Sommer duft
Fra : LR4669

Dato : 02-08-02 10:53

Hej

Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?

''Man'' siger det dufter af frisk luft .. men lugter luft ?.. eller ?

//Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-02 11:03

LR4669 skrev:

>Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?

Godt spørgsmål, men mon ikke sagen er at regnen vasker nogle
duftstoffer væk, så man kun mærker dem der er tilbage? Det
opleves naturligvis som om der er kommet en ny duft.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-08-02 12:19

Scripsit "LR4669" <LR4669@ehs.dk>

> Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?
> ''Man'' siger det dufter af frisk luft .. men lugter luft ?.. eller ?

Jeg tror hovedsageligt der er tale om at regnen skyller støvpartikler
m.v. ud af luften.

Man kan også forestille sig at når jord/planter bliver våde, vil
duftende stoffer på overfladen blive opløst i regnvandet og lettere
derfra kunne undslippe til atmosfæren end de kunne da de var tørret
ind i fast form. Men det ved jeg ikke noget om.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : karin

Dato : 02-08-02 19:17

"LR4669" <LR4669@ehs.dk> wrote in message news:<3d4a5684@mail.ehs.dk>...
> Hej
>
> Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?
>
> ''Man'' siger det dufter af frisk luft .. men lugter luft ?.. eller ?
>
> //Lars

Jeg ved ikke med regnvejr, men luftens lugt før/under tordenvejr
skyldes ozon, som dannes i elektriske felter.

Mvh Karin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-08-02 19:36

karin wrote:

> Jeg ved ikke med regnvejr, men luftens lugt før/under tordenvejr
> skyldes ozon, som dannes i elektriske felter.

Det er vist også den mest sansynlige beskrivelse, jeg har hørt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-08-02 20:46

Scripsit "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> Det er vist også den mest sansynlige beskrivelse, jeg har hørt.

Det forklarer bare ikke den specielle fornemmelse efter en almindelig
uelektrisk sommerskylle.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-08-02 20:56

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> Det forklarer bare ikke den specielle fornemmelse efter en almindelig
> uelektrisk sommerskylle.

Har du særlig lugtsporsans ?
Så vist på TV2 at det findes, men ellers er en poreåbning af planter,
samt en frigivelse af jordaroma vist årsagen, men da den er meget
forskellig, også som jeg erinder den, med en del års aktiv ophold
i det fri, må det vel være et spørgsmål om at specificere, hvilken
af naturens dufte, der menes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-02 07:57

Erik G. Christensen skrev:

>Har du særlig lugtsporsans ?

Jeg har ikke, men jeg har det som henning at der er noget særligt
ved luften efter en regnskylle.

>Så vist på TV2 at det findes, men ellers er en poreåbning af planter,
>samt en frigivelse af jordaroma vist årsagen, men da den er meget
>forskellig, ...

Jeg snakker om en duft som ikke er forskellig, eller i hvert fald
ikke opleves som forskellig.

--
Bertel

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-08-02 20:00

LR4669 wrote:
> Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?
>
> ''Man'' siger det dufter af frisk luft .. men lugter luft ?.. eller ?

Jeg synes det lugter af våd jord.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Christian Andersen

Dato : 02-08-02 20:01

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Jeg synes det lugter af våd jord.

For lige at snakke om noget andet: Hvorfor lugter en våd hund med en lang
pels så grimt?

Eller er det bare mig?

--
..signature

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-02 00:18

Christian Andersen <tcd977fzm1001@sneakemail.com> skrev i en

> For lige at snakke om noget andet: Hvorfor lugter en våd hund med en lang
> [...]

Uvaskede hunde stinker fælt, især når de er våde. Bl.a. ynder de at rulle
sig i alt muligt råddent. Bagefter ligger de og godter sig foran sofaen.
(Hos de mennesker der går i bad hver dag og skifter tøj hele tiden). Min
svogers hund havde engang rullet sig i et råddent rævekadaver, og vi fik ved
et objektivt eksperiment fastslået, at den på nogen meters afstand kunne
lugtes i modvind! Endda uden at være våd.

Tilbage til regnbygen. Når jeg åbner vinduet efter en byge, lugter
cementtaget helt karakteristisk. Det er en lugt der er fælles for cement, så
en dag jeg kom hjem og lejligheden lugtede sådan, vidste jeg der var noget
galt. Det var akvariet der havde lækket. Øv!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mortenmp

Dato : 03-08-02 01:20

"snip"

> [...]
> et objektivt eksperiment fastslået, at den på nogen meters afstand kunne
> lugtes i modvind! Endda uden at være våd.

Et objektivt eksperiment?? Hvordan?

Venligst, Mortenmp

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-02 23:42

Mortenmp <nospam_mortenmp@hotmail.com> skrev i en

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> "snip"

> ved
>
> Et objektivt eksperiment?? Hvordan?
>
> Venligst, Mortenmp

Vi er godt nok i en videnskabsgruppe, men det mest videnskabelige (og
objektive) ved forsøget var, at vi alle tre var enige om at kunne lugte
uhyret, der iøvrigt pådrog sig en måneds ikkei-stuearrest. Havde det været
en ren vind uden turbulenser ville vi naturligvis ikke kunne have lugtet
noget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Filospasmo

Dato : 04-08-02 00:02

> Vi er godt nok i en videnskabsgruppe, men det mest videnskabelige (og
> objektive) ved forsøget var, at vi alle tre var enige om at kunne lugte
> uhyret, der iøvrigt pådrog sig en måneds ikkei-stuearrest.

Lugte er ikke det mest objektive der findes - man fristes til at betegne
"lugt" som en "subjektiv" væren/ontologi. Eksperimentet kan i bedste fald
sige at være inter-subjektivt.

> Havde det været en ren vind uden turbulenser ville vi naturligvis ikke
kunne have lugtet noget.

Dette må vist være afhængig af vindretningen?

Men jeg er IKKE i tvivl om at køteren stank....

/Filo....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-02 00:37

Filospasmo <nospam_filospasmo@hotmail.com> > Dette må vist være afhængig af
vindretningen?

> Men jeg er IKKE i tvivl om at køteren stank....
>
> /Filo....

Forsøget gik på om den kunne lugtes i modvind, altså når vinden blæser fra
forsøgsperson direkte mod hund. Det kunne den! Og her var ikke tale om
særligt lange overvejelser, om det nu også kunne passe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Filospasmo

Dato : 04-08-02 00:51

Jo,jo, men talen gik jo på det objektive/subjektive...tror jeg nok.
Der er stadig ikke tale om et objektivt forsøg, men om intersubjektivt
fælleskab
Ciao..

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-08-02 20:04

In news:dk.videnskab Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

>Jeg synes det lugter af våd jord.

"En duft af asfalt efter nyfalden regn..." fra sangen "Selv en dråbe".

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-02 20:35

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:

> Jeg synes det lugter af våd jord.

Og lugten af våd jord skyldes, så vidt jeg husker, for en stor del
geosmin, som dannes af forskellige svampe og alger.

   <http://www.biosite.dk/staabi/geosmin.htm>

En mere behagelig lugt stammer fra cumarin (tænk "nyslået hø"), som
dannes af forskellige højere planter.

   <http://www.biosite.dk/staabi/coumarin.htm>

// Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-08-02 20:39

LR4669 <LR4669@ehs.dk> skrev i en news:3d4a5684@mail.ehs.dk...
> Hej
>
> Hvad er det der dufter, når der på en sommerdag kommer en regnbyge ?
> ''Man'' siger det dufter af frisk luft .. men lugter luft ?.. eller ?

En regnbyge på tør jord vil fortrænge luften i jordens porer.
Der er bl.a. kuldioxid som sammen med andre duftstoffer i
porerne giver en frisk duft af "jord".
Regnbyger er en viftig faktor for jorden "åndedræt", hvor
kuldioxiden frotrænges og gør plads for ilt.

Per A. Hansen