Hjælp - fisk i filteret
Fra : JJ

Dato : 01-08-02 22:42

Jeg har for første gang renset mit udvendige Eheim filter og da jeg fjerner
det øverste filter svømmer der to små unger (platy) rundt. Det er
selvføkgelig en stor oplevelse for første gang at se små afkom i vandet, men
efterfølgende er jeg blevet i tvivl om, hvordan jeg fremover sikrer mig mod,
at små unger finder vej til filtret.
Det er jo ikke et sted jeg kigger hver måned.
Er der nogle gode råd?.

En anden ting - hvordan skal jeg opbevare underne til i morgen hvor jeg kan
købe en lille indsats til dem?.

JJ

Fra : Biz

Dato : 02-08-02 00:28

Ved ikke hvon du kan opbevare dem, men når du skal købe et sted til dem...
Så køb en lille boks (ikke en ynglekasse!!) som har net hele vejen rundt, så
de hele tiden får friskt vand ind - kræver oxo lidt cirkulation i
overfladen...

Held og Lykke med det :)

Fra : Henrik

Dato : 02-08-02 10:38

"Biz" <tobias86@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Så køb en lille boks (ikke en ynglekasse!!) som har net hele vejen rundt,

> de hele tiden får friskt vand ind - kræver oxo lidt cirkulation i

Hvorfor ikke en ynglekasse ?

Fra : Annette Skovbon

Dato : 02-08-02 07:53

Hejsa,
Jeg vil ikke anbefale div. kasser, indsatser mm. til akvariet. Jeg vil
langt hellere anbefale et par store flydeplanter. De er gode for akvariet
og samtidig giver de rigelig beskyttelse for ungerne. Jeg har opdrættet
både platy og gubby.unger på den måde i et akvarie både med kampfisk og
med (15-20 cm) scalarer i.
ang. opbevaring en dags tid. Så ville jeg nok koge et syltetøjsglas og
putte dem deri, med akvarievand i. Fodr dem evt. først og tag dem så over
i et andet glas med 'rent' akvarievand i.
Hvis du vil give ungerne myggelarver at spise, når de bliver lidt
størrere, så husk endelig at mose dem godt inden du giver ungerne dem.
Ang. at undgå ungerne dernede en anden gang.
Mine unger fik godt knust tørfoder de første uger og fik så både
myggelarver(Moste) og tørfoder, og det vokser de fint på.
Hvis du har flydeplanter nok, vil ungerne af sig selv søge derop i stedet
for at være på bunden. Du kan evt. sikre det yderligere ved at komme et
stykke nylonstrømpe om indsugningen. Husk at fastgøre den godt. Så kan de
ikke komme derned, dog kan din Eheim så heller ikke suge plantedele ind
mere, dem skal du huske at fjerne fra strømpen i ny og næ. 2 gange om
ugen ville jeg mene, gerne oftere hvis du har overskud til det.

Held og lykke.
Vh. Annette

Fra : Henrik

Dato : 02-08-02 10:38

"JJ" <j.s.j@mail.dk> wrote in message
> [...]
mod,
> at små unger finder vej til filtret.
> Det er jo ikke et sted jeg kigger hver måned.

Det er der jeg finder alle mine unger
3 gange på de sidste 3-4 måneder har fundet ungerne der, så sent som i
foregårs fandt jeg 5 unger, desværre var de 4 døde. De andre gange har jeg
været mere heldig, hvor allesammen var i live.
Jeg renser tit mit filter så jeg har ikke noget problem med at de svømmer
derind, man skal bare lige huske at sætte proppen i vasken inden man renser
filteret

Fra : JJ

Dato : 02-08-02 21:37

Er det et udvendigt filter (som mit) ?.

Fra : Henrik

Dato : 02-08-02 22:10

> Er det et udvendigt filter (som mit) ?.

nej, det sidder nede i akvariet (indvendigt filter ? )

http://www.zoo-city.dk/templates/product.asp?product=4011708200391 <- sådan
en fætter.

Mvh
Henrik

Fra : JJ

Dato : 02-08-02 22:54

Som skrevet er mit et udvendigt filter, og det betyder jo, at de små unger
jeg fandt er blevet suget gennem slangen ned i filtret. Her har de så ligget
i ?? timer/dage. Jeg ved det ikke præcist for jeg renser kun det udvendige
filter hver anden måned.
Er det med små unger i udvendige filtre normalt?
Hvis der er nogen der har erfaringer vil jeg gerne høre om dem.

JJ

Fra : Henrik

Dato : 02-08-02 23:05

> [...]
> Er det med små unger i udvendige filtre normalt?
> Hvis der er nogen der har erfaringer vil jeg gerne høre om dem.

aahh, jeg læste ikke lige det var et udvendigt filter, doh !

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-08-02 08:56

"JJ" <j.s.j@mail.dk> writes:

> [...]
> Er det med små unger i udvendige filtre normalt?
> Hvis der er nogen der har erfaringer vil jeg gerne høre om dem.

Det kommer an på hvad du mener med normalt. Det skete også for
mig, så jeg satte sådan en blå filtersvamp på som forsats til
indsugningen. Så nu er det ganske unormalt ved mig ;)

Min pointer er at det nok er ganske normalt at det sker, men at det
nok er unormalt at bare acceptere det og ikke gøre noget for at løse
problemet.

/Esben
--
USA Today has come out with a new survey:
Apparently three out of four people make up 75 percent of the population.