En retur kat
Fra : Søren Kongstad

Dato : 02-08-02 16:54

Jeg har nu påført mig min brandsikre dragt i forventning om den modtagelse
min post vil få.

Vi fik fgor 1 1/2 år siden to misser, svendsen og sally, En sort han og en
gråstribret hun. De er meget forskellige i væsen og størrelse.

Svendsen er en bølle uden lige der tæver sally ved alle lejligheder. Han er
nysgerrig, tilbringer mere tid på vores arme end på gulvet.

Men han har fået en skidt vane. For et halvt års tid siden begyndte han at
tisse uden for kattebakken. Ikke kun uden for bakken men på det tøj der lå
på gulvet - på dynen eller hvad han nu kunne komme til (han blev snittet som
omkring 5 måneders alderen).

Vi tog ham til dyrlægen som diagnosticerede struvit. Han har så været på kur
siden. først 6 uger diæt så 6 ugers normal, så 2 ugers diæt 6 ugers normal
osv. Der har været et par smuttere i starten af forløbet, men siden er alt
gået godt.

Indtil for en uge side hvor vi kom hjem til en stinkende seng. Da han netop
var færdig med sine 2 ugers struvit kur tog vi ham til doktormanden. Han gav
ham noget smertestillende, samt noget antibiotika. Det er stadig struvitten
der spøger. I dag har tisset i sofaen. Nu vil vi ikke mere.

Det er ikke til at holde ud at vores lejlighed skal stinke af kattepis. Vi
bord i en 58 kvms så det forpester rimelig hurtigt atmosfæren.

Vi har derfor besluttet os for at returnere ham til internatet.

Det kan være at andre har bedre mulighed for at tage sig af en syg kat, men
vi har ikke overskud til at holde styr på ham oven i fuldtidsjob.

Er der andre der har været i samme situation? hvad har i gjort?

mvh

Ninette &
Søren

Fra : Kirstine

Dato : 02-08-02 17:34

In article <aie9ud$c8q$1@sunsite.dk>, spamm@kongstad.net says...

> SNIP om Svendsen og hans uvaner

Jeg har ikke den store erfaring med struvit - kan det ikke behandles
således, at det forsvinder? Det hele bliver ligesom lidt nemmere at
overskue, når man kan se en ende på det.

Vi har selv stået i samme situation - vores ene kastrat begyndte
pludseligt at strinte...og det stank!!!!! Dyrlægen sagde blærebetændelse,
så vi prøvede først den ene, så den anden og så den tredje antibiotika
kur. Hver gang hjalp det tilsyneladende et par dage - og så startede vi
forfra. Det var først, da han ændrede adfærd og begyndte at parre sig med
vores anden kastrat, at vi fandt ud af, at problemet ikke var en
infektion. Vores kat var udstyret med tre testikler, og da nr 3 - som
havde gemt sig i lysken og dermed havde undgået første kastration, den
snedige satan - blev fjernet, ophørte strinteriet efter en uge. Men i den
periode, hvor det stod på - omkring ½ år - var vi meget tæt på at give op
flere gange.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Pia J

Dato : 02-08-02 17:37

Jeg ved ikke, hvad sygdommen ellers indebærer, men at tage en voksen, syg
kat er nok ikke populært. Der er så mange andre at vælge mellem. Spørgsmålet
er, hvor fedt katten så har det med det, dels at være syg, dels sidde i
mange måneder på internat og være "glemt". Og om internatet overhovedet vil
tage ham.

Det er ikke synd for katten at være død. Men det kan være synd for den at
være i live. Måske du skulle overveje dette, hvis det er en livsvarig
sygdom?

hilsen Pia

Fra : Denise

Dato : 02-08-02 18:12

Hej
Stakkels kat at være syg og uelsket. Holder man af sine dyr har man også tid
til at være hos dem når de er syge, uanset alt muligt. Ellers er aflivning
måske jeres mulighed. Er iøvrigt enig med hvad Pia skriver.
Denise

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 02-08-02 20:05

Hejsa,
jeg har ingen erfaringer med det men her:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_blaeresten.html
skriver de at man kan opererer urinrøret ud til huden.
Desuden står der at katten skal på diæt resten af sit liv. Og det virker det
ikke som om jeres er kommet?

Mvh
Vibeke J

Fra : Inger Kaya

Dato : 02-08-02 20:56

Jeg må indrømme at både min mand og jeg er af den opfattelse at man
står last og brast med eens dyr når de er syge. Man har selv valgt
dem. Man sender jo heller ikk ægtefællen væk med skiltet syg og derfor
uønsket, vel.

Jeg bliver både ked af det og skuffe over folk, bare de har den tanke
er nok for mig. Kan det ikk helbredes ville jeg nok vælge at lade
missen og mig mødes ved regnbuebroen istedet. Det tror jeg den vil
være bedre tjent med en dagligt se/høre madmor/far mugge over noget
som den måske ikk kan gøre for pga. sygdom.

/ Inger Kaya

Fra : LowLifeDK

Dato : 02-08-02 21:23

så sandt, så sandt.. !

Som "ejer" har man kontrakt med dyret, i tykt og tyndt.

Low

Fra : Kirstine

Dato : 02-08-02 21:42

In article <0lolkugp5551pn7pumje52qjelaj8u3mcd@4ax.com>,
Tumling111@gmx.net says...
> [...]
> står last og brast med eens dyr når de er syge. Man har selv valgt
> dem. Man sender jo heller ikk ægtefællen væk med skiltet syg og derfor

Arh...tjah..hmm...nu har kæresten lige ligget med halsbetændelse, og når
en mand er syg *støn* - tanken har da strejfet mig

> [...]
> være bedre tjent med en dagligt se/høre madmor/far mugge over noget
> som den måske ikk kan gøre for pga. sygdom.

Da vores Tabasco gik og strintede, overvejede vi at forsøge at finde en
gård, hvor han kunne få et liv som udekat, hvilket ikke er en mulighed
her på Nørrebro IMO. Så i visse situationer mener jeg faktisk godt, at
det kan være en løsning - og som jeg læser Ninette og Sørens indlæg,
søger de jo netop et alternativ...hvis katten var uelsket, ville de nok
ikke have betænkt sig to gange.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 02-08-02 21:57

Fra : Kate

Dato : 03-08-02 18:26

Hej Søren

Nu har du fået nogle reaktioner, men jeg vil da lige fortælle dig at i
følge netdyredoktor findes der diæt foder som kan hjælpe katten. Har
din dyrlæge slet ikke nævnt det?

Et lille udsnit fra netdyredoktor:
"Ved diætbehandling kan struvit-sten behandles med Prescription diet®,
S/D Specific® FSD eller FCD eller Eukanuba® struvitstensdiæt."

Hvis det ikke kan hjælpe og i beslutter jer for at skille jer af med
katten, synes jeg faktisk du gør katten en bjørnetjeneste ved bare at
aflevere den hos et internat. Ligesom i ikke vil ha' en syg kat kan du
forvente at ingen andre vil vælge ham, så hvis i ikke vil beholde ham
synes jeg i skal gøre ham en sidste tjeneste og aflive ham. Jeg er ikke
fortaler for at aflive unge dyr, men nogen gange må man være
barmhjertig når nu man har taget ansvaret for et levende væsen og
aflivning hører nogen gange med selv om det er en svær beslutning.

Kate

Fra : Ragna Skott

Dato : 03-08-02 19:12

<aflivning hører nogen gange med selv om det er en svær beslutning.

<Kate

Jeg er helt enig med Kate. Når man har taget et dyr til sig, har man
forpligtet sig til at følge det hele vejen - og ikke lade det få en endnu
mere omtumlet skæbne end det har haft hidtil.

--
Venlig hilsen, Ragna