/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
Skiftevis farver i en tabel?
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 13:08

Hej NG

I kender sikkert problemet, man vil gerne liste sine data på en side, men
det bliver lidt kedeligt...

Findes der ikke en måde hvorpå man kan skifte farver for hver record, jeg
tænker på bgcolor i en <TD>?

Jeg tænkte på noget med even eller uneven men kan ikke finde noget vedr
dette =((

Er der mon nogen der kan hjælpe mig videre??

På forhånd tak

Otto Meurer



 
 
Claus (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-01 13:18

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote

>
> Findes der ikke en måde hvorpå man kan skifte farver for hver record, jeg
> tænker på bgcolor i en <TD>?
>
> Jeg tænkte på noget med even eller uneven men kan ikke finde noget vedr
> dette =((
>

Jeg kan ikke svare, men kan så stille flere spørgsmål. Vil der gå kludder i et loop
hvis man laver _2_ response.write efter hinanden med 2 forskellige bgcolors, RS?
Claus



Betina Y Andersen (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Betina Y Andersen


Dato : 16-02-01 13:37

Lav en function:

Function hentfarve(farve)
if farve=("#000000" or farve="" then
farve="#FFFFFF"
else
farve="#000000"
end if
hentfarve=farve
End function

Og lav så et kald a la:
farve=""
<table width="90%">
<tr bgcolor="<%=hentfarve(farve)%>">
<td>tekst</td>
</tr>
<tr bgcolor="<%=hentfarve(farve)%>">
<td>tekst</td>
</tr>
<7table>

mvh Betina



Jesper Stocholm (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 16-02-01 13:51

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote in <96j53f$8p4$1
@news.inet.tele.dk>:

>Hej NG
>
>I kender sikkert problemet, man vil gerne liste sine data på en side, men
>det bliver lidt kedeligt...
>
>Findes der ikke en måde hvorpå man kan skifte farver for hver record, jeg
>tænker på bgcolor i en <TD>?
>
>Jeg tænkte på noget med even eller uneven men kan ikke finde noget vedr
>dette =((
>

du kan lave en tæller i dit gennemløb af dine records, der incrementeres
(opdateres) for hver record du kommer til i dit gennemløb.

altså noget i retning af

<% taeller = 1 %>
<table>
<% while not rs.EOF %>
<tr>
<td bgcolor="<% = farvevalg(taeller) %>"><% = rs("whatever") %></td>
</tr>
<% taeller = taeller + 1
rs.MoveNext()
Loop
%>
</table>

din funktion kunne så være (inspireret af Betina)

function farvevalg(nummer)
if cint(nummer) mod 2 = 0 then
farve = "black2
else
farve = "white"
end if
farvevalg = farve
end function

Jesper

--
Why don't we go see a play tonight ?
- wife of Abraham Lincoln

Claus (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-01 16:09


"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote

> altså noget i retning af
>
> <% taeller = 1 %>
> <table>
> <% while not rs.EOF %>
> <tr>
> <td bgcolor="<% = farvevalg(taeller) %>"><% = rs("whatever") %></td>
> </tr>
> <% taeller = taeller + 1
> rs.MoveNext()
> Loop
> %>
> </table>
>

Jeg har et spørgsmål mere (oveni det forrige - som var ment som
2 forskellige bgcolor og 2 ens RS, går der kludder i dette i et loop?

Hvis jeg var lagerarbejder, ville jeg blive tosset over at skulle hente
varer 5 gange hvis jeg kunne nøjes med at rende een gang.

Nu har asp.dll jo ikke mit temperamant, men hvis koden skrives
som ovenstående hele sider igennem, vil dette så være mærkbart
eller skal man overhovedet ikke tænke i de baner?
Claus




N/A (16-02-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-02-01 17:00



Otto Meurer (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 17:00

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns904AA68E025D0spamstocholmdk@192.38.208.81...
> "Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in <96jfr6$1223$1

> det forstår jeg ikke ... rs hentes kun én gang ... det er i hver
udskrivning
> af en række, at funktionen kaldes. Niels' version vil virke på samme
måde.

Netop derfor er hans verison smart, da den jo bruger en loop som allerede
kører, jeg har bare ikke tænkt i den retning....

> nu er det jo ikke verdens største funktion der kaldes ... så jeg vil skyde
> på, at det ikke kan mærkes.

Man mærker ingen forskel overhovedet og det er dejligt..

Endnu engang tak Jesper =))

Otto Meurer



Jesper Stocholm (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 16-02-01 17:04

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote in
<96jils$s14$1@news.inet.tele.dk>:

>"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns904AA68E025D0spamstocholmdk@192.38.208.81...
>> "Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in <96jfr6$1223$1
>
>> det forstår jeg ikke ... rs hentes kun én gang ... det er i hver
>udskrivning
>> af en række, at funktionen kaldes. Niels' version vil virke på samme
>måde.
>
>Netop derfor er hans verison smart, da den jo bruger en loop som
>allerede kører, jeg har bare ikke tænkt i den retning....
>

og det gør min ikke ? Den ligger i det loop, som udskriver recordsettet ...
? Hvis jeg skal fremhæve min version, så giver det en smule pænere kode, da
ASP-delen i den enkelte TD ikke er så stor ... det kan ellers hurtigt blive
noget rodet noget ...

>> nu er det jo ikke verdens største funktion der kaldes ... så jeg vil
>> skyde på, at det ikke kan mærkes.
>
>Man mærker ingen forskel overhovedet og det er dejligt..
>
>Endnu engang tak Jesper =))
>

jamen det var da så lidt ... og nu vil jeg gå på weekend og hygge mig med at
forsøge at blive så ucharmerende som muligt ...

Jesper

--
I'd say the odds are fifty-fifty
- General Guster - Little Big Horn

Claus (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-01 17:19

>Intet quoted, da det ikke gav mening
> >
Der er quotet og klippet (og muligtvis også slettet et indlæg)
så det er lidt svært for en nybegynder at blive klog på. Dog
tror jeg det fremgik der kun hentes et RS. Jeg vil imidlertid
gerne lige have det på det rene, med om ikke serveren skal
i kontakt med asp.dll 5 gange på trods af ovennævnte? da
det jo er html, derefter asp, derefter html osv. Koster det ikke
eller er det bare mig der skal læse videre?
Claus



Claus (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-01 18:03


"Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message news:96jjsv$16nt$1@news.cybercity.dk...
> >Intet quoted, da det ikke gav mening
> > >
> Der er quotet og klippet (og muligtvis også slettet et indlæg)
> så det er lidt svært for en nybegynder at blive klog på. Dog
> tror jeg det fremgik der kun hentes et RS. Jeg vil imidlertid
> gerne lige have det på det rene, med om ikke serveren skal
> i kontakt med asp.dll 5 gange på trods af ovennævnte? da
> det jo er html, derefter asp, derefter html osv. Koster det ikke
> eller er det bare mig der skal læse videre?
> Claus
>


Nu har jeg fundet noget i en bog, som ikke var helt galt af hvad jeg
mente at huske at have læst:

Each block of asp code, eclosed in a pair of <%...%> delimiters, requires
another call to your asp.dll. This means that the more time you use <%..%>
the longer your code will take to execute. Holding all your code within a single
block of asp can give you a noticeable run-time spped increase over using
many blocks of asp. osv.osv.
Hvilken code skrives in the real world? i eks. business asp.
Claus



Otto Meurer (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 19:12

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
news:<Xns904AADAF1A700spamstocholmdk@192.38.208.81>...

> "Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote in

> <96jils$s14$1@news.inet.tele.dk>:

> >Netop derfor er hans verison smart, da den jo bruger en loop som

> >allerede kører, jeg har bare ikke tænkt i den retning....

> >

>

> og det gør min ikke ? Den ligger i det loop, som udskriver recordsettet
....

> ? Hvis jeg skal fremhæve min version, så giver det en smule pænere kode,
da

> ASP-delen i den enkelte TD ikke er så stor ... det kan ellers hurtigt
blive

> noget rodet noget ...



Øhhhhh det var også noget vrøvl det jeg skrev kan jeg godt se i bakspejlet.

Jeg talte faktisk om din =)))



Otto Meurer




Claus (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 16-02-01 19:26

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote
>
> Øhhhhh det var også noget vrøvl det jeg skrev kan jeg godt se i bakspejlet.
>

Det ville hjælpe utroligt meget på læsbarheden af "alle koderne"
hvis du klippede det fra du ikke svarede på.
Claus




Otto Meurer (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 19:34

"Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ville hjælpe utroligt meget på læsbarheden af "alle koderne"
> hvis du klippede det fra du ikke svarede på.

Nu er jeg forvirret jeg forstår ikke hvad du mener =((
Jeg syntes jo jeg svarede på Jespers indlæg....
Som man nu gør men det kan da være at jeg har fejlet...

God weekend anyway =))

Otto Meurer






Jesper Stocholm (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 17-02-01 15:04

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote in <96jrnq$2ov$1
@news.inet.tele.dk>:

>"Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>> Det ville hjælpe utroligt meget på læsbarheden af "alle koderne"
>> hvis du klippede det fra du ikke svarede på.
>
>Nu er jeg forvirret jeg forstår ikke hvad du mener =((
>Jeg syntes jo jeg svarede på Jespers indlæg....
>Som man nu gør men det kan da være at jeg har fejlet...
>
det skal du ikke være helt ked af ... denne tråd i min newsreader (XNews) er
totalt f***** up ... se evt det screenshot jeg har lagt i db.binaer i
indlægget "Thread fra dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp" ... msg-ID
<Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>




Jesper


--
Why don't we go see a play tonight ?
- wife of Abraham Lincoln

Claus (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 17-02-01 18:02

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote

> det skal du ikke være helt ked af ... denne tråd i min newsreader (XNews) er
> totalt f***** up ... se evt det screenshot jeg har lagt i db.binaer i
> indlægget "Thread fra dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp" ... msg-ID
> <Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>
>
Jeg får ikke noget ud af dette link. Men har du slettet et indlæg i denne
tråd? da jeg kan se nogle quotes i andet indlæg. Det kan jo selvfølgelig
også hænge i CyberCity´ fremragende newsserver og så dukker det jo
nok op i næste uge.
Claus




Jesper Stocholm (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 17-02-01 18:10

"Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in
<96mapr$1fkb$1@news.cybercity.dk>:

>"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote
>
>> det skal du ikke være helt ked af ... denne tråd i min newsreader
>> (XNews) er totalt f***** up ... se evt det screenshot jeg har lagt i
>> db.binaer i indlægget "Thread fra
>> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp" ... msg-ID
>> <Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>
>>
>Jeg får ikke noget ud af dette link. Men har du slettet et indlæg i
>denne tråd? da jeg kan se nogle quotes i andet indlæg. Det kan jo
>selvfølgelig også hænge i CyberCity´ fremragende newsserver og så dukker
>det jo nok op i næste uge.
>Claus
>

næeh ... så vidt jeg kan se, så ligger det der endnu ... men måske er det
fordi OE gerne vil have linket til indlægget som

<news:Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>

?

Jeg har lagt billedet op på mit domæne på adressen
http://stocholm.dk/thread.jpg . Jeg mener ikke, at jeg har slettet noget
indlæg i denne tråd ...



Jesper

--
Why don't we go see a play tonight ?
- wife of Abraham Lincoln

Claus (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 17-02-01 18:48


"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote

> næeh ... så vidt jeg kan se, så ligger det der endnu ... men måske er det
> fordi OE gerne vil have linket til indlægget som
> <news:Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>

Ja, det var grunden og Nej det var ikke kønt.


> Jeg mener ikke, at jeg har slettet noget indlæg i denne tråd ...
>
news:Xns904AA68E025D0spamstocholmdk@192.38.208.81
Dette "vigtige" indlæg kan jeg ikke se. Dog mener jeg snart at
have forstået at du, mener din kode er flot og det må jeg medgive dig.
Det var absolut heller ikke et forsøg på at sige det modsatte, det jeg
som rimelig nybegynder prøver at få frem er: skal man holde sig til bogen,
altså meget få samlet blokke, eller har det ikke rigtig den store betydning
in the real world (jeg ville helst vide dette i sammenhæng med "business asp"
eller hvad vi skal kalde det, altså sider hvor man absolut også ser på hastigheden.
Claus




Jesper Stocholm (17-02-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 17-02-01 19:31

"Claus" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in
<96mdfj$1j4i$1@news.cybercity.dk>:

>
>"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote
>
>> næeh ... så vidt jeg kan se, så ligger det der endnu ... men måske er
>> det fordi OE gerne vil have linket til indlægget som
>> <news:Xns904B9809D16BBspamstocholmdk@192.38.208.81>
>
>Ja, det var grunden og Nej det var ikke kønt.
>
>
>> Jeg mener ikke, at jeg har slettet noget indlæg i denne tråd ...
>>
>news:Xns904AA68E025D0spamstocholmdk@192.38.208.81
>Dette "vigtige" indlæg kan jeg ikke se. Dog mener jeg snart at
>have forstået at du, mener din kode er flot og det må jeg medgive dig.
>Det var absolut heller ikke et forsøg på at sige det modsatte, det jeg
>som rimelig nybegynder prøver at få frem er: skal man holde sig til
>bogen, altså meget få samlet blokke, eller har det ikke rigtig den store
>betydning in the real world (jeg ville helst vide dette i sammenhæng med
>"business asp" eller hvad vi skal kalde det, altså sider hvor man
>absolut også ser på hastigheden. Claus
>

fair nok ... vi har totalt misforstået hinanden ... det var ikke det, der
var min mening ... det der med at fremhæve min kode specielt ...


Jesper

over and out ...


--
Why don't we go see a play tonight ?
- wife of Abraham Lincoln

Otto Meurer (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 16:33

Hej Jesper

Det virkede 100% tak for hjælpen =))

Otto Meurer


"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns904A8D681AE2spamstocholmdk@192.38.208.81...
> "Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> wrote in <96j53f$8p4$1
> @news.inet.tele.dk>:
>
> >Hej NG
> >
> >I kender sikkert problemet, man vil gerne liste sine data på en side, men
> >det bliver lidt kedeligt...
> >
> >Findes der ikke en måde hvorpå man kan skifte farver for hver record, jeg
> >tænker på bgcolor i en <TD>?
> >
> >Jeg tænkte på noget med even eller uneven men kan ikke finde noget vedr
> >dette =((
> >
>
> du kan lave en tæller i dit gennemløb af dine records, der incrementeres
> (opdateres) for hver record du kommer til i dit gennemløb.
>
> altså noget i retning af
>
> <% taeller = 1 %>
> <table>
> <% while not rs.EOF %>
> <tr>
> <td bgcolor="<% = farvevalg(taeller) %>"><% = rs("whatever") %></td>
> </tr>
> <% taeller = taeller + 1
> rs.MoveNext()
> Loop
> %>
> </table>
>
> din funktion kunne så være (inspireret af Betina)
>
> function farvevalg(nummer)
> if cint(nummer) mod 2 = 0 then
> farve = "black2
> else
> farve = "white"
> end if
> farvevalg = farve
> end function
>
> Jesper
>
> --
> Why don't we go see a play tonight ?
> - wife of Abraham Lincoln



Niels Rasmussen (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Niels Rasmussen


Dato : 16-02-01 16:06

Hvad med at sætte dette ind i en løkke:
x=x+1

if x mod 2=0 then
response.write" bgcolor=""#DDDDFF"""
else
Response.write" bgcolor=""#C0C0C0"""
end if

Niels

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> skrev i en meddelelse
news:96j53f$8p4$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG
>
> I kender sikkert problemet, man vil gerne liste sine data på en side, men
> det bliver lidt kedeligt...
>
> Findes der ikke en måde hvorpå man kan skifte farver for hver record, jeg
> tænker på bgcolor i en <TD>?
>
> Jeg tænkte på noget med even eller uneven men kan ikke finde noget vedr
> dette =((
>
> Er der mon nogen der kan hjælpe mig videre??
>
> På forhånd tak
>
> Otto Meurer
>
>



Otto Meurer (16-02-2001)
Kommentar
Fra : Otto Meurer


Dato : 16-02-01 16:14

Tak alle for de fine svar..

Jeg vil forsøge dem her i aften..

Otto Meurer




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste