Icewind Dale Spells?
Fra : Steffen Berg

Dato : 01-08-02 22:49

Hej, jeg er lige begyndt at spille dette spil. Jeg har har fundet en masse
spells, men jeg kan ikke finde ud af at "memorisere" dem. Hvordan gør jeg
det. Desuden kan mine troldmænd/kvinder ikke bruge alle de fundne spells. Er
det fordi de begge er Clerics?

På forhånd tak
Kenneth Berg

Fra : Herold

Dato : 01-08-02 23:13

> [...]
> det. Desuden kan mine troldmænd/kvinder ikke bruge alle de fundne spells.

Clerics er ikke troldmænd, de er spillets præster. Mages derimod er
troldmænd, og kan "scribe" alle de scrolls de finder, der ikke er
Cleric-spells.

Fra : Simon Nejmann

Dato : 01-08-02 23:35

On Thu, 1 Aug 2002 21:48:32 -0000, "Steffen Berg"
<berg@esbjerg.mail.telia.com> wrote:

> [...]
>det. Desuden kan mine troldmænd/kvinder ikke bruge alle de fundne spells. Er

I AD&D findes to typer magi: Arcane og divine.

Arcane er den type man studerer i en masse støvede bøger i lang tid
for at kunne forstå. Mages og bards bruger arcane magi.

Divine magi er den type hvor man påkalder sin gud hvorefter guden
udfører den egentlige magi. Clerics, druids, paladins og rangers
bruger divine magi.

Dem der bruger arcane magi bliver nød til at studerer for at få nye
spells (scribe scrolls), mens udøverer af divine magi automatisk får
stillet spells til rådighed når de når et nyt spell level.

Kort fortalt: Ja, det er fordi de begge er clerics - få fat i en mage
eller bard hvis du vil bruge dine scrolls.
Nu jeg tænker over det, så findes der vist også scrolls med divine
spells - de kan så kun kastes (læses op fra scrollen), i modsætning
til arcane scrolls som både kan kastes og scribes (skrives ind i spell
bogen)

Note: Bards, paladins og rangers kan først kaste spells når de når
level 6 (en lvl 6 bard kaster spells ca. som en lvl 1 mage).

Håber jeg fik forklaret det på en forståelig måde :)

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann