Problem med lokalnet og stofanet samtidigt
Fra : Svend Nielsen

Dato : 01-08-02 15:11

Jeg har et mega problem. Jeg forsøger at få 3 maskiner i samme lokalnet med
ipadr. 10.1.1.x og subnet mask 255.255.255.000
Det går fint, men stofanet nægter at starte. Først nå der vælges hent
automatisk IP adresse kan jeg få nettet til at virke, MEN så er der ikke hul
igennem til de lokale maskiner. Subnet er den samme men den bruger
192.168.x.x adresser.

Er der nogen der har et link eller en forklaring hvad der skal gøre vil jeg
blive meget glad.

Svend Nielsen

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 02-08-02 07:56

Svend Nielsen <svend.nielsen@worldonline.dk> skrev:
> [...]
>starte. Først nå der vælges hent
>automatisk IP adresse kan jeg få
>nettet til at virke, MEN så er der ikke hul

Umidelbart lyder det som om du kun har et netkort i den maskine, som
du ønsker at bruger til Stofa...

Hvis du vil have både LAN og stofa, men de adresser du bruger, så
skal du have 2 netkort i din stofamaskine - 1 til stofanettet, og 1
andet til LAN.

/J

Fra : Svend Nielsen

Dato : 02-08-02 10:28

> Hvis du vil have både LAN og stofa, men de adresser du bruger, så
> skal du have 2 netkort i din stofamaskine - 1 til stofanettet, og 1
> andet til LAN.

Skal jeg have 2 netkort.?
Jeg bruger en 6 ports switch hvor stofamodem kablet er i det ene stik og
hver sin PC i den andre.

Svend

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-08-02 12:22

"Svend Nielsen" <svend.nielsen@worldonline.dk> wrote in

> Skal jeg have 2 netkort.?
> Jeg bruger en 6 ports switch hvor stofamodem kablet er i det ene
> stik og hver sin PC i den andre.

Du har family-logon hos Stofanet, ikke? (koster 25,- ekstra om måneden)
Ellers er det jo kun én maskine der kan få tildelt adresse, og
efterfølgende kun én maskine der kan bruge forbindelsen.

Hvis du ikke vil betale de 25,- om måneden er du nødt til enten at have
en separat router (D-link 804, eller Longshine 883-4F er to udmærkede
af slagsen), eller have to netkort i én af dine maskiner som så altid
skal være tændt når én af de øvrige skal på nettet idet al trafik skal
gå gennem den pågældende maskine - den skal køre Gateway for de øvrige.

Jeg kan iøvrigt anbefale dig at bruge Stofa's interne gruppe. Den
finder du på newsserveren news.stofanet.dk og den hedder et eller andet
med telia.internet.stofa
Jeg er netop skiftet væk fra StofaNet som udbyder, så jeg kan ikke
huske om det er det præcise navn på gruppen. Men prøv og søg efter den.

Der er masser af folk derinde der har sat sådan noget op med Stofanet
og kan forklare dig helt præcist hvad du skal gøre og måske også
hvorfor det ikke virker nu.

Mvh
Flemming

Fra : Søren Lundfald

Dato : 02-08-02 08:56

"Svend Nielsen" <svend.nielsen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 192.168.x.x adresser.
>
> Er der nogen der har et link eller en forklaring hvad der skal gøre vil

Installér Netbeui eller IPX/SPX på alle PC'er
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Fra : Svend Nielsen

Dato : 02-08-02 10:29

> Installér Netbeui eller IPX/SPX på alle PC'er
> --
> Mvh
> Søren Lundfald

Jeg har installeret TCP/IP på alle maskiner, burde det ikke være nok ?
Netbui er jo ikke den mest sikre protokol ?

Svend

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 02-08-02 13:33

> [...]
>starte. Først nå der vælges hent
>automatisk IP adresse kan jeg få
>nettet til at virke, MEN så er der ikke hul

Dit problem ligger i, at IP adresserne ikke kan se hinadnen gennem
den subnet du kører med. Jeg ved ikke hvor meget d kender til IP
adresser, men en 10.x.x.x med subnet 255.255.255.0 kan ikke se
192.168.x.x, og derfor kan du ikke se dit 10 netværk, når stofa
virker...

Du kan derimod sætte et extra netkort i, og tildele det ene kort
10.x.x.x og det andet sætter du op til automatisk at få tildelt fra
Stofa (192.168.x.x)

/J