Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort størrelse og type?
Fra : Martin Johannesen

Dato : 16-02-01 13:38

Hej

Jeg har tænkt mig at anskaffe et digitalkamera som benytter CF type 1 kort.
Kortet som følger med er enten 8-16MB og kamaraet er et 3,34millioner pix.

Det jeg tænkte på er, om jeg skal tage billeder i en fornuftig kvalitet skal
jeg så ikke købe et større kort?
Hvilken størrelse er nødvendig?

Er der forskel kvaliteten af kortene fra de forskellige producenter?

Mvh.

MJ

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-02-01 14:08

"Martin Johannesen" <Martin.Johannesen@tk.k-net.dk> wrote in message
> [...]
> jeg så ikke købe et større kort?
> Hvilken størrelse er nødvendig?
>
> Er der forskel kvaliteten af kortene fra de forskellige producenter?

Nej, der er lidt med hastigheden for hvor hurtigt du kan gemme/læse på
kortene.

Jeg har selv købt et Apache 64 Mbyte til min Coolpix 990 og det virker
perfekt.

p.s. invester i en flash card reader, det gør livet MEGET nemmere.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-02-01 19:58

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> p.s. invester i en flash card reader, det gør livet MEGET nemmere.

Synes du virkeligt. Jeg er tilfreds med at bruge USB-overførslen, den er da
egentlig rimelig hurtig og enkel. I min bærbare skal card-readeren først
initialiseres og kortet skal sættes i. Og på den tid det tager er jeg stort
set i stand til at overføre mine billeder og slette kortet via USB.

mvh
Jan

Fra : Erik Christensen

Dato : 16-02-01 21:37

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
stort
> set i stand til at overføre mine billeder og slette kortet via USB.

Det har du ret i, men med en card reader kan du overføre billederne uden at
installere dit kamera's software, hvilket kan være en fordel hvis det er
rent
skod (Canon f.eks.)

Mvh
Erik

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-01 11:36

"Erik Christensen" <erikac@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
at
> installere dit kamera's software, hvilket kan være en fordel hvis det er

Jeg har et Nikon CP990 og er yderst tilfreds med den medfølgende software,
der ikke har voldt mig problemer på de 3 forsk. maskiner, hvor jeg har
installeret den.

mvh
Jan

Fra : Adam Milborg

Dato : 18-02-01 18:54

> Det har du ret i, men med en card reader kan du overføre billederne uden
at
> installere dit kamera's software, hvilket kan være en fordel hvis det er
> rent skod (Canon f.eks.)
Jeg er ganske glad for mit Canon USB kamera.
Canons Zoombrowser er genial, men hvis man ikke kan lide den kan man jo bare
bruge TWAIN.

Vh Adam

Fra : Erik Christensen

Dato : 16-02-01 21:50

> [...]
>
> Det jeg tænkte på er, om jeg skal tage billeder i en fornuftig kvalitet

Du må kunne finde ud af hvad et billede fylder til det kamera du tænker på,
og
derudaf tage stilling til om du kan nøjes med det antal billeder der kan
være på
det medfølgende kort, billedernes størrelse kommer meget an på den
eventuelle
komprimering, Ixus f.eks kører med en let mpeg komprimering som ikke
forringer
billedets kvallitet synligt, men reducerer filstørrelsen med en 3-4 faktor,
i forhold
til u-komprimeret filformat.

> Er der forskel kvaliteten af kortene fra de forskellige producenter?

CF-kort er en standard enhed ligesom harddiske, der kan være forskel i læse
og
skrive hastighed og holdbarhed.
Selv bruger jeg et 64mb sandisk som virker fint både til Ixus og Psion,
derforuden
et Apacher 128mb, som virker til Ixus men ikke til Psion.

mvh
Erik

Fra : Paul Nilsson

Dato : 16-02-01 22:43

Hej Martin:
Du får ikke "bedre" billeder med større kort - men du du får FLERE, "bedre
billeder".
Større kort = mere lagerplads, også til bill. i højere opløsning......
Ex. 8mb = ex. 100 bill. low, 30 bill. high. 10 bill. superhigh....
16 mb kortet gi´ver det dobbelte ( men ikke bedre kvalitet - end det
kameraet kan yde...)
hej PN