båden (spidsgatteren)
totalt og aldeles ubrugelig og ville ikke længere kunne kaldes en
Spækhugger; men ændre betegnelsen til Klamphugger.

Hr. Bjørn.

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-08-02 00:24

Isang tao pinangalanan BBJ nagsulat :

>Jeg har lige overværet et næsten forlis pga et Zdrev som blev utæt. Det ku
>være et drama, men vejret var godt.
Klip

Jeg tror du har lidt kludder i alfabetet.
Et z-drev sidder typisk i hækken af en speedbåd.
Det kan ikke bygges ind i hækken på en Spækhugger, da den er
spidsgattet.

Et S-drev (også kaldet et Sejlbådsdrev) derimod, sidder gennem et hul i
bunden af en båd.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 04-08-02 12:16

"BBJ" <bbjessen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
[Historie]

Han der har sejlet den båd er fan..... da
også en f* nar hvis han bare hamrer den i bak på den måde.!

Han har vel ikke en gang taget sit kørekort.
Hvis han havde ville han jo vide hvordan en båd opfører sig.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 07-08-02 11:38

Hej

Jeg siger mange tak er ikke længer bange for så drev
Tak
Jens