Deling af internetforbindelse WinME
Fra : Erik Refner

Dato : 16-02-01 15:25

Findes der en venlig sjæl, der kan fortælle mig (en snart skaldet), hvad jeg
gør forkert?
Jeg har to comps i et lille hjemmenetværk. Begge kører WinME.
Værten kører Teledk's Netexpres (256, Speadstream 3010 PPP) og det går helt
fint.
De to comps er indbyrdes forbundet med et par Ethernetkort (10 mb, coaxial
kabelforbindelse, NE2000-kompatibel) med printer- og fil-sharing. Jeg bruger
IPX/SPX-kompatibel protokoller). Det går også helt fint.
Men når jeg forsøger mig med Deling af Internet-forbindelsen, bliver alt
sort!
Jeg bruger den reglementerede vej: Windows deling af Internet-forbindelsen
(Kontrolpanel - Tilføj/fjern programmer - diskette i den anden comp etc.
etc.).
Efter genstart logger værtsmakinen tilsyneladende på Netexpres, men kan ikke
åbne en internetside. Efter lang, lang tid kommer der en meddelelse i
Internetexplorer's statuslinie, at der er opstået en dns-fejl. (I stedet for
at deaktivere DNS, har jeg forsøgt at indsætte de korrekte adresser til
DNS-serveren, men uden resultat).
Klienten kan selvfølgelig heller ikke åbne en internetside ("Siden kan ikke
vises" og en meddelelse helt for neden om at der er opstået en DNS-fejl).
Hvis det findes, hvad er så tricket?
På forhånd tak
Erik

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 16-02-01 15:36

Hej Erik

"Erik Refner" <graphcom@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:bLaj6.72223$zw.1287923@twister.sunsite.dk...
> Jeg bruger
> IPX/SPX-kompatibel protokoller).

Du skal bruge TCP/IP.
Se om du kan få nogle fif her:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Bootable CD-ROM, Fjernstyring med VNC m.m.:

Fra : Erik Refner

Dato : 19-02-01 13:56

Hej Bjarne
Først tak for dit hurtige svar.
Jeg har læst din meget udførlige beskrivelse og har prøvet at følge den til
punkt og prikke.
Der er dog et lille aber-der-bei: Du skriver at "Det forudsættes at man i
forvejen har installeret TCP/IP på alle PC, at man har en fungerende
netværksforbindelse imellem dem og at man i forvejen har en fungerende
Internetforbindelse". Jeg har en fungerende Internetforbindelse, men jeg kan
ikke få netværksforbindelsen til at fungere med TCP/IP protokollerne alene.
Først når jeg installerer IPX/SX protokollerne kommer der hul igennem.
Jeg har så prøvet at gå videre herfra med din beskrivelse, men kun med det
resultat at Internetforbindelsen går i udu.
Jeg har også forsøgt mig med nogle andre drivere til netkortene og kortene
efter fabrikanten både kan køre som NE2000-kompatibel og ISA Plug & Play
Ethernet. Det gjorden ingen forskel.
Har du evt. et forslag til hvordan jeg kommer videre, vil jeg være utrolig
glad.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-02-01 16:04

Hej Erik

"Erik Refner" <graphcom@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:NJ8k6.10756$2w6.132109@twister.sunsite.dk...
> Jeg har en fungerende Internetforbindelse, men jeg kan
> ikke få netværksforbindelsen til at fungere med TCP/IP protokollerne alene.

Installer TCP/IP på alle PC.
Giv dem hver sin IP adresse, f.eks. 192.168.0.1, 192.168.0.2,...... osv.
For at følge mit eksempel, giver du den PC med Internet forbindelsen 192.168.0.1.
Subnetmask skal være 255.255.255.0

Check om de kan pinge hinanden. Kan de det er det fint.
Husk øvrige TCP/IP indstillinger som omtalt om ICS.
Kan de ikke pinge hinanden, check om de kan pinge sig selv. Dem der ikke
kan pinge sig selv har et problem med Netkort, Driver eller TCP/IP.

> Først når jeg installerer IPX/SX protokollerne kommer der hul igennem.
> Jeg har så prøvet at gå videre herfra med din beskrivelse, men kun med det
> resultat at Internetforbindelsen går i udu.

Internetdeling virker ikke med IPX, det skal være TCP/IP.
Bemærk, du kan godt køre med flere protokoller, f.eks. både
IPX og TCP/IP.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Erik Refner

Dato : 20-02-01 14:34

Hej Bjarne
Jeg har gjort som du har sagt. De pinger hinanden ok. Ingen problemer her.
Internetsharing virker stadigvæk ikke.
På værten er der imidlertid ikke nogen TCP der er knyttet til
modemforbindelsen, men istedet: NDISWAN ->SpeedStream 3010 PPP.
Ser jeg egenskaberne for den, er der ingen, kun et tomt felt.
Jeg er ingen ørn til det her og håber ikke jeg går dig alt for meget på
nerverne. Men har du endnu et svar, er jeg taknemmelig.
Erik