Hvorfor vises ikke alle poster på DDA
Fra : Bente Poulsen

Dato : 01-08-02 21:12

Hejsa igen gruppe

Jeg har lige opdaget at DDA igen er i funktion, og begav mig straks i gang
med at søge efter aner.

Ved én af søgninger fik jeg vist 100 poster og øverst stod der så at et X
(kan ikke huske antallet, men det var mange) antal poster opfyldte
søgekreterierne deraf vises 100 poster,

Hvorfor vises resten ikke, og er der nogen der ved hvordan jeg får de poster
frem som ikke blev vist, det kunne jo være min ane var imellem, da hun ikke
var blandt de første 100, og skulle være talt med i mindst én af FT

Jeg søgte nemlig på alle FT og ikke et spicifikt årstal

På forhånd tak
Bente Poulsen

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 01-08-02 22:54

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote in

> Ved én af søgninger fik jeg vist 100 poster og øverst stod der så at et
> X (kan ikke huske antallet, men det var mange) antal poster opfyldte
> søgekreterierne deraf vises 100 poster,

Jeg har været i nøjagtig samme situation - det er brand-ærgerligt.
DDA's søgesystem er så primitivt, at det kun kan vise resultaterne af en
søgning "i et hug", dvs. hvis du laver en søgning der giver fx 1000
resultater, kan de kun præsenteres på en gang. Det vil være uholdbart, det
ville belaste serveren uforholdsmæssigt meget, og du ville sandsynligvis
blive træt af at vente på alle 1000 navne, og afbrude søgningen. Derfor er
der lagt en begrænsning ind på 100 navne.

Andre, nogenlunde tidssvarende søgesystemer viser et passende antal navne,
og giver så mulighed for at hente restetn af navnene i passende portioner,
indtil alle søgeresultater er vist. Se fx de norske folketællinger på
"Digitalarkivet", http://www.digitalarkivet.no. Her er der i øvrigt også et
"Digitalpensjonat", hvor privatpersoner kan få lagt specielle databaser op
til søgning.

Der er godt nok langt til DDA's "serviceniveau"!

> [...]
> poster frem som ikke blev vist, det kunne jo være min ane var imellem,
> da hun ikke var blandt de første 100, og skulle være talt med i mindst

Det kan du ikke, medmindre du kan udtænke en søgestreng, der begrænser
resultatet til 100.
Betragt det som en appetitvækker - du kan jo købe folketællingerne på CD-
ROM. (og det er jo nok også meningen ...)

Venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 01-08-02 23:12

Hej Hans

Det er da "rart" at andre også har prøvet det problem, jeg er ikke så
erfaren endnu i at bruge DDA, så jeg troede det var mig der var noget
fatsvag !!!

Du har da ret, det ville være smart, hvis man kunne hente resten i passende
antal, så det undrer mig faktiskt at det ikke er muligt, men som du skriver,
så kan man jo købe FT på CD Rom, men det bliver da en dyr "fornøjelse" især
hvis man har brug for flere sogne, at søge i !!

Jeg prøvede lige at tjekke den norske side du henviser til, men jeg blev
noget forvirret. Den indeholder vel kun norske FT eller hvad. Jeg ved heller
ikke lige hvordan man får lagt en speciel database op, og hvad betyder det
egentlig ??

Hilsen Bente

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 01-08-02 23:25

Hej Bente

> [...]
> blev noget forvirret. Den indeholder vel kun norske FT eller hvad. Jeg
> ved heller ikke lige hvordan man får lagt en speciel database op, og

Ja, det er (naturligvis) kun norske folketællinger du kan finde der, så hvis
du ikke har aner i Norge (men det har jeg!), kan du ikke bruge det til
noget. Det var også mest ment som et eksempel på, hvordan _moderne_
søgesystemer virker.

Digitalpensionatet indeholder _private_ indtastninger af:
Folketeljingar (specielle folketællinger, fx "Nordmenn i USA")
Skattelister
Militærrullar
Kyrkjebøker
Emigrantar
Skifteregister
Branntakstprotokollar
Borgarbrev
Andre

Dvs. alle de ting der i Danmark ligger på et utal af private hjemmesider.
Tænk hvis DDA og/eller DIS-Danmark tog initiativ til et dansk
Digitalpensionat! Og med et ligeså fremragende søgesystem som det norske.

Og ja, jeg ved godt det koster penge at stable det på benene, men man har da
lov at drømme om "norske tilstande".

Venlig hilsen
Hans Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-08-02 00:27

Hans Peter Poulsen <hans.peter.poulsen@bigfoot.dk> skrev 01 Aug 2002
21:54:10 GMT

>Jeg har været i nøjagtig samme situation - det er brand-ærgerligt.
>DDA's søgesystem er så primitivt, at det kun kan vise resultaterne af en
>søgning "i et hug", dvs. hvis du laver en søgning der giver fx 1000

Bare lige til orientering:
Der er en begrænsnig DDA helt bevidst har lavet. Søgesystemet kunne
sagtens håndtere flere hits (og har faktisk også gjort det tidligere).

>resultater, kan de kun præsenteres på en gang. Det vil være uholdbart, det
>ville belaste serveren uforholdsmæssigt meget, og du ville sandsynligvis

Nej, tværtimod det ville belaste sytemet mindre (færre søgninger).

At den måde sider er bygget op på (med et utal af Tables) så også gør
den rimelig langsom er jeg iøvrigt enig i.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-08-02 02:32

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Ved én af søgninger fik jeg vist 100 poster ....
Ja, det er vist en situation vi må leve med og lære at indsnævre søgningen.
Ikke fordi jeg finder det acceptabelt ud fra en generel betragtning, men
fordi der tilsyneladende er stærke kræfter der helst så serveren helt lukket
og i hvert tilfælde vil holde den mindre brugbar af hensyn til andre
interesser.

Der kan være to årsager til at DDA har vælger at begrænse resultatet.

Den ene, at jo bredere søgning jo større belasning af serveren, et argument
der med en forhånden begrænset kapacitet må accepteres, omend det syntes for
dårligt ikke at udvidde kapaciteten efter behovet, specielt i betragtning at
de forholdsvis lave omkostninger der er forbundet hermed.

Den anden, at DDA sælger CD-udgivelser til nærmest uartigt opskruede priser,
indeholdende udvalgte data, som DDA har fået gratis indtastet af frivillige.
Serveren leverer i begrænset form disse data gratis og indtjener dermed ikke
penge til at lønne DDA-medarbejdere, hvortil CD-salget postuleres at være en
nødvendighed.
Kunne man gratis hente samme data på serveren var der jo ingen salg af CDer
og man måtte reducere nogle medarbejdertimer (iflg. sædvanligvis
velunderrettet kilde).

> og skulle være talt med i mindst én af FT
Kun vis det pågældende sogns folketælling er indtastet og oplagt på serveren
for året hvor anen vides at være til stede. Det er ikke sådan at man _skal_
kunne finde sin ane, da det til dato kun er 1801 tællingen der er komplet.

> Jeg søgte nemlig på alle FT og ikke et spicifikt årstal
Tja, så belaster du jo også systemet optimalt, hvilket må medgives er
unødvendigt. Det ville vel være smartere at begrænse søgningen til den
perioder eller de enkelte tællingsår det kunne forventes at finde personen.
En måde at indskrænke antallet af hit er jo netop at tage en tælling ad
gangen. At man så ikke kan gennemse et helt sogn for evt. alternativ
navngivning af den eftersøgte er aldeles for ringe, men her skinner jo det
merkantile krafigt igennem.

Vil du lave den slags søgninger, som er absolut brugbare og ønskelige, så er
du tvunget til at købe CDer med de ønskede tællinger, hvis de findes
udgivet. Ellers må du væbne dig med tålmodighed til det behager DDA at komme
med endnu en CD og håbe på de data du skal bruge er med herpå.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Peter Weis

Dato : 02-08-02 08:25

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> wrote in message
> [...]

helt lukket
> og i hvert tilfælde vil holde den mindre brugbar af hensyn til andre

Men immervæk ærgerligt, da fx stavning af navne kan variere så tilpas
meget at relativt brede søgninger kan blive nødvendige.

mvh
Peter

Fra : mim

Dato : 07-08-02 08:24

"Peter Weis" skrev d. 02-08-02 08:25 dette indlæg :

Hej Peter og I andre.
Tak for jeres kommentarer og svar på mit indlæg, der er da noget at
tænke over. Jeg svarer jer her, fordi jeg har problemer med at få
forbindelse til dk.videnskab....., så når det lykkes vil jeg prøve at
svare/reagere på jeres kommentarer.
Med venlig hilsen
Bente poulsen

http://www.kandu.dk/