Pindsvin og kost - spejder sang?
Fra : jones_net

Dato : 01-08-02 22:24

Hejsa

Kender I en sang om et pindsvin som bedækker en kost? Det er muligvis en
spejder sang...
Jeg vil meget gerne have texten til den

/J

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-08-02 21:19

In an article of 1 Aug 2002 jones_net wrote:

> Kender I en sang om et pindsvin som bedækker en kost? Det er muligvis
> en spejder sang...
> Jeg vil meget gerne have texten til den

Selvfølgelig kender jeg den, og det er nu en gulvskrubbe, som forsøges
bedækket. Den er ret sød. Om det er en spejdersang, ved jeg ikke, men
den figurerer i hvert fald i visse spejdersangbøger, og jeg har senest
selv haft den med på sommerlejr med de små. Teksten er som følger:

14. Pindsvinet og gulvskrubben

Et pindsvin i stiveste stads
drog hjem fra et muntert kalas.
Her havde han festet på slappeste line,
spist pindemad og drukket pindsvinevine,
nu kunne han ej i sin rus
finde sit pindsvinehus.

Hos Madsens på Markvejen fem
stod vaskehusdøren på klem.
Han greb denne chance, der kom så tilfældigt,
for det var da rent ud sagt pindsvineheldigt,
her kunne han få sig en lur.
Da så han en yndig figur!

En hun med den skønneste ham,
så rolig, så blid og så tam,
så fuld af bedårende, struttende ynde,
han mærked' sit pindsvinehjerte begynde
at banke i hidsig galop
for denne henrivende krop.

Han talte til én og tog fat:
"Min egen, min elskede skat,
du skønne, fortryllende pindsvinekvinde
for dig, kan du tro, ku' jeg godt stå på pinde,
jeg kommer og kysser dig, hvis
du ikke er prikken og spids."

Hun svared' ham ikke et grynt
men nu, da han havde begyndt,
da vented' han ikke på hendes bevilling,
nej, han indtog en agressiv pindsvinestilling,
men da han var allermest kæk,
blev modet forvandlet til skræk.

For Madsens Marie kom ind,
hun øjned' hans pindsvineskind
og skreg: "Ka' du så lade gulvskrubben være,
nej, her i mit vaskehus vil på min ære
jeg ikke ha' pindsvineri
skrub hjem til din pindsvinesti."

Hun kosted' den arme filur
af sted med et drabeligt fur,
da pindsvinet så, at hans livs allerstørste
forelskelse blot var en uvenlig børste,
da sukkede det lille bæst:
"Errare humanum est."

--
Uffe Holst

Fra : jones_net

Dato : 04-08-02 19:14

Fedt, tak skal du have

/J

__________________________--

Fra : Michael Michelsen

Dato : 07-08-02 18:47

"jones_net" <jones_netSLET@hotmail.com> wrote in message news:<aijqme$k1h$1@sunsite.dk>...
> [...]
> den figurerer i hvert fald i visse spejdersangbøger, og jeg har senest
> selv haft den med på sommerlejr med de små. Teksten er som følger:

Hej,

Sangen er skrevet af min far Knud Michelsen og er udgivet i heftet 25½
vise på Edition Egtvedi begyndelsen af 70'erne.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-08-02 19:18

In an article of 7 Aug 2002 Michael Michelsen wrote:

> Sangen er skrevet af min far Knud Michelsen og er udgivet i heftet 25½
> vise på Edition Egtvedi begyndelsen af 70'erne.

Sig tusind tak til din far for en rigtig dejlig sang. Det er synd, at den
er røget ud af korpsets nuværende sangbog, for den er i hvert fald meget
vellidt. Nogle påstår, at det er af politisk korrekte grunde, eftersom
man i spejderregi ikke kan have en sang om et pindsvin, der tænker på
at bedække en kost. Ligesom sangen om stakkels Henry.

--
Uffe Holst

Fra : Michael Michelsen

Dato : 08-08-02 14:35

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message news:<H8.C8.uK2VJ5SsLMcpDsg.NR@post6.tele.dk>...

> Sig tusind tak til din far for en rigtig dejlig sang. Det er synd, at den
> er r?et ud af korpsets nuv?ende sangbog, for den er i hvert fald
> meget
> vellidt. Nogle p?t?, at det er af politisk korrekte grunde,
> eftersom
> man i spejderregi ikke kan have en sang om et pindsvin, der t?ker p?at bed?ke en kost. Ligesom sangen om stakkels Henry.

Grunden til at den er røget ud er nok mere kontant!. Det viste sig at
spejderkorpset havde "glemt" at spørge og glemt at betale da de optog
sangen i sangbogen!!! Da jeg opdagede det fik de en regning fra
forlaget, men de bryder sig åbenbart ikke om folk, der skal have penge
for deres arbejde.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

PS: Det er heller ikke tilladt at gengive beskyttede værker i dette
forum uden ophavsmandens tilladelse!!!

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-08-02 15:02

In an article of 8 Aug 2002 Michael Michelsen wrote:

> [...]
> sangen i sangbogen!!! Da jeg opdagede det fik de en regning fra
> forlaget, men de bryder sig åbenbart ikke om folk, der skal have penge

Jeg skal ikke kunne sige, hvad de bryder sig om, og hvad de ikke bryder sig
om. Der er helt bestemt mange andre sange i Vores sangbog, hvor der burde
betales, men hvorvidt der bliver betalt eller ej, ved jeg ikke. Sagen er
jo nok nærmere, at desto flere sange, der skal betales for, jo færre af dem
kan der blive råd til.

Den "politisk korrekte" grund for at udelade Pindsvinet og gulvskrubben
fra den nuværende udgave hører man fra utallige sider. Jeg har for et
par år siden fra en enkelt person, der påstod, at han vidste noget om
det (hvilket han så måske også gjorde), hørt, at grunden var, at sangen
var for dyr at have med.

Og her har jeg gået og troet, at korpset var snerpet, men så er det i
virkeligheden blot et forlag, der vil hive penge ud af de frivillige
organisationer.

Det beklagelige er jo så, at sangen efterhånden er ved at uddø inden for
DDS. Jeg vil tro, at de fleste spejdere i alderen 15 år og op kender
sangen, hvorimod den er så godt som ukendt blandt yngre spejdere, fordi
sange ikke længere figurerer i sangbogen. Det er jo egentlig synd, at en
så dejlig del af vores kulturskat skal gå "tabt" på grund af ussel mammon.

--
Uffe Holst

Fra : Michael Michelsen

Dato : 09-08-02 15:17

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message news:<SA.KA.vK29FuFTDqcMd7h.NR@post6.tele.dk>...

> [...]
>
> Og her har jeg g?t og troet, at korpset var snerpet, men s?er det i
> virkeligheden blot et forlag, der vil hive penge ud af de frivillige
> organisationer.
>
> Det beklagelige er jo s? at sangen efterh?den er ved at udd? inden for
> DDS. Jeg vil tro, at de fleste spejdere i alderen 15 ? og op kender
> sangen, hvorimod den er s?godt som ukendt blandt yngre spejdere, fordi
> sange ikke l?gere figurerer i sangbogen. Det er jo egentlig synd, at
> en
> s?dejlig del af vores kulturskat skal g?"tabt" p?grund af ussel

"Ussel mammon" - hedder din løn også det? Når man får penge for de
værker man har frembragt så hedder det royalty, biblioteksvederlag,
KODA-vederlag, NCB-vederlag eller COPY-DAN-vederlag. Hvis store
anerkendte organisationer begynder at trykke værkerne i store oplag
uden tilladelse og uden betaling så hedder det pirateri, svindel og
humbug og det er en trussel mod vores "kulturskat" - den er skam ikke
faldet ned fra himmelen af sig selv. Forlaget afregnede naturligvis
med forfatter/komponist: min far.

Hvis min far ville have været "frivillig" så havde han nok selv meldt
sig ind i spejderkorpset!!

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-08-02 16:00

In an article of 9 Aug 2002 Michael Michelsen wrote:

> "Ussel mammon" - hedder din løn også det?

Jep, det gør den. Jeg ville langt hellere arbejde for et smil, men
desværre står der kroner og ikke smil på prisskilte ved leverpostejen nede
i Prima.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 10-08-02 01:45

On 09 Aug 2002 14:59:42 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>men
>desværre står der kroner og ikke smil på prisskilte ved leverpostejen nede
>i Prima.

Og sådan har dem der skrive sange det også.

Selvfølgelig skal skribenten have sine penge hvis værket er
publiceret, det er skuffende at korpset tilsyndeladende ikke har haft
styr på den slags, jeg kunne forstå det hvis det var en gruppesangbog,
som er klampet sammen på en fotokopimaskine, men ikke Vores Sangbog.

Personligt begræde jeg ikke at den er pillet ud af vores sangbog.

--
Morten!

Fra : Lars Rosenmeier

Dato : 13-08-02 00:30

> [...]

så dejlig del af vores kulturskat skal gå "tabt" på grund af ussel mammon.<

Øh... Er dette ironisk ment?

Ellers virker det måske lidt overdrevet at tale om kulturskat i forbindelse
med en sang om et pindsvin, der bedækker en gulvskrubbe.

Lars

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 09-08-02 02:00

On 8 Aug 2002 06:35:00 -0700, michael@michelsen.mail.dk (Michael
Michelsen) wrote:

>PS: Det er heller ikke tilladt at gengive beskyttede værker i dette
>forum uden ophavsmandens tilladelse!!!

Er du sikker på det ? Så vidt jeg ved er lovgivningen temmelig mudret
på det område. Det er jo fx. lovligt at tage fotokopier af noder til
privat brug.
Der SKAL altså en klar intenetlovgivning til på et eller andet
tidspunkt.

P.S. Det er en nuttet lille vise den om det stakkels pindsvin.

Fra : Michael Michelsen

Dato : 09-08-02 15:22

jonas@nooffence.dk (Jonas Engelhardt) wrote in message news:<3d53138d.1058224@news.tiscali.dk>...

> [...]
> tidspunkt.
>
> P.S. Det er en nuttet lille vise den om det stakkels pindsvin.

Nej Jonas - lovgivningen er ikke det mindste mudret. Læs
ophavsretslovens §1-3 og 12. Fotokopier til privat brug og digital
gengivelse på nettet er 2 vidt forskellige ting.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen