Hvepse... ZAP!
Fra : Emil Vestergaard

Dato : 31-07-02 23:57

Hej allesammen.

I denne dejlige sommertid er der så mange insekter mv. i luften at det kan
ødelægge selv de mest selskabelige udendørs selskaber. Jeg synes at kunne
huske et produkt jeg har set engang, nemlig en insekt-zapper... en anordning
der simpelthen sender strøm igennem insekter der kommer forbi... jeg kom så
til at tænke på, om det mon var muligt at lave sådan en dims selv... en ven
påstår at hans ven (vandrehistorie måske :)) ) har lavet en sådan anordning
med et par kondensatorer og en normal 220-volts-stikkontakt. Er der nogen
der kan be/af-kræfte denne historie og eventuelt forklare hvordan man skal
koble systemet op for at få det til at virke? (Ved godt at det er farligt at
lave sådan noget selv :) )

MHV Emil

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 06:44

"Emil Vestergaard" <no@spam.com> wrote in message
> [...]

> koble systemet op for at få det til at virke? (Ved godt at det er farligt

Ved bare at sådan en insekt zapper koster 40 kr. Kan det mon betale sig?

Fra : Emil Vestergaard

Dato : 01-08-02 07:47

> Ved bare at sådan en insekt zapper koster 40 kr. Kan det mon betale sig?
Det er også mest for interessens skyld :)
Men alligvel, hvor koster de 40 kr? :)

MVH Emil

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 08:21

> Det er også mest for interessens skyld :)
> Men alligvel, hvor koster de 40 kr? :)

Det er godt nok 14 dage siden, men der havde samtlige Fakta butikker dem til
40kr.
Mange andre butikker har dem sikkert også, men om det så er til den pris ved
jeg desværre ikke.

Fortsat god dag.
mvh
Leif

Fra : Steen

Dato : 01-08-02 08:38

> [...]

> koble systemet op for at få det til at virke? (Ved godt at det er farligt

Har engang set sådan en - lignede vel nærmest en tennisketsjer med en lille
knap på. Når man holder knappen inde opstår der en spændingsforskel imellem
to metalnet med meget lille afstand imellem sig (1-2 mm). Man slår ud efter
insektet. Rammer man, bliver insektet siddende og slår små blå gnister, og
holder man knappen inde længe nok (10 sek.) begynder der at lugte brændt...

Læg mærke til, at denne insekt-zapper fungerer med kun 2 x 1,5 V-batterier!
Spændingsforskellen er åbenbart uvæsentlig; det relevante er tydeligvis hvor
mange ampere man kan sende gennem insektet

....men hvis du absolut vil bruge 220V opnår du selvfølgelig den sidegevinst,
at du også vil kunne zappe nærgående fulge, ræve, rotter og naboer

Mvh Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 09:35

Steen skrev:

>Læg mærke til, at denne insekt-zapper fungerer med kun 2 x 1,5 V-batterier!
>Spændingsforskellen er åbenbart uvæsentlig; det relevante er tydeligvis hvor
>mange ampere man kan sende gennem insektet

Så glemmer du at det er spændingen der bestemmer hvor meget strøm
der kan drives gennem en modstand. I det øjeblik spændingen er
begrænset og modstanden er kendt, så kan maksimalstrømmen
beregnes ved Ohms lov.

--
Bertel

Fra : Desilva

Dato : 01-08-02 15:12

> [...]
> der kan drives gennem en modstand. I det øjeblik spændingen er
> begrænset og modstanden er kendt, så kan maksimalstrømmen

Men modstanden i metalnettet kan være ganske lav, så en spændingsforskel på
1.5v eller 3v (hvis to baterier er i serie), kan føre rigeligt med strøm
gennem insektet.
Hvis man så har en kondensator på, som er aldet op af beterierne, så kan der
i et kort glimt sendes en masse energi ud.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 16:40

Desilva skrev:

>Men modstanden i metalnettet kan være ganske lav,

Ja.

>så en spændingsforskel på 1.5v eller 3v (hvis to baterier
>er i serie), kan føre rigeligt med strøm gennem insektet.

Det kommer så sandelig an på insektets modstand. Modstanden i et
menneske er af størrelseordenen 15'000 Ohm.

--
Bertel

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 01-08-02 17:23

Hej

He he... jeg har sådan en zapper, som jeg fik i fødseldagsgave af en ven. De
forhandles på www.guleroden.dk
Og jeg kan hilse og sige at der er en ganske betragtelig spænding på dyret -
i bogstaveligste forstand Der sidder en spændings dekade indeni der køre
spændingen op på adskellige tusinde volt og får insekterne man zapper til at
lyse op med et koldt sydende svitsende blåt skær :D
Til gængæld løber der så og sige ikke nogen strøm gennem dem. Bruger den
mest til edderkopper (min kæreste

/ZIGGE

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 01-08-02 17:27

Klipsede lige beskrivelsen fra www.guleroden.dk

Japanerne er kendt for at sætte elektronik i alt mellem himmel og jord - nu
har de overgået sig selv med denne elektroniske fluesmækker!! Princippet er
kendt fra den type insektbekæmpelse der bruges i restauranter og lign.
Insektet aflives øjeblikkeligt og humant, når det kommer i kontakt med en
række udspændte tråde med højspænding.

Højspændingen genereres elektronisk fra 2 små batterier, og er helt ufarlig
for mennesker - om end det dog er ganske ubehageligt at berøre trådene når
der er spænding på. Inden man går på jagt trykker man blot på en lille knap
på siden af ketcheren - så er den "ladt".

Denne form for tennis kan umiddelbart virke lidt makaber, men det er trods
alt en meget human måde at aflive insekterne på - og samtidig bliver de ikke
"splattet" ud på tapetet! Når insektet er "zappet", vil det som regel sidde
let fast på nettet - lige til at banke af med et let stød over
skraldespanden.

Er der problemer med edderkopper, er dette våben også meget velegnet. Den 45
cm lange ketcher sikrer, at kampen kan udkæmpes i betryggende afstand fra
dyret, med mindre det da har tropiske dimensioner...

Leveres i assorterede farver - gul, grøn, pink. Send den til en ven med
humor eller araknofobi - eller send et eksemplar til dig selv...

/ZIGGE

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/_(`````"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-08-02 20:42

Emil Vestergaard <no@spam.com> skrev i en
> [...]

> koble systemet op for at få det til at virke? (Ved godt at det er farligt

Generelt må siges at denne måde at aflive insekter
på har en meget ringe effekt. Et mere effektivt - og billigere -
våben er at anvende en fluesmækker. Og den skal man
ikke bruge tid på at skifte elementer.

Per A. Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-02 21:18

Per A. Hansen skrev:

> Generelt må siges at denne måde at aflive insekter på har en
> meget ringe effekt.

Måske hvis man kun nøjes med et elektrisk gitter. Men jeg arbejdede
engang i en fødevareforretning i et yderst fluebefængt område, hvor
vi havde sådan en højspændingsdims, der dog var kombineret med en
ultraviolet lampe som tiltrak insekterne. For at komme ind til denne
lampe skulle insekterne først flyve gennem et gitterværk, hvor de så
blev zappet. Det var *meget* effektivt, en hel del sundere end at
sprøjte, og meget mere appetitligt end hvis vi havde hængt fluepapir
op.

> Og den skal man ikke bruge tid på at skifte elementer.

Vores blev bare tilsluttet lysnettet.

De findes i mange modeller. Vores lignede den til højre på billedet
på <http://www.amcor.co.il/katlan.html>.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-02 07:52

Per A. Hansen skrev:

>Generelt må siges at denne måde at aflive insekter
>på har en meget ringe effekt.

Det kan man vel ikke sige uden at have prøvet det?

>Et mere effektivt - og billigere - våben er at anvende en fluesmækker.

Den efterlader udsplattede klatter over hele huset. det er ikke
specielt appetitligt.

--
Bertel