Solbrændt
Fra : Leif

Dato : 31-07-02 22:18

Hejsa.

Jeg er nu blevet fin rød og solbrændt efter 4 dage på Rømø strand.
Jeg har smurt mig med noget lotion, men er der ikke noget der rigtigt
virker? Det svier rigtigt meget.

Nogen gode forslag?

Mvh
Leif

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-07-02 22:19

Leif wrote:
> Nogen gode forslag?

Jeg fik gode erfaringer med Xylocain for et par uger siden, men man skal
ikke spare på det. Det fås på apoteket.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Torben Frandsen

Dato : 01-08-02 08:56

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote

> Jeg fik gode erfaringer med Xylocain for et par uger siden, men man skal
> ikke spare på det. Det fås på apoteket.

Hvis man ikke vil lokalbedøves ud over det hele, kan man overveje aloe vera.

Torben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-08-02 21:00

Torben Frandsen wrote:

> "Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote

> Hvis man ikke vil lokalbedøves ud over det hele, kan man overveje aloe vera.
>
> Torben

Følgende husråd er gået i arv i min familie:

Bland (eller snarere: få apoteket til at blande)
3 g garvesyre
1,5 g myresyre
1,5 g dextrin
200 g destilleret vand
7,5 g Eud de Cologne

Sidstnævnte kan udelades - det tvinger apoteket til at opkræve
parfumeafgift på blandingen, hvilket fordyrer tingene en smule.

Jeg har ingen anelse om hvorfor det virker, men talrige solskolninger i
min barndom har lært mig *at* det virker.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 14:33

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> Jeg fik gode erfaringer med Xylocain for et par uger siden, men man skal
> ikke spare på det. Det fås på apoteket.

Synes ikke det virker. Desværre. Tak for rådet i hvert fald. Har stået det
meste af dagen under den kolde bruser og fryser jeg. Det er noget der
virker, men det holder bare ikke i længden desværre.

mvh
Leif

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 01-08-02 14:40

Leif wrote:
> Synes ikke det virker. Desværre. Tak for rådet i hvert fald. Har
> stået det meste af dagen under den kolde bruser og fryser jeg. Det er
> noget der virker, men det holder bare ikke i længden desværre.

Det lyder meget slemt. Har du overvejet at snakke med en læge?

Fra : Leif

Dato : 01-08-02 15:26

> Det lyder meget slemt. Har du overvejet at snakke med en læge?

Er ikke så slemt. Det er meget rødt og sviende på maven kun, og på lårene.
Jeg har ikke lige tid til en læge, skal arbejde 10 timer i morgen.
En tur under bruseren i ny og næ hjælper på det. Kan dog ikke have noget tøj
på endnu, det kradser næsten huden af.

Mvh
Leif

Fra : Thomas Demant

Dato : 01-08-02 17:15

> [...]
> Jeg har ikke lige tid til en læge, skal arbejde 10 timer i morgen.
> En tur under bruseren i ny og næ hjælper på det. Kan dog ikke have noget
Hvis en after sun lotion/creme ikke virker vil jeg foreslå en af følgende
ting:
-Mepyramin salve (apoteket - ved ikke om det er i håndkøb)
-Hydrokortisoncreme 1% (apoteket - er et håndkøbs medikament)
-Kartoffelmel
-Yoghurt

Men hvis der er kommet blærer bør du kontakte lægen, på trods af dit
arbejde.

Google gav bl.a.: http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/Fakta/solskoldning.htm

Hvis du bor i Storstrøms Amt ved jeg at der er blevet husstandsomdelt en
lille grøn håndbog der hedder "Hvad gør jeg?".

--
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 18:24

Thomas Demant skrev:

>-Hydrokortisoncreme 1% (apoteket - er et håndkøbs medikament)

Kortison hedder også binyrebarkhormon. Det er skidt for nyrerne,
og hudpartier der er behandlet med det og derefter udsættes for
solskin, antager efter nogen tid/påvirkning en mørkerødbrun
farve. Det tager år inden den forsvinder igen.

Det er muligt at det nævnte præparat er så fortyndet at der skal
meget til, men man børe være klar over disse forhold.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 18:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er muligt at det nævnte præparat er så fortyndet at der skal
> meget til, men man børe være klar over disse forhold.

Det er noget overraskende oplysninger,
jeg har det sidste år brugt Celeston Valerat 0,1 %, som svjv er
det skrappeste binyrebarkhormon, der ordineres,
på hænder og fødder pga PPP,
men mine hænder er ganske normalt brune ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Græbe

Dato : 01-08-02 19:32

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev:

> [...]
> det skrappeste binyrebarkhormon, der ordineres,
> på hænder og fødder pga PPP,
> men mine hænder er ganske normalt brune ?

Hov. BLH og EGC nævner to vidt forskellige Kortison-præparater.

3 vægtenheder Betamethason svarer til 80 vægtenheder
Hydrokortison (kilde: Lægemiddelkataloget).
Det giver altså ingen mening at sammenligne procentstyrkerne.
I må selv regne lidt på tingene.

For mig ville et steroid-præparat aldrig være first choice ved en
solskoldning; men en _enkelt_ applikation giver nu næppe
anledning til hverken lokale eller systemiske bivirkninger.

PS. Hvad i alverden er PPP (et skud i tågen: Noget
Psoriasis-lignende?).

--
Peter Græbe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 21:19

"Peter Græbe" wrote:

> PS. Hvad i alverden er PPP (et skud i tågen: Noget
> Psoriasis-lignende?).

Ja, speciel, Pustulosis Palmo Plantaris
som egentlig kun på latin betyder blærer på hænder og fødder.

Fra : Peter Græbe

Dato : 02-08-02 12:37

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev:

> Ja, speciel, Pustulosis Palmo Plantaris
> som egentlig kun på latin betyder blærer på hænder og fødder.

Aha. Jeg har kikket lidt rundt på nettet og konkluderer
forsigtigt at det er en lidelse som må være intet mindre end
forbandet irriterende når den er i udbrud. Håndflader og fodsåler
er vel de områder på kroppen som hyppigst er i kontakt med
omgivelserne.

En af dine lidelsesfæller har - åbenbart med held - forsøgt sig
med præparater baseret på udtræk fra det australske tetræ (men
sådan noget har du vel prøvet?). Se evt.

http://hjem.get2net.dk/stine/Pustlosis.htm

(Undskyld indblandingen).

--
Peter Græbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 20:48

Erik G. Christensen skrev:

>Det er noget overraskende oplysninger,

Jeg har brugt hydrokortison i et stykke tid 'under' knæene uden
at få nogen advarsel af min læge. Jeg fik store mørke pletter der
hvor jeg havde smurt mig. Senere fik jeg forklaret at det var
kombinationen af kortison og sollys der gjorde det.

--
Bertel

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 04-08-02 01:56

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> hvor jeg havde smurt mig. Senere fik jeg forklaret at det var
> kombinationen af kortison og sollys der gjorde det.

Jeg har selv brugt kortisonsalve og fik af min læge udtrykkeligt at vide, at
det ikke måtte smøres på lige før solbadning eller solariebrug, netop af den
årsag, du nævner. Dog skulle det, så vidt jeg er informeret, ikke volde
nogen problemer, hvis man benytter kortisonprodukter efter solbadning.

/Morten

Fra : Peter Græbe

Dato : 01-08-02 19:39

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> solskin, antager efter nogen tid/påvirkning en mørkerødbrun
> farve. Det tager år inden den forsvinder igen.

Anvendt uden omtanke er brugen af binyrebarkhormoner _gennem
længere tid_ skidt for stort set *alt* uanset
administrationsform. Men lige præcis de nyrebeskadigende effekter
må du da godt lige genopfriske for mig.

--
Peter Græbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-02 20:53

Peter Græbe skrev:

>administrationsform. Men lige præcis de nyrebeskadigende effekter
>må du da godt lige genopfriske for mig.

Det var hvad jeg fik at vide af en læg person. Jeg har ikke
checket det hos andre kilder.

Jeg fandt lige en oversigt over hormonpræparater.
Calmuril-Hydrokortison (og alle andre der indeholder
hydrokortison) er opstillet blandt de svage. Celestonvalerat er
blandt de stærkeste. Det er en kopi af en side og der er ingen
kildeangivelse, men der er instruktion med tegninger af hvordan
og hvor meget der skal bruges. Den har jeg heller ikke fået af
min læge.

--
Bertel

Fra : Peter Græbe

Dato : 01-08-02 21:56

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Det var hvad jeg fik at vide af en læg person. Jeg har ikke
> checket det hos andre kilder.

I det hele taget kan man vel sige at når det vedrører lægemidler
og medicinsk/kirurgisk behandling er det ikke klogt at stifte for
meget tillid til læge personer? Hear say osv.

Hm. Udtrykket 'læge personer' burde en tur igennem møllen i
sproggruppen.

> og hvor meget der skal bruges. Den har jeg heller ikke fået af
> min læge.

Hvis din læge var klar over at midlet skulle anvendes i dine
knæhaser (og det var han vel?) burde du efter min mening afgjort
have fået en advarsel vedr. mulige risici i forbindelse med enten
længerevarende soleksponering eller gentagen samme. Tilsvarende
med anvendelsen af præparatet gennem længere tid og naturligvis
hvor tykt et lag der skulle applikeres på huden.

Fik dine børn - da de var små - nogensinde solskoldninger dér
(altså på huden på deres knæhaser)? Hvis ikke, har du været
heldig. Knæhasernes hud er om ikke tynd så meget påvirkelig
overfor sollys.

--
Peter Græbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-02 00:20

Peter Græbe skrev:

>I det hele taget kan man vel sige at når det vedrører lægemidler
>og medicinsk/kirurgisk behandling er det ikke klogt at stifte for
>meget tillid til læge personer?

Hvad gør man så når man får et problem som lægen ikke har omtalt,
men som en bekendt ved noget om?

>Hvis din læge var klar over at midlet skulle anvendes i dine
>knæhaser (og det var han vel?)

Ja, det var hun. Men hun tager let på nogle ting.

>Fik dine børn - da de var små - nogensinde solskoldninger dér
>(altså på huden på deres knæhaser)?

Næ, og det har jeg heller aldrig selv fået. Jeg er ellers troligt
blevet skoldet næsten hvert år.

--
Bertel

Fra : Peter Græbe

Dato : 02-08-02 12:37

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Hvad gør man så når man får et problem som lægen ikke har omtalt,
> men som en bekendt ved noget om?

Tja, hvis man fravælger et nyt besøg hos lægen, er det vel fordi
man stoler på at ens bekendte har ret. Men jeg kan stadig ikke
forlige mig med at milde steroidpræparater til lokal brug skulle
kunne give systemiske bivirkninger i form af nyreproblemer. Det
er måske binyrerne, din bekendt har haft i tankerne? Da sterioder
som bekendt er binyrebarkhormoner, vil fx _brat_ seponering af en
længerevarende _systemisk_ behandling kunne give anledning til
hormonale problemer, da binyrernes hormonproduktion er blevet
undertrykt i behandlingsperioden (hypofyse/binyrebark-samarbejdet
er blevet bragt ud af kurs).

Hvis vi lige skal en tur ud på overdrevet: Ved lokal behandling
med steroidpræparater er det det afficerede hudområdes
penetrationsevne, der er afgørende for, hvor meget af det aktive
stof, som optages i organismen. Huden på scrotum har meget stor
penetrationsevne [1]. Et tykt lag stærk steroidcreme smøres på,
scrotum forsynes med en plastikokklusion (pakkes ind i Vitawrap,
så at sige) for at sikre maksimal optagelse. Hvis denne - eh -
behandling gentages tilstrækkeligt mange gange, vil der
formentlig optræde systemiske påvirkninger - og huden på scrotum
vil næppe heller have det for godt.

> Ja, det var hun. Men hun tager let på nogle ting.

Suk. Jeg har et stort lager af eksempler på sligt. Fra det
ubetydelige til det helt grelle. Jeg savner ikke branchen.

> Næ, og det har jeg heller aldrig selv fået. Jeg er ellers troligt
> blevet skoldet næsten hvert år.

Må jeg foreslå at du begynder at anvende solbeskyttelsesmidler?
Hellere forebygge end ...

[1] Hvilket man kan overtyde sig om ved at stænke nogle dråber
parfume eller barbersprit på. Det gør man kun én gang.

--
Peter Græbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-02 13:06

Peter Græbe skrev:

>man stoler på at ens bekendte har ret. Men jeg kan stadig ikke
>forlige mig med at milde steroidpræparater til lokal brug skulle
>kunne give systemiske bivirkninger i form af nyreproblemer.

Okay, det tager jeg til efterretning.

>Hvis vi lige skal en tur ud på overdrevet:

Vi er i en videnskabsgruppe, og du fyrer løs med videnskab. Det
kan ikke være bedre.

>Må jeg foreslå at du begynder at anvende solbeskyttelsesmidler?

Ja, men det gør jeg ikke. Det ville jeg jo glemme såvel som jeg
glemmer at tage sol forsigtigt i starten. Desuden bryder jeg mig
generelt ikke om at man pladrer sig ind i creme for at kunne tåle
noget der er usundt (i for store mængder).

--
Bertel