MS Windows
briani 27239
win 98 og 2000 adsl
Fra : jon

Dato : 01-08-02 08:28

Hej !
Jeg har fået adsl på min w2k maskine hvori jeg har to netkort siddende , men
jeg kan simpelthen ikke få min 98 maskine på jeg har en fast ip fra tdc side
også har jeg lavet en gateway på det andet kort der er tilsluttede min 98,
over til min adsl-net men jeg kan kun komme på, på den ene maskine.
netværket internt fungere fint ... hvad er der galt !!!!!!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-02 09:12

"jon" <jkjk@g.dk> wrote in message
> [...]
side
> også har jeg lavet en gateway på det andet kort der er tilsluttede min 98,

Fortæl lige igen. Helt fra begyndelsen. Sæt nogle betegnelser på.
Simplificér.

> over til min adsl-net men jeg kan kun komme på, på den ene maskine.
> netværket internt fungere fint ... hvad er der galt !!!!!!!

Det fatter jeg simpelthen ikke en bjælde af. Jeg har selv haft noget lign.
til at køre, men jeg kan ikke se hvordan du har sat det sammen og sat det
op. Forklaring, tak.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-08-02 09:18

> [...]
> over til min adsl-net men jeg kan kun komme på, på den ene maskine.
> netværket internt fungere fint ... hvad er der galt !!!!!!!

Da dit interne netværk virker, er det IP nummer du har givet din Win98
maskine sikkert i orden. Men hvad med DNS? Den skal på Win98 være det samme
som på Win2k, og gateway på Win98 skal være IP adressen på din Wink2 altså
den faste IP, du har fået fra TDC.
Prøv det!

mvh
Preben

Fra : jon

Dato : 01-08-02 09:33

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
samme
> som på Win2k, og gateway på Win98 skal være IP adressen på din Wink2 altså

Hmmm
Det har jeg prøvet men prøver lige at specificrer min opsætning.

w2k (m 2 netkort )

netkort 1 (tilsluttede TDC)

Har dynamiske/fast ip fra tdc side.
ip. 180.196.112.57 (subnet 255.255.255.240)
DNS 194.239.134.83
DNS sek. 193.162.153.164

netkort 2.(tilsluttede w98)

ip 10.0.0.1
sub 255.0.0.0

DNS 194.239.134.83
DNS sek. 193.162.153.164

----------
win 98
ip 10.0.0.2
sub 255.0.0.0

DNS 194.239.134.83
DNS sek. 193.162.153.164
samt gateway 180.196.112.57

-------------

men hvis jeg giver netkort 2 en gateway der hedder 180.196.112.57 så kan jeg
slet ikke komme på nettet heller ikke fra w2k maskinen.

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-08-02 11:04

> [...]
jeg
> slet ikke komme på nettet heller ikke fra w2k maskinen.

Jeg er lidt usikker på det, men IP 10.0.0.1 skal sikkert have gateway
180.196.112.57, og IP 10.0.0.2 skal måske have gateway 10.0.0.1.

mvh
Preben

Fra : jon

Dato : 01-08-02 12:15

> [...]
>
> Jeg er lidt usikker på det, men IP 10.0.0.1 skal sikkert have gateway
> 180.196.112.57, og IP 10.0.0.2 skal måske have gateway 10.0.0.1.

kan det være et problem at der er et krydsde kable mellem de to pc og ingen
hub eller?
mvh
Jonas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-02 14:17

"jon" <jkjk@g.dk> wrote in message
> ----------
> win 98
> DNS 194.239.134.83
> DNS sek. 193.162.153.164
> samt gateway 180.196.112.57

Det er galt. Win98 kender jo ikke 180.196.112.57
Dens gateway skal være 10.0.0.1

Fra : Rasmus Rene Thomsen

Dato : 01-08-02 14:18

Hej Jon

Du har ikke routing tablerne iorden.

Brug f.eks ICS (Internet Connection Sharing) i windows 2000 til at dele
internet forbindelsen med, og her SKAL du ikke bruge fast ip på win98
maskinen men DHCP tildelt. ikke nået med at man skal taste en masse ting
der kan gå galt !

Sæt w2k maskinens internet netværkskort op så du kan komme på fra den
maskinen og på et at netværkskort er der en fane der hedder nået med deling
sæt x i den, og ændre win98 maskinen til DHCP tildelt ip.

Så virker det !

Vh
Rasmus

Fra : olemartin

Dato : 07-08-02 08:24

"Rasmus Rene Thomsen" skrev d. 01-08-02 14:18 dette indlæg :
> [...]
deling
> sæt x i den, og ændre win98 maskinen til DHCP tildelt ip.

Jeg har sat dette op et par gange. Det kræver ikke et specielt program.
Der skal laves en bridge mellem de to NIC på din windows 2000 maskine.
Dit ene NIC fungerer som WAN interface. Det skal indeholde din
fast-tildelte DHCP adresse. (Eller PPPoE adresse alt efter om du har
Bredbånd eller Netexpress) Dit andet NIC er dit LAN interface. Det skal
konfigureres med f.eks. 10.0.0.1 og et subnet på 255.255.255.0 og ikke
255.0.0.0 der jo åbner for et helt klasse C net... Du går nu ind
under dine Netværksforbindelser og definerer en såkaldt 'Netværksbro'
mellem NIC 1 (WAN) og NIC 2 (LAN) - Din internet gateway er nu klar.
På din windows 98 maskine Går du så ind under TCP/IP. Du giver maskinen
ip 10.0.0.2 (til .254) og subnet 255.255.255.0. Gateway skal defineres
som 10.0.0.1 og DNS skal indtastes som f.eks. 194.239.134.83 og
193.162.153.164.
Din windows 98 maskine skulle derefter være istand til at gå på
internettet.

/Ole Martin

http://www.kandu.dk/