Super duper lygte?
Fra : Leif

Dato : 01-08-02 18:17

Hejsa.

Er denne lygte god (kan ses 1.5km væk) som de siger eller er det bare et
typisk "TV-Shop-produkt-fup-reklame" ?

Nogen der kan fortælle noget mere om den?
http://www.guleroden.dk/produkt.asp?id=333

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-02 19:06

Leif skrev:

> Er denne lygte god (kan ses 1.5km væk) som de siger eller er
> det bare et typisk "TV-Shop-produkt-fup-reklame" ?
>
> Nogen der kan fortælle noget mere om den?
> http://www.guleroden.dk/produkt.asp?id=333

Jeg købte sådan en Sapphire-lygte i Spejdersport for et års tid siden
(til samme pris eller en anelse under), og den er god nok. Jeg har
ganske vist ikke målt om den kan ses 1,5 km væk (på emballagen på min
stod der vist "1 mile"), men det ville ikke forbavse mig, for lyset er
virkelig meget kraftigt. Men som der også står på guleroden.dk, så er
lyset blåt og lygten egner sig ikke som læselampe.

Lygten er ret lille, jeg kan næsten skjule den under min højre tommel-
finger (som dog er en anelse smallere end lygten), og den vejer ikke
noget af betydning. Hvis det ikke var fordi jeg tilstræber at have et
minimalt nøglebundt, ville jeg bruge lygten som nøglering. Men jeg
forærede også min mor et eksemplar, og hun er mægtig glad for den og
bruger den fx når hun skal finde et nøglehul i mørke, eller noget hun
har tabt ovre i carporten, eller simpelthen hvis hun skal orientere
sig et mørkt sted.

Der er andre lignende produkter på markedet. Jeg kan umiddelbart
finde <http://www.thinkgeek.com/stuff/gadgets/38d4.shtml>, hvor der
også står noget om farverne.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-02 19:20

For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> lyset [er] blåt og lygten egner sig ikke som læselampe.

Nå, der er åbenbart kommet en hvid variant til:

<http://www.spejder-sport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=411096>
<http://www.spejder-sport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=400031>

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 20:59

Klaus Alexander Seistrup skrev:

><http://www.spejder-sport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=411096>

Uha, der tør jeg ikke handle. 4'778 kr. for en lygte der
annonceres til 199 kr.?

Først stod der 398 kr. for 2 selv om jeg kun bad om 1. Da jeg
rettede det til 1 igen, røg prisen op på 4'778 kr.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-02 22:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> Uha, der tør jeg ikke handle. 4'778 kr. for en lygte der
> annonceres til 199 kr.?
>
> Først stod der 398 kr. for 2 selv om jeg kun bad om 1. Da
> jeg rettede det til 1 igen, røg prisen op på 4'778 kr.

Yrk nej, det kan jeg godt forstå - hold hellere fingrene langt
væk (og køb den evt. på lørdag når du skal til København).

Jeg købte selv mine ved personligt fremmøde i deres butik i
København.

// Klaus

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 20:35

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> virkelig meget kraftigt. Men som der også står på guleroden.dk, så er
> lyset blåt og lygten egner sig ikke som læselampe.
Jeg takker og bukker. Men spreder lyset sig?

Mvh
Leif

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-02 21:50

Leif skrev:

> Men spreder lyset sig?

Ja, det er jo ikke en laserlampe.

// Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-02 22:51

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en

> Ja, det er jo ikke en laserlampe.
>

> // Klaus

Det er vel netop en laser? Selv laserlys spredes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 23:29

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en

> Det er vel netop en laser? Selv laserlys spredes.

Takker. Det var det jeg ville frem til. Mange tak.

mvh
Leif

Fra : T. Liljeberg

Dato : 02-08-02 04:39

On Thu, 1 Aug 2002 23:50:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en

>Det er vel netop en laser? Selv laserlys spredes.

Jeg er ret sikker på, at det IKKE er en laser. Mit gæt er en
GaN-baseret LED. Passende optik kan minimere spredningen af lyset -
ikke ulig en almindelig lommelygte.
Selv hvis det skulle være en (diode) laser, skal der bruges linser -
ellers er divergensvinklen temmelig stor.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-02 05:59

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det er vel netop en laser?

Nej, det er ikke en laser. Det minder mere om en diode, men jeg ved
ikke nok om den slags ting til at kunne sige om det også er en diode.

> Selv laserlys spredes.

I alt andet end vacuum, ja, det har du sikkert ret i. Men dette her
lys opfører sig slet ikke som laserlys - man kan ikke pege på en ting
et stykke borte med sådan en Sapphire-lygte og så se en koncentreret
plet af lys på tingen; det spredes lyset alt for meget til.

// Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-02 23:56

> [...]
> et stykke borte med sådan en Sapphire-lygte og så se en koncentreret
> plet af lys på tingen; det spredes lyset alt for meget til.

Du har nok ikke leget med en sådan lygte. Man er da ikke i tvivl om at man
står med noget helt specielt. Hvis man er heldig at ramme en gård adskillige
hundrede meter væk, kan man se en rød plet, vistnok af størrelse som en
væsentlig del af gården. Der er vist også nogen specielle lysbrydninger i
vanddråber, men jeg husker det ikke klart. Men hvad får nogle af svarerne
til at sige at det afgjort ikke er en laser?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-08-02 06:08

Preben Riis Sørensen skrev:

> Du har nok ikke leget med en sådan lygte.

Hvad snakker du om? Sapphire-lygten? Jeg *har* sådan en lygte,
og har prøvet at lyse langt væk med den - lyset spredes meget.

Jeg har også prøvet at lyse med en "laser-pegepind" fra én ende
af et auditorium til den anden - det er en helt anden oplevelse.

// Klaus

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-08-02 06:20

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Hvad snakker du om? Sapphire-lygten? Jeg *har* sådan en lygte,
> og har prøvet at lyse langt væk med den - lyset spredes meget.

Jeg har også en Sapphire, og jeg har lige foranstaltet et lille
eksperiment.

Når jeg lyser på min hvidmalede dør fra en afstand på 1 meter,
så får jeg en blå lyscirkel med en diameter på omkring 80 cm.
Lyset bliver en smule kraftigere ind mod midten af cirklen,
og ved en diameter på ca. 20 cm er der en nogenlunde skarp
overgang til et kraftigere belyst område i midten.

--
-- Torben.

Fra : T. Liljeberg

Dato : 03-08-02 07:34

On Sat, 3 Aug 2002 00:56:16 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Men hvad får nogle af svarerne
>til at sige at det afgjort ikke er en laser?

Det er vist sadig ikke så nemt at få fingrene i en blå halvlederlaser,
og prisen er svjv heller ikke til at spøge med.

Inden for et par år vil disse lasere blive langt mere udbredt, f.eks.
i høj-kapacitets DVD (~30 GB/disk), hvor standarden allerede er
defineret.
P.t. er de simpelthen for dyre til super duper lygter. Der er heller
ikke megen grund til at bruge en laser fremfor en LED til den slags.
LEDs er langt billigere.

Tom

Fra : T. Liljeberg

Dato : 03-08-02 07:02

On Fri, 2 Aug 2002 06:59:11 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Nej, det er ikke en laser. Det minder mere om en diode, men jeg ved
>ikke nok om den slags ting til at kunne sige om det også er en diode.

Formentlig en diode. Og ikke en laser diode, men en LED.

>I alt andet end vacuum, ja, det har du sikkert ret i.

Også i vacuum, som forklaret af Filip Larsen.

> [...]
>et stykke borte med sådan en Sapphire-lygte og så se en koncentreret
>plet af lys på tingen; det spredes lyset alt for meget til.

Hvilket også kan være tilfældet med en laser. Det afhænger af
lasertypen og eventuelle aperturer.

Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-02 23:35

> Hvilket også kan være tilfældet med en laser. Det afhænger af
> lasertypen og eventuelle aperturer.
>
> Tom

Det er nok en anden lygte jeg har prøvet, den var ikke af de dyrere, men den
lyste rødt, og når du skriver at en laser også kan være af en type (vel et
kvalitetsspørgsmål?) der spreder lyset, mener jeg stadig at jeg havde fat i
en billig laser. Den kunne som sagt ramme en gård adskillige hundrede meter
væk med en plet af husstørrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : T. Liljeberg

Dato : 03-08-02 23:56

On Sun, 4 Aug 2002 00:35:22 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det er nok en anden lygte jeg har prøvet, den var ikke af de dyrere, men den
>lyste rødt,

Se, røde lasere er en helt anden historie end blå, grønne, violette og
"hvide". Når vi snakker små lygter og pegepinde, er der utvivlsomt
tale om halvlederlaser. Røde og (nær-)infrarøde lasere bygger på
materialer og teknologi, der har været kendt og brugt i årevis.
Teknologien er moden, og dermed er priserne lave og produkterne
pålidelige.
Blå lasere bygger på det helt andet halvledermateriale (GaN), som
først for relativt få år siden kunne fremstilles med de nødvendige
karakteristika og rimelig levetid.

>og når du skriver at en laser også kan være af en type (vel et
>kvalitetsspørgsmål?) der spreder lyset, mener jeg stadig at jeg havde fat i
>en billig laser.

Spredningsvinklen direkte ud af en halvlederlaser har mindre at gøre
med kvalitet end med design, og hvilke anvendelser den skal bruges
til. Men i alle tilfælde er vinklen som regel relativt stor, og der
bruges ekstern optik til at kollimere strålen. Den relativt store
vinkel er en direkte konsekvens af laserens små dimensioner.

Tom

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 04-08-02 02:12

"T. Liljeberg" <liljeberg.t@cox.net> skrev i en meddelelse
> On Sun, 4 Aug 2002 00:35:22 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
<snip>

> Tom
>
> --
> Faber quisque fortunae suae.
> - Appius Claudius

Hej.

Jeg kan læse ud af dine svar at du har ret godt greb om lasere? Jeg går selv
og roder lidt med en 100W CO2-laser, hvad er din vinkel?

/ZIGGE

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-08-02 02:57

On Sun, 4 Aug 2002 03:12:11 +0200, "Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk>
wrote:

>Jeg kan læse ud af dine svar at du har ret godt greb om lasere?

Med hensyn til praktisk erfaring, er det primært begrænset til
halvlederlasere. Jeg har dog arbejdet en smule med Ar- og HeCd lasere
(til fremstilling af halvlederlasere....).

>Jeg går selv
>og roder lidt med en 100W CO2-laser, hvad er din vinkel?

Næsten den modsatte ende af spektret, mht effekt. Jeg arbejder med
udvikling af avancerede halvlederlasere til optiske
kommunikationssystemer.
Det eneste jeg kender til CO2 lasere er, at man kan bruge dem til at
svejse og bore/skære metal.

Tom

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 04-08-02 03:33

> [...]

> Næsten den modsatte ende af spektret, mht effekt. Jeg arbejder med
> udvikling af avancerede halvlederlasere til optiske

Kender du så en gut der hedder Steen Grüner Hanson? Han går og nulere rundt
ovre på Risø..

/ZIGGE

Fra : T. Liljeberg

Dato : 08-08-02 04:34

On Sun, 4 Aug 2002 04:32:59 +0200, "Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk>
wrote:

>"T. Liljeberg" <liljeberg.t@cox.net> skrev i en meddelelse

>Kender du så en gut der hedder Steen Grüner Hanson? Han går og nulere rundt
>ovre på Risø..

Kender ham ikke - men nu er det efterhånden også nogle år siden jeg
har arbejdet med dette i Danmark. Desuden er arbejdet på Risø
formentlig mere akademisk end det jeg beskæftiger mig med...

Tom

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-02 13:38

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> I alt andet end vacuum, ja, det har du sikkert ret i.

Øh, med »spredes« mener folk i denne situation at lysstrålerne ikke
er helt parallelle sådan så der opstår en lyskegle med en vis top-
vinkel i stedet for et cylindrisk beam hvis bredde/diameter er fast.
Dette sker også i vakuum.

Det har ikke noget med spredningsprocesser mellem lyset og partikler
i luften at gøre. Dette er en anden slags »spredning«. Den gør fx at
en laserståle kan ses når den passerer gennem røg (men ikke når den
passerer gennem vakuum).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-02 17:41

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> [...]
> vis topvinkel i stedet for et cylindrisk beam hvis bredde/dia-
> meter er fast. Dette sker også i vakuum.

Tak for oplysningen. Der er givetvis store huller i min viden om
optik.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-02 18:53

> Tak for oplysningen. Der er givetvis store huller i min viden om
> optik.

Men ordet »spredning« burde vel faktisk forbeholdes til det du snakker
om. At diameteren af et lysbeam bliver større længere fra lyskilden,
skyldes jo blot at beamet består af lysståler der ikke er helt paral-
lelle.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-02 09:18

Preben Riis Sørensen skrev:

>Det er vel netop en laser? Selv laserlys spredes.

Det må du forklare nærmere. En laserståle på flere kilometers
afstand er stadig en lille prik, men det er da nok muligt at den
er større end udgangsprikken.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-02 10:03

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du forklare nærmere. En laserståle på flere kilometers
> afstand er stadig en lille prik, men det er da nok muligt at den
> er større end udgangsprikken.

Jeg læste i forbindelse med den her asteroidehistorie, at en laser"prik"
affyret på jorden, ville have en omkreds af tre kilometer når den nåede
månen.

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-02 11:01

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev:

>Jeg læste i forbindelse med den her asteroidehistorie, at en laser"prik"
>affyret på jorden, ville have en omkreds af tre kilometer når den nåede
>månen.

Okay, så skal man altså bare stå på 600 km's afstand hvis man vil
oplyse en lille stue.

--
Bertel

Fra : T. Liljeberg

Dato : 02-08-02 14:20

On Fri, 02 Aug 2002 10:17:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det må du forklare nærmere. En laserståle på flere kilometers
>afstand er stadig en lille prik, men det er da nok muligt at den
>er større end udgangsprikken.

Hvis den pågældende lygte virkelig var en laser, ville det være en
halvleder diode laser. Divergensvinklen fra en laser diode uden
ekstern optik er temmelig stor - afhængig af geometrien 15-50 grader.

Tom

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-08-02 18:27

Preben Riis Sørensen skrev:

>Det er vel netop en laser? Selv laserlys spredes.

og Bertel Lund Hansen spurgte

> Det må du forklare nærmere. En laserståle på flere kilometers
> afstand er stadig en lille prik, men det er da nok muligt at den
> er større end udgangsprikken.

Laserlys spredes som kuglebølger ganske som almindelig (inkohærent) lys, men
laserlys har, når det forlader laserenheden, allerede "tilbagelagt" en meget
lang afstand og er derfor meget retningsbestemt. Intensiteten som funktion
af tværafstand fra den optiske akse følger ofte en normalfordeling
(laserplet) med en radius der vokser hyperbolsk med afstand lang den optiske
akse. Radius af pletten der hvor den er mindst kaldes for strålens
taljeradius w0, og man regner da strålen for parallel indenfor afstanden

b = pi*w0^2 / L,

hvor L er bølgelængden, og divergent udenfor, med divergensvinkel

theta = L / (pi*w0).

Af disse formler ses det, at jo mindre talje des større divergensvinkel og
afstand. Så lasere der skal levere "små" pletter over store afstande skal
være meget store.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 02-08-02 22:23

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af tværafstand fra den optiske akse følger ofte en normalfordeling
> (laserplet) med en radius der vokser hyperbolsk med afstand lang den

Er det ikke kun når laseren køre i TEM00 mode, og i øvrigt en
Gauss-fordeling?

<snip>

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-08-02 22:43

Jeg skrev

> Intensiteten som funktion af tværafstand fra den optiske akse følger
> ofte en normalfordeling (laserplet) med en radius der vokser hyperbolsk
> med afstand lang den optiske ...

Og Jens Sigurdson svarede

> Er det ikke kun når laseren køre i TEM00 mode, og i øvrigt en
> Gauss-fordeling?

Jo, og jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke er bekendt med andet og derfor
antager, at en "langdistance" laser vil operere i denne mode. Ret mig
venligst hvis jeg tager fejl :)

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 02-08-02 22:57

> [...]
>
> Jo, og jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke er bekendt med andet og derfor
> antager, at en "langdistance" laser vil operere i denne mode. Ret mig

Næ det tror jeg ikke at du gør, andre modes bliver nok noget "klatværk", jeg
kom bare lige i tvivl
Taler man om "modes" når det drejer sig om halvlederlasere?

Best regards
/ZIGGE

Fra : T. Liljeberg

Dato : 03-08-02 06:56

On Fri, 2 Aug 2002 23:57:09 +0200, "Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk>
wrote:

>Taler man om "modes" når det drejer sig om halvlederlasere?

Ja. TE og TM.

Tom

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 01-08-02 22:52

On Thu, 1 Aug 2002 19:16:52 +0200, "Leif" <1@1.com> wrote:

>Er denne lygte god (kan ses 1.5km væk) som de siger eller er det bare et
>typisk "TV-Shop-produkt-fup-reklame" ?

Jeg kender ikke lygten, men tænk på at en gammel Nefa lygte med et (1)
halvandenvolts batteri og en uklar plastikhætte kunne ses mindst 200 meter væk.

Jeg erindrer også fra min soldatertid, at det blev demonstreret for os hvor
afslørende brug af cigaretter ku' være ved brug i naturen om natten. En glødende
cigaret var tydeligt synlig i en afstand af 400 meter og tændstikken der tændte
den virkede nærmest som en flashlight (det krævede selvfølgelig klart vejr og
absolut mørke).

Så selve det at en lygte kan "ses" (det betyder sikkert skimtes) 1,5 km. væk, er
næppe en sikker indikator for dens effektivitet i øvrigt.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-08-02 12:15

Leif <1@1.com> skrev i artiklen
<3d496ccc$0$17775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hejsa.
>
> Er denne lygte god (kan ses 1.5km væk) som de siger eller er det bare et
> typisk "TV-Shop-produkt-fup-reklame" ?

Hvori består det fantastiske? En skibslanterne af standardkvalitet skal
kunne ses 2 sømil (3,6 km ) væk. Lige nu har TIGER nogle gule lanterner til
salg, der opfylder det kriterium. De koster som man kan gætte 10 kr.
stykket.

Fra : Villy Kruse

Dato : 16-08-02 16:37

On Fri, 09 Aug 2002 11:14:59 GMT,
Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kunne ses 2 sømil (3,6 km ) væk. Lige nu har TIGER nogle gule lanterner til
>salg, der opfylder det kriterium. De koster som man kan gætte 10 kr.

Hvor langt væk kan du se en mormal bilforlygte? Om dagen? Om natten?
I tæt tåge?

Villy

Fra : tdn

Dato : 18-08-02 10:16

et

hvilken lygte?

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-08-02 10:15

"tdn" <merlin@sprex.dk> writes:

> hvilken lygte?

Prøv at se det første indlæg i tråden.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : tdn

Dato : 18-08-02 10:21

> Prøv at se det første indlæg i tråden.

hmm
tjaeh, nu er det nok min reader der er elendig, men jeg kan ikke se det
første.
det indlæg jeg svarede på er det første jeg kan se :(

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-08-02 10:44

Hej tdn, du skrev i dk.videnskab:

> hmm
> tjaeh, nu er det nok min reader der er elendig, men jeg kan ikke
> se det første.

Den burde der da ikke være noget galt med. Kan du se det, hvis du
klikker på dets news-URL?:

Men Leif (skribenten) henviser til:
<http://www.guleroden.dk/produkt.asp?id=333>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : tdn

Dato : 18-08-02 19:59

> <http://www.guleroden.dk/produkt.asp?id=333>

ahh den!
sådan en har jeg.
den hvide er ret skarp.
og ja det er en super duper lygte når man tænker på at det er en diode.
men nej den kan naturligvis ikke hamle op med en skibslanterne