Dele ADSL mellem flere lejligheder! Gode r~
Fra : Junker Thomsen

Dato : 16-02-01 10:51

Dele ADSL mellem flere lejligheder!
Gode råd søges
+ Spm. om trådløst netværk!!!
****************************

Jeg har netop bestilt ADSL hos Cybercity) !

Når ADSL bliver oprettet i min lejlighed vil vi gerne dele forbindelsen
mellem et par naboer...
MEn jeg har ikke den store netværkserfairng endnu!

Umiddelbart har vi tænkt på at sætte en switch bag på routeren og sætte en
lejlighed på hver port!
Forbindelsen bliver 256 kbps
Routeren bliver en Cisco 677!
Er der nogen som har nogle gode råd i den forbindelse?

Da vi ikke er så meget for at kable mellem lejligheder, vil jeg høre om der
er nogen som kan give mig lidt gode råd, tips og/eller erfaringer med
trådløst kabling!
Jeg aner INTET om trådæøst netværk!!!

Hvilke produkter indenfor trådløst netværk kan I anbefale ?
Er prisen meget dyr i forhold til traditionel kabling ?
Vi bor i et boligkompleks med beton-vægge, kan signalet gå igennem væggene,
tror I???
(lejjlighederne ligger max. 50 meter fra hinanden)!
Spyt ud af jeres erfaringer, så vil jeg blive meget glad!!!!

1000 tak!

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Kim L.T.

Dato : 16-02-01 16:33

Når der ikke er tale om mere end en 256 KBit. forbindelse, ville jeg så klart
anbefale at sætte en maskine op som Proxy (Web Cache) Server og så lede
forbindelsen gennem denne!

Jeg kører selv en lignende løsning!

Mit setup:

- Internet forbindelse 256 KBit. (WOL) - Cisco 677
- Pentium 100 Mhz. med 64 MB. Ram og 1 GB. til Web Cache. Maskinen kører
GNU/Linux 2.4.1 med netfilter (IPTables) FireWall og Squid Proxy Server.
- 5 Port Switch

Fordelen ved at lede den igennem FireWall/Proxy maskinen, inden den bliver delt
ud til lejlighederne er at du, foruden beskyttelsen fra FireWall'en, sparer en
del båndbredde ved at hente statiske elementer fra Proxy'en!!!

Hvad angår trådløst netværk, har jeg desværre ingen erfaringer

/Kim T.

Fra : Jonas Heilesen

Dato : 17-02-01 16:17

> Hvilke produkter indenfor trådløst netværk kan I anbefale ?
> Er prisen meget dyr i forhold til traditionel kabling ?

Jeg undersøgte for nylig en lignende løsning. Så vidt jeg kunne se, kommer
du hurtigt af med en 6-9000kr på et par trådløse netkort, og en
base-station. Det gjorde at jeg opgave projektet, og trak kablet istedet.

> Vi bor i et boligkompleks med beton-vægge, kan signalet gå igennem
væggene,
> tror I???
> (lejjlighederne ligger max. 50 meter fra hinanden)!
Det burde det godt kunne, men rækkevide er lidt forskelligt fra produkt til
produkt.

--
mvh Jonas Heilesen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-02-01 00:02

Dog skal du linje tænke på at dette er noget du ikke må gøre (JVF.
Abonnementsbetingelser)

Det er misligholdelse fra kundens side, såfremt kapacitet videresælges eller
videregives til en bredere brugergruppe der kan karakteriseres som bestående
af individuelle juridiske enheder i forhold til abonnenten. Sådanne grupper
er f.eks. boligforeninger, kollegier, netcafeer og hvad der kan sammenlignes
hermed.

så hvis du gør dette byder du den aftale du har lavet,
jeg vil råde dig til at ringe til kundeservice og få en andet produkt (fx
fastnet), og høre om de planer du har kan lade sig gøre...

du er velkommen til også at skrive til mig på
Thojen@cybercity.dk så skal jeg videregive dig mail til rette person

Thomas som har job ved Cybercity internet, men dog har fri nu
"Junker Thomsen" <callisto(fjern_xxx_dette)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:umaj6.145$i%3.5292@news.get2net.dk...

Fra : John Bach

Dato : 19-02-01 00:34

Det var da det mest nævenyttige vrøvl jeg længe har set ,hvis du ringer til
tele.dk og spørger om du må dele forbindelsen med dine naboer så for du et
positivt svar , der er stor forskel på at dele udgifterne til en forbindelse
, og sælge båndbrede videre for profit
Få dig dog et liv

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-01 00:55

> [...]
til
> tele.dk og spørger om du må dele forbindelsen med dine naboer så for du et

Jeg mener faktisk ikke det er tilladt at dele forbindelsen med naboen.
Noget helt andet er så om det vil blive håndhævet...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-02-01 09:36

Det var nu ikke for at spille smart. men mere det faktum, at hvis der bliver
problemer med linjen, og du kommer igennem til support, ville det kunne
komme problemer. så det var et rent hjælp med på vejen.
men kan så på den anden side godt sige, at der er stor forskel på at smide
en ADSL linje ned i sin netcafe, og så dele sin linje med naboen.
men en helt anden ting, har du tænkt på at upstream godt kunne blive en
problem ?

Thomas Jensen. thojen@cybercity.dk
DNS admin - Cybercity Internet

Fra : jmq

Dato : 23-05-01 15:19

WorldOnline tillader også at man deles om en forbindelse. Når bare man ikke har valgt deres billige USB-produkter:
"
For private og virksomheder
ADSL er både velegnet for private med et stort Internetforbrug, og virksomheder med behov for en fast forbindelse til Internettet. World Online tilbyder fem forskellige ADSL-forbindelser. Den faste pris og det ubegrænsede forbrug gør også ADSL velegnet til fx boligforeninger, kollegier og netcaféer. Dog må et ADSL abonnement med et USB modem ikke bruges til at koble flere computere op på den samme opkobling.
"

Jeg fravalgte selv Cybercity ADSL fordi de dengang havde krav om at man ikke måtte koble mere end en PC på!

http://www.kandu.dk/

Fra : Eivind Olsen

Dato : 24-05-01 07:14

"jmq" <jmq.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> "
>
> Jeg fravalgte selv Cybercity ADSL fordi de dengang havde krav om at man

Hvorfor opretter du en ny tråd når du svarer på et indlæg ?

mvh

Eivind