Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jubii kamera
Fra : LR4669

Dato : 01-08-02 13:34

Hejsa foto-folk :)

http://foto.jubii.dk/showProduct.asp?id=1

Hvordan kan 4.0 Megapixels være så billigt ?
Er kameraet mon pengene værd ?... for mig er mærket ukendt.
Evt. en der har dét kamera ?

//Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 01-08-02 22:40

"LR4669" <LR4669@ehs.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tja....
Du får som hovedregel ikke mere end du betaler for men tit betaler du mere
end hvad du får.

Det er et rigtig dårligt kamera.
Specielt linsen er under al kritik. Jeg er ikke sikker men har en
fornemmelse af at noget af linsen er plastic i stedet for glas.
Desuden er der rigtig mange kompatibilitesproblemer med det kamera.
Med andre ord problemer med hvilket eksternt udstyr du kan putte i
batterirummet eller kortskuffen.

Der er jo altid en grund til at en vare, som folk ellers anser for high-tec,
ender på hylderne i Aldi eller Netto eller 7-eleven eller Biva.

Herregud hvor kan man købe meget lort i de alt for imperialistiske butikker
jeg her nævner.
Og hvor er det forresten en dybt uøkologisk handling at så meget som sætte
sine ben i sådanne butikker.
Men det er en anden historie.

VH

Fra : Kathrin

Dato : 01-08-02 23:09

> [...]
> Specielt linsen er under al kritik. Jeg er ikke sikker men har en
> fornemmelse af at noget af linsen er plastic i stedet for glas.

Hvis du ikke ved det, hvordan kan du så udtale dig om det??
Hvordan kan du vide at det er et "rigtigt dårligt kamera"? Har du haft et,
eller i det mindst prøvet et, eller hyler du blot som de ulve du er i
blandt?

> Desuden er der rigtig mange kompatibilitesproblemer med det kamera.
> Med andre ord problemer med hvilket eksternt udstyr du kan putte i
> batterirummet eller kortskuffen.

Kameraet kører fint på ganske almindelige batterier, det være sig
genopladelige eller almindelige. I "kortskuffen" ligger der et 64 mb compact
flash kort type 1. Keine hexerei!

> Der er jo altid en grund til at en vare, som folk ellers anser for
high-tec,
> ender på hylderne i Aldi eller Netto eller 7-eleven eller Biva.

Grunden er den simple at fotoudstyr ikke er deres hovedindtjeningsvare. Dvs
at de sgatens kan tåle at få mindre avance end f.eks fotohandlere.

> [...]
> jeg her nævner.
> Og hvor er det forresten en dybt uøkologisk handling at så meget som sætte

Ingen kommentarer overhovedet.

Jeg kan så fortælle at jeg har et Medion 9725. Og er ganske godt tilfreds.
Billeder af forskellig slags kan ses på
http://www.angelfire.com/super/kathrinchr/images/album.htm .
Desuden er Medion-kameraet diskuteret adskillige gange her i gruppen. Søg
efter Medion eller Aldi-kameraet
Hilsen
Kathrin

Fra : Lars Holst

Dato : 02-08-02 01:17

"Kathrin" <kathrin@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

http://www.angelfire.com/super/kathrinchr/images/album.htm .
Desuden er Medion-kameraet diskuteret adskillige gange her i gruppen. Søg

Jeg har læst alt hvad der at læse i denne
gruppe...........................incl. alt om Medion/Aldi kameraet.
Desuden følger jeg også med i nogle ganske udemærkede engelske NG's.
Det er anbefalelsesværdigt.

Men det er sagen uvedkommende.

Det er da fint hvis du er glad for dit kamera.
Jeg har nu set dine billeder.
Den tekniske billedkvalitet kan jeg hurtigt konstatere.
Der mangler dynamik i i lysspektret.
Der er meget støj på billederne.
Der er fortegning.
Og så er der nogle andre og mindre iøjnefaldende parametre som jeg er
skeptisk over.

MEN.........................
imellem dine billeder er der til gengæld nogle gode kompositioner som
imponerer mig.
Så når du næste gang skifter kamera så gør din kunstneriske sans/evner den
tjeneste at granske markedet bedre næste gang.
Det kan du bl.a. gøre på www.imaging-resource.com eller www.dpreview.com
eller www.steves-digicams.com

Afslutningsvis vil jeg gerne tilføje at jeg ikke har afsky ved dette kamera.
Det er såmænd bedre end nogle andre kameraer på markedet.
Men jeg har dog en smule afsky ved at handle et kamera i Aldi eller Netto
eller slige steder.
Jeg formoder - ud fra overskriften i dit første indlæg - at DU ikke
har været den vej omkring.

Men det er en politisk samfundsanalytisk indfaldsvinkel som vist falder uden
for rammerne af dette forum.

Aller ydmygst.

LH

P.S.: Jeg har vist også nogle billeder på nettet et eller andet sted.
Hmmmm.....................................................
http://www.megapixel.dk/brugere/visbruger.php?id=132
jeg fandt dem sørme.

Fra : Lars Holst

Dato : 02-08-02 01:58

Jeg forsøgte at svare tidligere men tror ikke svaret kom igennem p.g.a. fejl
på udbyderens side.

Lad mig starte med at sige at det er godt og fint at du er glad for dit
kamera for det virker sådan.

Jeg har læst hvad der er i denne gruppe.
Hvis man er rigtig meget til foto kan jeg da også anbefale nogle af de
udenlandske Nyhedsgrupper.

Jeg har kigget dine billeder igennem.
Du har ind imellem nogle dejlige motiver og kompositioner.
Hvad jeg sere på den tekniske side er at kameraet ikke har særlig meget
dynamik i lysspektret og at det genererer en del støj.
Det faldt meget hurtigt i øjnene. Selvfølgelig er der andre parametre man
kan kommentere men hvad forskel gør det nu du har købt det og er glad for
det.

Næste gang du skifter kamera synes jeg du, med din kunstneriske sans,
fortjener en højere teknisk kvalitet.
Kig derfor på disse sider som kan hjælpe dig med at vurdere nøjere.
www.dpreview.com
www.steves-digicams.com
www.imaging-resource.com

Jeg "kløjs" ikke over at du har købt et Medion/Aldi kamera. Det er såmænd
bedre end så mange andre. Men det har altså nogle detaljer som gør det
muligt at sælge så mange MegaPixel så billigt. Mange mennesker der ikke har
dybt kendskab til digitalkameraer tror jo ganske forståeligt at jo flere
pixel - jo bedre kamera. Sådan forhlder det sig imidlertid ikke kun.

Forresten tror jeg også at jeg har nogle billeder på nettet et eller andet
sted.
Hmmmm
jo sørme om ikke de er her:
http://www.megapixel.dk/brugere/visbruger.php?id=132

Vedrørende min udmelding om Aldi/Netto/7-eleven/Bilka/Biva etc. så er det jo
en temmelig politisk samfundsanalytisk indfaldsvinkel til det at shoppe
kameraudstyr og det falder vist uden for rammerne i denne nyhedsgruppe.

Fra : emj

Dato : 02-08-02 01:24

Lars Holst skrev i <3d49aa9c$0$143$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Der er jo altid en grund til at en vare, som folk ellers anser for high-tec,
>ender på hylderne i Aldi eller Netto eller 7-eleven eller Biva.

Netop hos ALDI kan man ofte finde helt unikke tilbud på high-tec.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 02-08-02 07:24

Lars Holst wrote:
> [...]
> en temmelig politisk samfundsanalytisk indfaldsvinkel til det at shoppe
> kameraudstyr og det falder vist uden for rammerne i denne nyhedsgruppe.

Din holdning ang. Aldi osv. er jeg enig i..

Men, jeg er lidt ked af din quoting-teknik ..
Kan jeg overtale dig til at sætte dit newsprogram til at
indsætte > foran quotede linier som det er normal skik
herinde?

Læs evt. mere på

Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : max

Dato : 02-08-02 07:05

> Hvordan kan 4.0 Megapixels være så billigt ?
> Er kameraet mon pengene værd ?... for mig er mærket ukendt.
> Evt. en der har dét kamera ?
>
> //Lars

Efter 5 dage med kameraet:
Objektivet kan tegne rigtigt skarpt, men med en fast indstillngg på 100asa
er det svært at holde kameraet stille nok til at få skarpe billeder.

Autofocus fungerer også i svagt lys, men man skal være omhyggelig med
at have motovet i centrum når man focuserer, ellers er det baggrunden der
blir stillet skarpt på.

Focusering og lagring af billeder i højeste opløsning er rimelig hurtig, men
ikke nok hvis man skal lave action og sport..

Kun på bedste (fine) indstilling er jpg kompromeringen acceptabel..

Flashen er lige kraftig nok, men kan indstilles manuelt, så det er ikke noget
problem, ingen røde øjne problemer...

Menuerne er kun på tysk og engelsk, men ellers meget nemme at forstå.
der er nok manuelle indstillinger til et kamera af denne type.

Den medfølgende twain software (til billed overførsel) er kun på tysk
og lige primitiv nok, men den kan det den skal, har ikke fundet understøttelse
af kameraet i acdsee..

Den øvrige software fra Adobe er sikkert helt i orden, Photodeluxe..

Leveres med almindelige batterier, det er ikke godt - så der skal supleres
med gode opladelige batterier.. 4 stk AA og en oplader.. Kameraet oplader
ikke batterierne, det er godt..

Udprint på en Epson 1200 kan blive meget flot også i A3 størrelse..

Kameraet kræver en steady (rolig) hånd, det havde været helt perfekt
til prisen hvis der også var 200 og 400 asa indstillinger..

> Tja....
> Du får som hovedregel ikke mere end du betaler for men tit betaler du mere
> end hvad du får.

Det er sandt nok - så hvorfor betale mere...????

> [...]
> Desuden er der rigtig mange kompatibilitesproblemer med det kamera.
> Med andre ord problemer med hvilket eksternt udstyr du kan putte i

Linsen (objektivet) syns jeg fungerer ok, jeg har ikke haft det skilt ad så
jeg kan ikke sige noget om plastik, der står på pakken den har asphæriske
elementer, det lyder jo ok..?
Hva mener du med kombatibilitets problemer, softwaren fungerer fint om end
den er lidt begrænset af et skrabet twain program.. 3 typer batterier har fungeret
CF kort er ikke prøvet udover det leverede Sandisk..

> Der er jo altid en grund til at en vare, som folk ellers anser for high-tec,
> ender på hylderne i Aldi eller Netto eller 7-eleven eller Biva.

Ja - og man må så gøre op med sig selv om man vil gå på kompromis med
visse ting og bruge de sparede penge til at rejse jorden rundt eller gi en middag
på Kong Hans..

> [...]
> jeg her nævner.
> Og hvor er det forresten en dybt uøkologisk handling at så meget som sætte

Desværre er der ikke så mange alternativer tilbage, Olsen og Hansen drejede
nøglen om for mange år siden og Igor, Muhammed og Ling får smadret deres
ruder.. Det er ikke så nemt, men jeg håber du gør noget ved det.. mvh max

Fra : LR4669

Dato : 02-08-02 07:41

Hej Max

Tak for den lille anmeldelse :)

Har du evt et eller flere billeder taget med kamera, man kunne få lov ar se
? :)

// Lars

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 02-08-02 07:48

LR4669 wrote:
> Hej Max
> Tak for den lille anmeldelse :)
> Har du evt et eller flere billeder taget med kamera, man kunne få lov ar se
> ? :)

Og helst i fuld opløsning ... (ellers kan man nemlig ikke se
evt. fejl så nemt:)

Fra : max

Dato : 02-08-02 22:47

> Og helst i fuld opløsning ... (ellers kan man nemlig ikke se
> evt. fejl så nemt:)
>

> --
> Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
> Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fuld opløsning 1,5mb.... http://www.maxarte.subnet.dk/
mvh max

Fra : LR4669

Dato : 02-08-02 07:44

Hej Lars

Sammenligner du kameraer på Jubii med kameraer i:
Aldi eller Netto eller 7-eleven og Biva ?...

//Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 02-08-02 22:44

Jeg vil ikke dømme kameraet mere i denne her tråd. Jeg har ligesom sagt hvad
jeg skal.
Men jeg kan fortælle at kameraet oprindelig hed Skanhex SX 410z
http://www.skanhex.com.tw/e_sx410z.html

Siden har det også heddet Jenoptik JD 4100z3
http://www.jenoptik-camera.com/german/products/camera/

Og nu hedder det så Medion 4.0 hvilket i sig selv er nemmere at huske.

Man har også brugt "rebadging" i bilindustrien helt tilbage fra 1940'erne
for bedre at kunne sælge de biler der havde det svært på markedet.

I forskellige fora på nettet kan man så følge med i kommetarer om det
kamera.

Og det vil jeg lade tale for sig selv i stedet for at kommentere mere.

Vi har jo også alle forskellige referencerammer for bedømmelse.

MVH
LH

PS.: Hvis jeg vidste hvorledes jeg indstiller OE til at indsætte quotation
ville jeg gøre det. Jeg dykker lige ned i det.

Fra : max

Dato : 02-08-02 23:14

> MVH
> LH
>
> PS.: Hvis jeg vidste hvorledes jeg indstiller OE til at indsætte quotation
> ville jeg gøre det. Jeg dykker lige ned i det.

Prøv - Tools > Options > Send > News Sending Format..Plain text settings..
max

Fra : Lars Holst

Dato : 03-08-02 00:05

Hmmmm
Hej igen-igen

Jeg fandt den option i OE som har med quotation at gøre.
Mange tak.

Når jeg nu alligevel vender tilbage her vil jeg lige indsætte nogle uhyre
interessante links vedr. Medion 4.0 / Jenoptik / Skanhex / Jubii kameraet
som alle underbygger min formodning om kvalitetsniveauet.

http://www.dcviews.com/_Jenoptik/4100.htm

http://www.letsgodigital.nl/webpages/news/df/jenoptik/firstlook_uk.html

http://www.zdnet.de/news/feedback/2002/04/21090140003-fb.html

http://www.heise.de/newsticker/result.xhtml?url=/newsticker/data/cm-24.04.02
-000/default.shtml&words=Digitalkamera

http://www.heise.de/ct/ftp/testbilder/kameras_0203/jenoptik_jd4100z3.jpg

Sjovt nok har INGEN af de helt og aldeles seriøse digitale fotoanmelder
sites på nette villet sige noget om dette kamera.
Jeg kan her nævne:
www.dpreviews.com
www.steves-digicams.com
www.imaging-resource.com