ISDN upload/download
Fra : Steffen

Dato : 16-02-01 14:06

Hej!

Jeg har lige et ret simpelt spørgsmål, som jeg dog alligevel har været lidt
uenig med mine venner omkring:

Kan man både upload og download med 64kb/s, altså begge veje, på samme tid?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-01 14:13

Steffen skrev:

>Kan man både upload og download med 64kb/s, altså begge veje, på samme tid?

Ikke uden at bruge to kanaler.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-02-01 14:30

Bertel Lund Hansen skrev:

>Ikke uden at bruge to kanaler.

Er du sikker?

Jeg mente, at ISDN var 64 (eller 128) kbps i HVER retning.
Godt nok så uploader man jo en smule når man downloader (og omvendt).

På alm. modem mener jeg at hastigheden er den totale, på ISDN er det
hver vej? Er det ikke rigigt?
--
venligst
/Lasse

Printserver til 3 printere sælges - startbud 399,-
http://www.qxl.com/cgi-bin/qxl.filereader?982095376+DA/products/Q1005535199/_13639972

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-01 14:30

Lasse Hedegaard skrev:

>Er du sikker?

Min lærer i KomNet (kommunikation og netværk) siger det. Min egen
erfaring stemmer dermed. Hastigheden synker hvis jeg prøver at
sende samtidig med at jeg henter, eller også tager det en
borgerkrig inden afsendelsen går i gang med nedsat fart.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-02-01 15:51

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hastigheden synker hvis jeg prøver at
>sende samtidig med at jeg henter, eller også tager det en
>borgerkrig inden afsendelsen går i gang med nedsat fart.

Yup, det er korrekt, sådan er det også på min ADSL-forbindelse.

Når du f.eks. downloader, så sender du jo også data (små pakker) hele
tiden. Hvis du vil uploade samtidig, så modtager du også data (også
små pakker) samtidig. Hvis du bruger HELE båndbredden (64 kbps) på at
downloade, så er det svært at komme til at uploade, da pakkerne ikke
kan downloades så hurtigt...

Det kludret, men jeg tror den er god nok.

Hvis du på en måde kan tvinge dit download-program til kun at hente
med 60 kbps f.eks., så er der lidt plads til overs for de pakker der
skal sendes frem og tilbage.

Fra : Steffen

Dato : 16-02-01 15:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> sende samtidig med at jeg henter, eller også tager det en
> borgerkrig inden afsendelsen går i gang med nedsat fart.

Mine erfaringer er altså at jeg KAN sende med 64kb/s begge veje samtidigt,
uden at bruge 2 kanaler! - Jeg var bare uenige med en ven og vil lige
blive 100% sikker, men jeg tror lige jeg mail'er til CC!

Fra : Olsen

Dato : 18-02-01 00:49

> Mine erfaringer er altså at jeg KAN sende med 64kb/s begge veje samtidigt,
> uden at bruge 2 kanaler! - Jeg var bare uenige med en ven og vil lige
> blive 100% sikker, men jeg tror lige jeg mail'er til CC!

Hvis man kører FULL DUPLEX, hvad jeg mener ISDN gør, kan man teoretisk godt
kører 64K begge veje.
Men som du selv skriver, sendes det i pakker som der kvitteres for.
Så derfor. Kan du opfinde en måde at sende data afsted, hvor der ikke
behøves at kvitterer for modtagelse, så burde det virke.

mvh

Allan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 12:56

On Sun, 18 Feb 2001 00:49:28 +0100, Olsen wrote:

> [...]
>Så derfor. Kan du opfinde en måde at sende data afsted, hvor der ikke
>behøves at kvitterer for modtagelse, så burde det virke.

Det behøver han ikke opfinde, det kaldes UDP ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Keld Broe

Dato : 27-02-01 00:52

> [...]
> sende samtidig med at jeg henter, eller også tager det en
> borgerkrig inden afsendelsen går i gang med nedsat fart.

Hvis jeg bare downloader med et program, hvor jeg kan sætte hastigheden, er
der ingen problemer.. jeg sætter den f.eks. til 6.5 eller 6 kb/sec... Så kan
den sagtens sende med 7 kb/sec... Den må bare ikke være max belastet hver
vej...

Keld Broe

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-02-01 21:13

On Fri, 16 Feb 2001 14:05:36 +0100, Steffen wrote:
> [...]
>uenig med mine venner omkring:
>
>Kan man både upload og download med 64kb/s, altså begge veje, på samme tid?

Selve ISDN forbindelsen er full-duplex, dvs. 64 kbps i hver retning på
samme tid for hver B kanal.

I praksis vil du med TCP baserede applikationer (som f.eks. http og ftp)
ikke opnå fuld hastighed i begge retninger samtidigt pga. ACK's som
bliver forsinket pga. de står i kø.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Steffen

Dato : 16-02-01 22:09

> Jesper Skriver, CCIE #5456

Tak for svaret!

Dejligt med et svar fra en ekspert! - Du svarer jo bedre en CC supporten!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-01 22:53

Jesper Skriver skrev:

>Selve ISDN forbindelsen er full-duplex, dvs. 64 kbps i hver retning på
>samme tid for hver B kanal.

Jeg har en høne at plukke med min KomNet-lærer.