Akkorder til Kattemor
Fra : Jonas E

Dato : 02-08-02 00:46

Allo'

Er der nogle der kan poste akkorderne til Gasolins Kattemor ?

Fra : Doc

Dato : 02-08-02 22:10

Hej!

Jeg vil godt gi et bud.
Først vil jeg sige at der er en specifik måde at spille guitaren på
i verset,men det kan jeg sgu' ikke rigtig forklare.
Jeg kan ikke skrive tabs.
I verset skriver jeg bla Asus,men det er ikke helt rigtigt.
Det du gør er at du laver en Hmol med løs A- og E-streng.
(altså den tynde E-streng)Den tykke E-streng skal ikke benyttes her.
Hvis du ikke forstår må du skrive igen.
Hvis nogen ved hvad en Asus med en tonerne D og H hedder,
Må I meget gerne skrive ind og rette mig.

A Asus
Hun er gammel,lidt for brugt
A Asus
Bare havnet i en slukt
A Asus
Alt hvad hun ejer,er en pose og en sæk
A Asus
Hun går om natten,og gi'r det hele væk

OMKV:
Til byens vilde katte,de slikker hendes hånd
Og det kan ingen fatte,
C D A
Nej for hvem på denne jord kan vel elske
C D A
En ensom gammel kattemor.

Mellemspil:A/Asus/A/Asus/A/Asus/A/Asus

2 vers.
A Asus
Hun var så kysk vistnok fra fyn
A Asus
Så en dag tog hun til byen
A Asus
Og der,der satte hun sig til at vente
A Asus
Menøh,der var ligesom ikke nogen der gad danse med hende

Omkvæd:som det første.

Guitarsolo.A/Asus som i verset

Omkvæd:
Kattene de kommer de slikker hendes hånd
En ensokm gammel kattemor

---------------------------

Efterspil:A/Asus/A/Asus/A....slut

Håber det gi'r mening.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-02 23:46

Doc wrote:

> [...]
> Hvis du ikke forstår må du skrive igen.
> Hvis nogen ved hvad en Asus med en tonerne D og H hedder,
> Må I meget gerne skrive ind og rette mig.

Hvis jeg forstår din beskrivelse ret, så spiller du denne akkord:

EADGHE
X04430

Den indeholder tonerne A, F#, H, D og E
På A-skalaen er de toner nummer 1, 6, 2(9), 4 og 5

Hvis vi sætter dem i denne rækkefølge: A, D, E, F# og H
Så er numrene nu: 1, 4, 5, 6, 9

Derfor er et af akkordens navne: A6sus4add9

Hvis man laver tilsvarende tricks på D-skalaen, så kommer man frem til
navnet D6add9. Og hvis tonerne falder inden for en anden skala, så kan
man navngive mht. den. Som oftest vil man vælge det simpleste navn
(eller det, der passer bedst ind i ens harmoniske analyse :)).

- Karsten

Fra : Doc

Dato : 03-08-02 16:49

"Karsten Strandgaard Jørgensen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> X04430
>
> Den indeholder tonerne A, F#, H, D og E
> På A-skalaen er de toner nummer 1, 6, 2(9), 4 og 5

SV:Præcis!Eller sagt på en anden måde:
Grib en H(B)mol,og slip pegefingeren.:)

> [...]
> man navngive mht. den. Som oftest vil man vælge det simpleste navn
> (eller det, der passer bedst ind i ens harmoniske analyse :)).

SV: I dig!:)
Tak for forklaringen.